Jesienią do sprzedaży w Europie trafią trzy modele Mercedesa z silnikami diesla wyposażonymi w technologię BlueTEC. Dzięki jej zastosowaniu, spaliny opuszczające układ wydechowy będą zawierały dużo mniej niż zwykle tlenków azotu a samochody już teraz będą spełniały normy emisji spalin Euro6, które zaczną obowiązywać najwcześniej w 2014 roku.
Trzy wspomniane modele to klasa GL, ML i R. Każdy z nich będzie nazywał się 350 BlueTEC 4MATIC, czyli każdy z nich zostanie też wyposażony w napęd na cztery koła. Silnik to 3-litrowy diesel V6 wytwarzający moc 211 KM przy 3000 obr/min. oraz całkiem przyjemne 540 Nm już od 1600 do 3400 obr/min. Według danych Mercedesa, klasy ML i R będą średnio spalać 8,7 l/100 km, a cięższy GL niewiele więcej, bo 9 l/100 km.
Mniej więcej w tym samym czasie Mercedes pokazał również nową, bardziej sportową (z wyglądu) i teoretycznie ciekawszą wersję klasy R - Grand Edition. Różnice są kosmetyczne, ale cena już nie bardzo - za Grand Edition trzeba dopłacić 3300 euro netto. A za co konkretnie dopłaci ten, kto zdecyduje się na specjalną wersję klasy R? Lista nie jest zbyt imponująca. Z zewnątrz rzucają się w oczy dwukolorowe 20-calowe felgi AMG , oraz lekko przyciemnione na niebiesko szyby. Zmieniono też światła. Z przodu znajdziemy reflektory biksenonowe doświetlające zakręty i diody LED w chromowanej obwódce umieszczone w zderzaku. Tylne lampy nieco przyciemniono.
Lista zmian w środku być może usprawiedliwia cenę, ale też nie powala na kolana. Elegancji dodają ciemne drewniane wstawki, nie brakuje także chromowanych detali. Kierownica z łopatkami do zmiany biegów pochodzi od AMG. Sportowego sznytu dodają pedały wykonane z polerowanej stali.
Jan Kopacz
Mercedes CLS Grand Edition i modelka - ZOBACZ TUTAJ