Kia Borrego, wielki eko-SUV

Kia montująca w Borrego duże V6 bądź V8 postanowiła tym razem wkupić się w łaski matki natury. Z rury wydechowej Borrego FCEV zamiast dwutlenku węgla wydobywać się będzie zwykła para wodna.  

Kia podczas salonu samochodowego w Los Angeles zaprezentuje znany już model Borrego (Mohave - w zależności od rynku) z nowymi ogniwami wodorowymi. Borrego FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle) będzie napędzany dwoma rodzajami silników. Wodorowym i elektrycznym. Oznacza to że spory SUV w ogóle nie będzie emitował szkodliwych substancji do środowiska. Nowy napęd wodorowy jest o 44% wydajniejszy od poprzedniej wersji. Ogniwa wodorowe zainstalowane w Borrego FCEV będą miały 47KM więcej od tych z modelu Sportage FCEV, w którym jest zainstalowana ich poprzednia generacja. Dodatkowym osiągnięciem jest też to iż nowy Borrego nie będzie się bał mrozów. Kia twierdzi że jej ogniwa paliwowe będą działać w temperaturach nawet do -30st. C .

Poza nowymi ogniwami wodorowymi w Borrego został zainstalowany tak zwany superkodensator o mocy 450W . Jest to urządzenie które wraz z ogniwami ma współpracować z silnikiem elektrycznym o mocy 148 KM.

SUV rozpędza się do setki w 12.8 sekundy i osiąga 160 km/h. 202l wodoru zatankowane do trzech zbiorników pod ciśnieniem 70 barów wystarczą Borrego na przejechanie 685km.

Kia planuje rozpocząć testowanie Borrego FCEV na początku 2010 roku. Celem firmy jest uzyskanie tytułu najbardziej oszczędnego samochodu w swojej klasie, a wszelkie prace związane z modelem, będą dążyły do zwiększenia osiągów pozostając przy tych samych kosztach utrzymania.

tk

Znajdź Kię dla siebie - oferty na Autotrader.pl

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.