Shelby GT500 - kontynuacja legendy

Ford Mustang przygotowany na rok 2010 to poważna zmiana stylistyczna, bez większej ingerencji w mechanikę rumaka. Tym zajmie się Shelby, producent najbardziej pożądanych wersji tego samochodu.

Ta historia zaczyna się w połowie lat sześćdziesiątych, kiedy to Ford przedstawił światu tani samochód sportowy, na który mógł sobie pozwolić każdy. Niestety nie każdego osiągi i możliwości pierwszych Mustangów zadowalały. Już w rok po premierze Carroll Shelby, znany ze (współ)stworzenia AC Cobry 427, jednego z najwspanialszych samochodów sportowych lat sześćdziesiątych, zabrał się za udoskonalanie fabrycznych Mustangów. Do pierwszej wersji GT350 w 1967 dołączył GT500 wyposażony w ogromny silnik V8 o pojemności siedmiu litrów. Produkcji zaprzestano w 1970 roku.



Pojawienie się Mustanga w pięknej i emocjonującej wersji w 2004 roku dało możliwość stworzenia równie mocno oddziałujących na ludzkie uczucia sportowych wersji Shelby. W 2006 roku odrodziły się obydwie bestie: GT350 i GT 500. Ta ostatnia dysponowała doładowanym silnikiem V8 o pojemności 5,4 litra generującym 500 KM. Stanowił on podstawę dla dalszych wersji rozwojowych, w tym GT500KR (King of the Road - na zdjęciu powyżej GT500KR z 1968 i 2008 roku) i GT500 Super Snake.

Dotychczasowy Mustang wyjeżdżając ze stajni Shelby'iego wyglądał groźnie. Teraz po modyfikacjach wygląda wręcz na wściekłego. Przymrużone oczy reflektorów, szerokie ramiona tylnych błotników, czy potężna długa maska silnika z wielkim wybrzuszeniem i chrapami łaknącymi powietrza, to tylko część nowego wizerunku. GT500 ma tradycyjnie podwójny pas biegnący przez środek od przodu do tyłu auta i mniejsze po bokach nadwozia. Nad napisem GT500 umieszczonym na przednim błotniku umieszczono znaczek kobry. Taki sam zdobi atrapę chłodnicy.

Jesteśmy dumni z wielu ulepszeń, które zostały dokonane wspólnie przez Forda i zespół Shelby Automobiles w zeszłym roku, a które możemy wcielić w życie w nowym nowym Shelby GT500 przygotowanym na rok 2010 - powiedział Carroll Shelby 

  


Jak Carroll Shelby powiedział, tak zrobił. Silnik napędzający najnowszego GT500 do tej pory znajdowała się pod maską GT500KR. Jego konstrukcja jest zasadniczo niezmieniona, ale mocniejsze doładowanie pozwala osiągnąć moc 540 KM. Dwutarczowe sprzęgło ma teraz większą średnicę. Zwiększono także przełożenia piątego i szóstego biegu co obniżyło zużycie paliwa przy wyższych prędkościach. Aby poprawić przyspieszenie na niższych biegach obniżono wartość przełożenia przekładni głównej (3,55:1). Ford nie podaje ile zajmie sprint do 60 mil/h, ale można spodziewać się wartości około 4 sekund.

Za wiele modyfikacji odpowiedzialny jest SVT (Special Vehicle Team), będący czymś w rodzaju wewnętrznego tunera Forda. Korzystając z doświadczeń nabytych przy tworzeniu GT500KR, SVT zmodyfikowało zawieszenie, ale także zestroiło pracę wielu mechanizmów tak, aby prowadzenie nowego GT500 było prostsze, gładsze i wymagało użycia mniejszej siły.

Segment samochodów Muscle Car stanie się teraz jeszcze bardziej konkurencyjny. Musimy walczyć o honor nazwy Mustang, marki Shelby i przede wszystkim marki Ford. Nowy GT500 to samochód który spełnia to zadanie w stu procentach - powiedział Jamal Hameedi, szef inżynierów SVT.

Nowy 2010 Shelby GT500 pojawi się w sprzedaży już na wiosnę 2009 roku.

mjl, źródło: Ford

 

Samochody: Ford Mustang - ogłoszenia 

 

Więcej o: