Ekskluzywny Avensis z hybrydą

W Stanach Zjednoczonych do salonów wchodzi właśnie najmniejsza hybryda Lexusa. W obliczu HS 250h nietrudno dostrzec przypudrowaną Toyotę Avensis z nowym zespołem napędowym

Pierwszy raz HS'a poznaliśmy na styczniowych targach w Detroit, o czym przeczytacie tutaj. Nowy model plasuje się pośrodku gamy mniejszych Lexusów - sportowego sedana IS i klasycznego ES'a (niedostępnego w Europie). Karoseria o długości 4,69 m, szerokości 1,79 m i wysokości 1,51 m przypomina europejską Toyotę Avensis, na której bazuje HS. Przedni pas z reflektorami w technologii LED, nawiązującymi kształtem do większych braci, nie pozostawia cienia wątpliwości, z jaką marką mamy do czynienia.

Projektanci skupili się na poprawie aerodynamiki, dzięki czemu współczynnik oporu powietrza wynosi tylko 0,27. Przedni i tylny spojler, kształt wlotów powietrza, dodatkowy dyfuzor i zaokrąglenia karoserii to nie tylko zabiegi estetyczne, ale przede wszystkim walka o każdą kroplę paliwa. Przednia szyba z dodatkową warstwą wygłuszającą zapobiega utracie ciepła przez wnętrze i dba, by klimatyzacja uruchamiała się rzadziej. Inżynierowie z Lexusa dodali też osłony podwozia i wzięli pod lupę rozmieszczenie mocowań elementów zawieszenia.

HS 250h to czwarta hybryda w ofercie Lexusa, pierwsza wykorzystująca 4-cylidndrowy silnik spalinowy. Jak zarzeka się producent, w tym przypadku najmniejsza znaczy najbardziej efektywna. Jednostka o pojemności 2.4 litra ze zmiennymi fazam rozrządu pracuje w cyklu Atkinsona, co w skrócie oznacza wydłużenie suwu pracy przy skróceniu suwu kompresji. Podobne rozwiązanie spotkamy w mniejszym Priusie. Zespół napędowy wspomagany przez silnik elektryczny osiąga moc 187 koni, przenoszoną na przednie koła za pośrednictwem bezstopniowej skrzyni CVT.

Nawet elektryczne wspomaganie kierownicy sprzyja oszczędzaniu paliwa. Wszystkie te zabiegi mają zaowocować zużyciem paliwa niższym o około 30% niż konkurencyjne pojazdy. Na deser fanom ekologii warto wspomnieć, że 85% materiałów użytych do produkcji nowego Lexusa (łącznie z akumulatorami) da się ponownie przetworzyć. Nim jednak do tego dojdzie, kierowca na pokładzie HS'a odnajdzie kilka
technologicznych nowinek, m.in. wyświetlacz head-up oraz system zapobiegający kolizjom i włączający wibracje kierownicy w przypadku nieoczekiwanej zmiany pasa ruchu.

Zgodnie z przeprowadzonymi badaniami, 60% amerykańskich klientów wyraziło chęć zakupu hybrydy zamiast auta z silnikiem spalinowym w klasie średniej premium. Lexus HS to jak na razie jedyny taki pojazd, więc biorąc pod uwagę dotychczasowe osiągnięcia Lexusa (150 tys. sprzedanych hybryd) i modę na ekologię w USA - może liczyć na sukces. Poziom emisji dwutlenku węgla zbliżony do modelu IS 220d przekreśla szansę sprzedaży nowego modelu na Starym Kontynencie. Także informacje o debiucie napędu hybrydowego pod maską IS'a pozostaną w sferze plotek, uwzględniając europejskie zamiłowanie do diesli.

A Wy co sądzicie o modzie na hybrydy i ekologię?

Marcin Sobolewski

Lexus GS - terapia lexująca - ZOBACZ TUTAJ

Toyota Avensis - WIDEO

Samochody: Lexus - ogłoszenia

Więcej o: