Nowe Porsche GT3 - zawodowy street fighter

Nie mogło być inaczej - nowy Porsche GT3 jest mocniejszy, szybszy i jeszcze bardziej wyrafinowany, niż jego poprzednik. Oto drogowa wersja wolnossącego profesjonalisty z Zuffenhausen.

Historia modelu GT3 rozpoczęła się w 1996 roku. Zbudowany z myślą o wyścigach stał się najmocniejszą i najbardziej wyrafinowaną wersją Porsche 911 bez doładowania. W 2006 roku Porsche zaprezentowało kolejną generację, tym razem opartą na 911-ce o oznaczeniu 997. Z pojemności 3,6 l. uzyskiwał 415 KM, co dawało ponad 115 KM z jednego litra pojemności skokowej.

Na rok modelowy 2010 GT3 przeszło pewne zmiany. Jest ich nie mało, a mają za zadanie poprawić prowadzenie się samochodu w warunkach torowych. Zawiodą się Ci, którzy liczą na poprawę dwóch najbardziej charakterystycznych parametrów podawanych w danych technicznych.

Silnik

Silnik B6 ma teraz większą pojemność 3,8 l. (o 0,2 l. więcej, niż poprzednik) i osiąga 435 KM (320 kW). W nowej jednostce system zmiennych faz rozrządu VarioCam steruje pracą wszystkich wałków rozrządu. Celem zmian było osiągnięcie korzystnego przebiegu krzywej momentu obrotowego w średnim zakresie obrotów silnika, co ma ułatwiać codzienną eksploatację.

Prowadzenie i zawieszenie

W nowym GT3 zastosowano sportową wersję PSM (Porsche Stability Management) pozwalającą wyłączyć układy SC (Stability Control) i TC (Traction Control) za pomocą oddzielnych przycisków. Ich obsługa odbywa się wyłącznie wedle woli kierowcy i żaden z nich nie włączy się automatycznie niezależnie od sytuacji.

Siła dociskająca samochód do drogi jest teraz ponad dwukrotnie większa. Wyższa moc i moment obrotowy nie przekładają się na liczby w tabeli osiągów, ale nowy GT3 ma znacznie lepsze trzymanie boczne w zakrętach, przez co może je szybciej pokonywać.

Zawieszenie PASM wyposażono teraz w nieco sztywniejsze sprężyny i stabilizatory mające poprawić trzymanie się drogi przy wyższych prędkościach w trybie sportowym. Koła o lekkich obręczach z oponami UHP (ultra-high performance) wyposażono w system kontroli ciśnienia.

Ciekawym rozwiązaniem jest przednie zawieszenie, które może być podniesione o 30 mm. Ma to ułatwiać podjeżdżanie pod krawężniki, pokonywać ograniczniki prędkości i poruszanie się w podziemnych garażach.

Osiągi

Tak jak napisałem najczęściej podawane osiągi nie uległy znaczącym zmianom. Przyspieszenie 0-100 zajmuje jak dotąd 4,1 s, 0-160 km/h 8,2 s, a prędkość maksymalna została ustalona na 312 km/h.

Cena w Niemczech wyniesie około 117 000 euro. Jest to zaledwie trzecia część tego, co trzeba zapłacić za niedawno zaprezentowaną wyścigową wersję GT3 RSR.

Zobacz jak jeździ nowe Porsche GT3:

 

Nowe Porsche GT3

 

mjl, źródło: Porsche

 

Samochody: Porsche 911 - ogłoszenia

Więcej o: