Audi TT-RS - wielki powrót pięciu cylindrów?

Już fabryczną wersję TT trudno nazwać słabeuszem. Wersja TTS otrzymała zastrzyk mocy i szczyptę sportowego ducha. Jednak, jak wiadomo, apetyt rośnie w miarę jedzenia...

Tym z Was, dla których to wciąż za mało, pozostaje cierpliwie poczekać do marca. Wtedy właśnie, podczas targów samochodowych Genewa 2009, firma Audi zaprezentuje najmocniejszą seryjną "tetetkę" - TT-RS.

Premiera będzie oczekiwana z jeszcze jednego powodu. Pod maskę Audi wróci silnik 5-cylindrowy. W tym konkretnym przypadku, będzie to poprzecznie montowana, turbodoładowana 2,5-litrowa jednostka. Dysponować będzie mocą 340KM i maksymalnym momentem obrotowym rzędu 450Nm. Dzięki temu 100km/h zobaczymy na liczniku już po około 4,5 sekundy. Co więcej, firma zapowiada, że dzięki zastosowaniu przez Audi systemu wtrysku bezpośredniego, przy tych parametrach średnie spalanie TT-RS ma oscylować w granicach 10l/100km. Brzmi zachęcająco, ale...

Samochód otrzyma napęd na cztery koła - Quattro oraz sześciostopniową skrzynię biegów. Na życzenie klienta, prędkość maksymalna zostanie podniesiona w stosunku do modelu TTS do 280km/h.

Będzie dostępny zarówno w wersji roadster, jak i coupe. Zmiany w wyglądzie zewnętrznym raczej nie będą rewolucyjne. Będą to między innymi większe wloty powietrza w przednim zderzaku oraz charakterystyczne dla wersji RS duże owalne końcówki wydechu.

5-cylindrowe silniki były już wcześniej montowane w samochodach Audi. Wszystko zaczęło się w 1977 roku od modelu 100. Produkowany równolegle model 200, który dzięki zastosowaniu turbiny osiągał moc 170KM, należał do najszybszych limuzyn tamtych czasów. Było też, bazujące na modelu 80 Avant, RS2 Avant. To niepozorne kombi, zbudowane we współpracy z firmą Porsche, osiągało "setkę" w czasie 5,4 sekundy, a prędkość maksymalna wynosiła 262km/h. Nie można też nie wspomnieć o wspaniałym Quattro - legendzie rajdów samochodowych.

Jednak w połowie lat dziewięćdziesiątych, ku zdziwieniu miłośników marki, zaprzestano montowania w Audi silników 5-cylindrowych. Aż do teraz. Będzie to dodatkowy akcent, towarzyszący marcowej premierze najmocniejszej fabrycznej wersji TT.

bs, Źródło: autoblog.com, caranddriver.com

 

Znajdź Audi TT dla siebie - oferty Autotrader.pl

Więcej o: