Co nowego w Maździe?

Mazda planuje wprowadzenie napędu hybrydowego z elektrycznym wspomagaczem i pracuje nad małym roadsterem na bazie "dwójki". Tymczasem w Japonii do sprzedaży wchodzi Axela (eur. 3) z napędem 4x4, ale fani wspominający rajdowe 323 będą zawiedzeni

Jak to mówią - jeśli nie możesz kogoś pokonać, przyłącz się do niego. Mazda zmienia o 180 stopni swoją strategię rozwoju i przy okazji japońskiej premiery nowej "trójki" (tam nazywanej Axela) ujawnia informacje o wprowadzeniu napędu hybrydowego do swoich modeli. Dotychczas zapowiadano jedynie dalsze prace nad zmniejszaniem masy samochodów, ograniczeniem emisji szkodliwych substancji w fazie produkcji i nacisk na recycling materiałów. Tymczasem wicedyrektor Philip Spender ogłosił, że firma nie wprowadzi osobnego auta z napędem hybrydowym, ale silnik benzynowy wspomaganym elektrycznym trafi jako opcja pod maski obecnych modeli. W "szóstce" albo CX-7 byłaby to ciekawa propozycja... A w MX-5?

Japońska prasa spekuluje o wprowadzeniu na rynek niewielkiego roadstera na bazie "dwójki". Mniejszy od sławnej siostry MX-5, miałby konkurować m.in. z Peugeotem 207 CC i Oplem Tigrą. Niebo nad dwuosobową kabiną przykryje metalowy dach. Do napędu wstępnie zarezerwowano dwie mocniejsze z czterech wersji silnikowych - 1,5-litrową benzynę o mocy 103 koni i diesla 1.6 o mocy 109 koni. Roadster to nazwa raczej na wyrost, biorąc pod uwagę proporcje nadwozia i (przede wszystkim) napęd na przednią oś. Na pierwszych komputerowych wizualizacjach gazeta zaproponowała szereg agresywnych przeróbek karoserii, nadających miejskiej "dwójce" sportowy styl.

Po polskiej premierze Mazda wprowadza do sprzedaży nową "trójkę" na rodzimym, japońskim rynku. 5-drzwiowy hatchback i 4-drzwiowy sedan napędzają (inne niż u nas) silniki benzynowe o pojemności 1.5 i 2.0. W przeciwieństwie do rynku europejskiego i amerykańskiego, opcjonalnie można wyposażyć je w bezstopniową przekładnię CVT i - uwaga - napęd na cztery koła. Fanom marki przypomni to z pewnością rajdowe wydania modeli 323 z przełomu lat 80. i 90., na których ścigali się również polscy kierowcy. Niestety w topowej odmianie Mazdaspeed Axela (w Europie 3 MPS) 260-konny silnik turbo napędza przednie koła za pośrednictwem 6-biegowej ręcznej skrzyni. Mazda planuje sprzedawać w Japonii ok. 2 tysięcy "trójek" miesięcznie.

Marcin Sobolewski

Mazda 3 - uśmiechniętym jest łatwiej - ZOBACZ TUTAJ

Mazda 6 w teście Euro NCAP - WIDEO

Samochody: Mazda - ogłoszenia

Więcej o: