Dacia Duster Concept - tego się chyba nikt nie spodziewał

Już od kilku miesięcy wiadomo było, że Dacia zaprezentuje w Genewie model studyjny. Nie było jednak pewności nawet co do tego, jakiego typu będzie to samochód. Dziś firma postanowiła "odkryć karty" i trzeba przyznać, że tajemniczy concept jest naprawdę zaskakujący.

Patrząc na Dustera, można dojść do wniosku, że projektanci mieli dużo swobody przy wcielaniu w życie swoich, nawet najśmielszych, pomysłów. Od strony kierowcy (gdzie znajdują się pojedyncze drzwi) wygląda, jak nieco wyżej zawieszone sportowe coupe, natomiast pasażerom wsiadającym z drugiej strony auta, za sprawą przeciwstawnie otwierających się drzwi, bardziej przypominać będzie SUV'a.

Pierwszy koncepcyjny crossover Dacii mierzy 4,25m długości, 1,64m szerokości oraz 1,49m wysokości. Dzięki ostrej, nieco "napompowanej" sylwetce auto sprawia wrażenie bardzo dynamicznego. Podkreślają to również wąskie reflektory rozciągnięte od atrapy chłodnicy, aż do krawędzi drzwi. Przednie kierunkowskazy nie są zintegrowane z lampami, lecz zamontowane w pokrywie silnika. Tylne natomiast znajdują się na dachu. Również lusterka boczne znajdują się nie do końca tam, gdzie moglibyśmy się ich spodziewać. Zamiast przy dolnej krawędzi okien, umieszczono je na wysokości głowy kierowcy. Efektu dopełniają dwukolorowe, 21-calowe aluminiowe felgi, kryjące hamulce firmy Brembo.

Na podstawie opublikowanych ilustracji, ciężko cokolwiek powiedzieć na temat wnętrza, oprócz tego, że wygląda na dosyć surowe i... raczej mało komfortowe. W przekazanej informacji prasowej Dacia zachwala jednak jego adaptacyjne możliwości. Jak zapewnia, w ciągu zaledwie kilku sekund fotel pasażera może zostać wsunięty pod fotel kierowcy, co pozwala uzyskać dodatkową przestrzeń ładunkową. Z kolei specjalne przetłoczenia w podłodze oraz mocowania ukryte w pod deską rozdzielczą pomogą przewieźć w środku, np. rower górski.

Jeśli chodzi o napęd, wiadomo tylko, że pod maską pracuje 100-konny 1,5-litrowy wysokoprężny silnik dCi, który według producenta w trybie mieszanym powinien zadowolić się 5,3l oleju napędowego na 100km, emitując przy tym 139g/km CO2.

Bardziej szczegółowe informacje Dacia przekaże zapewne w czasie oficjalnej premiery. Ta będzie miała miejsce podczas rozpoczynającego właśnie salonu samochodowego w Genewie.

bs, Źródło: worldcarfans, Dacia

 

Samochody: Dacia - ogłoszenia

 

Więcej o: