Pierwszy samochód na świecie

Pierwszy samochód na świecie ma trzy drewniane koła, podwozie z napędem, programowany układ kierowniczy i został zbudowany... sześć lat temu!

Przyjmuje się, że protoplastą współczesnego samochodu jest trzykołowy Benz (Patent Motorwagen) z 1886 roku i właśnie od tej daty zaczyna się większość opracowań o historii naszego ukochanego środka lokomocji. Zastosowany w nim silnik spalinowy dał początek rewolucji w transporcie. Jednak definicja opisująca samochód jest znacznie prostsza i mówi jedynie o własnym napędzie. Przy tak sformułowanej definicji przyjąć można, iż pierwszym samochodem był parowy ciągnik artyleryjski Cugnot z 1770 roku, który przecież stanowił swego rodzaju pierwowzór wojskowego samochodu ciężarowego. Dodatkowo zachowały się plany jeszcze wcześniejszych konstrukcji, które można uznać za "samochód", a są dużo starsze od ciągnika Cugnot.

Miłośnicy geniuszu Leonarda z Vinci nie będą tym zaskoczeni. Być może już dawno zetknęli się z rysunkami pojazdu mistrza z 1478 roku. Przedstawiona jest na nich koncepcja trzykołowego pojazdu z własnym napędem, podobnym do tego, który do dziś stosowany jest w mechanizmach zegarów. Jako źródło napędu wykorzystana została energię mechaniczną zmagazynowaną w sprężynie. Jeżeli nikt nie odmawia tzw. żyrobusom* bycia samochodem, tym bardziej pojazd Leonarda zasługuje na takie miano.

Problem polega na tym, że genialne pomysły Leonarda nigdy nie zostały przez niego zrealizowane. Trudno powiedzieć czy zaważyły na tym problemy techniczne, koszty ewentualnych realizacji, czy też jego projekty po prostu zostały stworzone, jedynie aby pobudzić wyobraźnię przyszłych pokoleń.

Niezależnie od tego, jaka jest prawdziwa odpowiedź na to pytanie, ów błąd postanowili naprawić pracownicy włoskiego Instytutu i Muzeum Historii Nauki (Istituto e Museo di Storia della Scienza) we Florencji. Prace wcale nie były łatwe. Szkice liczące sobie ponad 500 lat należało zeskanować i na ich podstawie wykonać rysunki techniczne. Konstrukcja składa się z prostokątnej ramy do której przymocowano mechanizmy napędu i podwozie. Pojazd jest trzykołowy, dwa koła odbierające napęd umieszczone są z przodu, natomiast pojedyncze koło tylne jest skrętne. Dodatkową ciekawostką jest zastosowanie przez Leonarda prostego programowalnego mechanizmu sterującego kątem skrętu tylnego koła. Dzięki temu teoretycznie można go tak zaprogramować, aby pokonał zadaną przez nas trasę. Ten system działa na podobnej zasadzie, co szafy grające.

Prace rozpoczęły się w 2003 roku. Całość wykonywano ręcznie, przy użyciu dostępnych pięć wieków temu narzędzi i metod obróbki. Rok później gotowy model wykonany z drewna z elementami z żelaza był gotowy do prezentacji.


W 2004 roku "pierwszy samochód na świecie" stał się częścią wystawy w Muzeum Techniki we Florencji.

* Żyrobus - autobus napędzany energią magazynowaną w ogromnym kole zamachowym o dużym momencie bezwładności (w tzw. akumulatorze mechanicznym), umieszczonym zazwyczaj pod podłogą lub na dachu pojazdu. Na przystankach było one rozpędzane za pomocą silnika elektrycznego i umożliwiało kontynuowanie jazdy.

 

Marcin Lewandowski,
źródło: brunelleschi.imss.fi.it, Globalmotors

 

Samochody: Maserati - ogłoszenia

 

Więcej o: