Nowa Toyota Prius - odsłona trzecia

Jest większa, mocniejsza, szybsza i... spala mniej paliwa. Takie oblicze trzeciej generacji Priusa zaprezentowała Toyota podczas salonu samochodowego w Detroit.

Najnowsza generacja Priusa otrzymała większy, mocniejszy silnik benzynowy. Jest to, wytwarzający moc 98KM, 1.8-litrowy VVT-i , pracujący według obiegu Atkinsona (jednostki tego typu są najbardziej efektywnymi wśród silników benzynowych produkowanych na świecie). Jak zapewnia Toyota, zwiększęnie pojemności, pomogło w zmniejszeniu zapotrzebowania na paliwo. Większy moment obrotowy pozwala osiągnąć niższą średnią prędkość obrotową podczas podróżowania autostradami. Zasięg miałby się zwiększyć szczególnie w przypadku jazdy z większymi prędkościami. Również silnik elektryczny wytwarza teraz więcej mocy w stosunku do poprzedniej generacji samochodu. Obecnie jest to okrągłe 80KM. Kiedy zaś oba silniki działają razem, potrafią wytworzyć moc równą 134KM. Podczas prac nad systemem napędowym, udało się także obniżyć jego ogólną masę o 20%.

Toyota dużo czasu poświęciła poprawieniu (i tak już przecież świetnej) aerodynamiki. Skupiono się na przepływie powietrza pod podwoziem. Udało się zmniejszyć hałas w kabinie podczas jazdy, poprawić stabilność samochodu zmniejszyć zawirowania powietrza i oraz zwiększyć stabilność samochodu. Najwyższy punkt dachu został "przesunięty" o niecałe 10cm do tyłu co, oprócz względów aerodynamicznych, poskutkowało większą ilością miejsca nad głowami pasażerów podróżujących na tylnej kanapie. Wszystkie te zabiegi pozwoliły uzyskać, najniższy wśród produkowanych wielkoseryjnie samochodów, współczynnik oporu powietrza równy 0,25Cx.

Z ciekawostek można wspomnieć o możliwości kupienia Priusa ze szklanym dachem, w którym umieszczono panele słoneczne . Wyprodukowana za ich pomocą energia jest wykorzystywana do obsługi specjalnego systemu wentylacji i cyrkulacji powietrza, przeciwdziałającemu nagrzewaniu się wnętrza kiedy samochód stoi w nasłonecznionym miejscu.

Czego zatem możemy się spodziewać po trzeciej generacji najbardziej popularnej hybrydy świata? Przyspieszenie do prędkości 100km/h zajmuje nowej Toyocie Prius 9,8 sekundy, a średnie spalanie spadło o około 8% w stosunku do poprzedniej generacji (4,3l/100km). Należy jednak zaznaczyć, że wynik ten uzyskano podczas wewnętrznych testów Toyoty.

O głównym rywalu Priusa - Hondzie Insight pisaliśmy tutaj .

bs, Źródło: autoblog, Toyota

Samochody: Toyota Prius - ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Agora SA