Alpina D3 Bi-turbo - zielony tuning

Alpina tłumaczy "D" w nazwie swoich modeli jako: Diesel, Dynamika i Moment obrotowy (niem.: Drehmoment). Przy okazji prezentacji sedana i kombi z silnikami wysokoprężnymi przypatrzmy się, czy wstępne założenia znanego tunera aut BMW się potwierdziły.

Do tej pory diesle pod maskami samochodów Alpina pojawiły się dwukrotnie. Do coupe serii 3 (E92) dołączyły teraz bardziej rodzinne "trójki" z nadwoziem czterodrzwiowym (E90) i pięciodrzwiowym (E91).

Pod maską znalazł się najmniejszy diesel BMW o pojemności dwóch litrów. Fabrycznie w zależności od specyfikacji osiąga 120, 141, 161 lub 175 KM. Alpina dzięki dwóm turbosprężarkom i modyfikacji oprogramowania osiągnęła 214 KM przy 4100 obr/min. Maksimum momentu obrotowego występuje w zakresie 2000-2500 obr/min i wynosi 450 Nm, jednak juz przy 1500 obr/min mamy do dyspozycji 400 Nm. Do trzech tysięcy obrotów powietrze do cylindrów wtłacza jedna turbina, druga dołącza w wyższym zakresie obrotów zapewniając znakomite osiągi silnika. Co ciekawe jednostka sterująca Boscha odcina zapłon dopiero przy 5200 obr/min, co dla większości "ropniaków" jest wartością nieosiągalną.

Napęd przekazywany jest tradycyjnie na koła tylne poprzez ręczną sześciobiegową skrzynię ZF lub opcjonalnie przez także sześciobiegową skrzynię Switch-Tronic (także dostarczaną przez ZF) sterowaną łopatkami umieszczonymi przy kierownicy.

Osiągi są nawet lepsze od oczekiwanych. Aby na liczniku pojawiła się trzycyfrowa prędkość potrzeba zaledwie 6,9 s. (sedan i coupe) lub 7,2 w przypadku kombi. Prędkość maksymalna wynosi 244 km/h dla modeli trójbryłowych i 241 km/h dla kombi. Mały a zatem lekki czterocylindrowy diesel w Alpinie jest ciekawą alternatywą dla większych sześciocylindrowych jednostek wysokoprężnych oferowanych przez BMW. Alpina D3 Bi-Turbo przy mniejszej mocy w stosunku do BMW 330d (228 KM, 500 Nm) ma identyczne przyspieszenie, nieco niższą prędkość maksymalną (o 5 km/h) i niższe spalanie.

A propos konsumpcji, najlepsze zostało na koniec. Średnie spalanie Alpiny D3 wynosi zaledwie 5,4 l/100km (330d: 6,1 l/100km), w mieście podczas normalnej jazdy ma wynosić 6,7, a w trasie 4,6 l/100km. Emisja CO2 to 143 g/km (330d: 160 g/km). W niektórych krajach, jak np. we Francji oznacza to możliwość otrzymania podatkowej ulgi ekologicznej przy jego rejestracji (przysługuje autom o emisji poniżej 160 g CO2/km). Silnik D3 Bi-Turbo spełnia normę Euro 4.

Ceny w Niemczech zaczynają się od 37 700 euro za podstawową czterodrzwiową wersję D3 Bi-Turbo z ręczną skrzynią biegów. Kombi i coupe są odpowiednio droższe o 1 800 i 2 900 euro. Dopłata do skrzyni Switch-Tronic niezależnie od modelu wynosi 2 350 euro.

 

 

Diesel, Dynamika i Drehmoment

 


Marcin Lewandowski
źródła: Alpina, BMW


Samochody: BMW serii 3 - ogłoszenia

 

Więcej o: