Gazeta.pl > Moto >  AA-Artykuły

Saab 9-3 Cabrio Aero - test | Za kierownicą

Marcin Lewandowski
18.11.2008 11:15
A A A Drukuj
Obecny Saab 9-3 Cabrio to już trzecia generacja Szweda z otwieranym, płóciennym dachem. Pierwszy był uroczy, dziś uchodzi za klasyka, a wersje Turbo w dobrym stanie są poszukiwane i osiągają relatywnie wysokie ceny. Druga generacja kabrioletu Saaba ma ładne, delikatne kształty, ale wygląda na to, że jeszcze musi poczekać na to, aby zostać doceniona. Jak wypada przy nich trzecia generacja?

Saab 9-3 cabrio wygląda poprawnie i może się podobać. Po niedawnym liftingu zmianie uległy przednie i tylne lampy. Ich kształt i wygląd wskazują, że grupą docelową dla Saaba są młodzi ludzie. Odbierając samochód testowy uderzyło mnie, że jest aż tak intensywnie żółty. Ten kolor dobrze koresponduje z nową stylistyką samochodu, aczkolwiek nie ukrywajmy, że nie każdemu to zestawienie będzie się podobało.

Silnik turbo a dynamika

Kiedy V6 2.8 Turbo debiutował pod maskami Saabów byłem bardzo podekscytowany. W końcu silnik o większej niż 2,3 litra pojemności (w wersji Aero), z turbiną - to powinna być rakieta. I jest! Testowy model miał 255 KM i sześciobiegową przekładnię automatyczną. Spod świateł samochód potrafi wyrwać z ogromną siłą, zapewniając również bardzo duże rezerwy podczas wyprzedzania. Niestety wrażenia z "ostrej" jazdy zakłócone były przez układ przeniesienia napędu. Podczas mocnego przyspieszania trzeba mocno trzymać kierownicę, gdyż samochód czasem nie może się zdecydować, na które koło przekazać moc. Psuje to ogólny wizerunek Saaba Aero jako samochodu sportowego.

Skrzynia biegów o sześciu przełożeniach pracuje jak typowy automat. Przy normalnej jeździe utrzymuje silnik na możliwie niskich obrotach, często poniżej 2 000 obr/min. Ręczny tryb zmiany biegów z łopatkami na kierownicy nie działa w tempie błyskawicznym. Kiedy przy ostrym przyspieszeniu naciska się przycisk "+" przy 5 000 obr/min, zmiana następuje dopiero przy 6 000! Chcąc utrzymać dynamikę na odpowiednim poziomie, najlepiej przełączyć skrzynię w tryb "Sport". Przycisk tego trybu umieszczono na desce rozdzielczej w miejscu zasłoniętym przez kierownicę. Włączenie go beż odrywania wzroku od drogi jest trudne. Kiedy skrzynia biegów pracuje w trybie sportowym, silnik utrzymywany jest na wyższych obrotach tak, aby sprężarka zawsze pracowała. Dynamika samochodu jest wtedy nienaganna.

Komfort

Po odpaleniu zimnego silnika tylna część nadwozia wpada w lekkie drgania. To zjawisko nie pojawia się za każdym razem. Przy silniku z przodu i przednim napędzie jest to dość osobliwe. Poza tym w kabinie jest cicho jak w luksusowej limuzynie. Wyciszenie komory silnika jest wręcz wzorowe.
Zawieszenie jest twarde. Na prostych, mało połatanych drogach to nie przeszkadza, ale jadąc po nierównych naszych nawierzchniach, jego twardość odczuwa się aż nadto. Jeśli komfort jest dla nas rzeczą cenną, - proponuję pomyślmy o innej wersji.

 

Całosezonowość

Saab szczyci się tym, ze od 20-tu lat produkuje kabriolety, których można używać przez cały rok. Oczywiście w zimie w naszym klimacie należy zapomnieć o niebie nad głową, ale gruby, ocieplany dach zapewnia bezproblemową i komfortową eksploatację nawet przy bardzo niskich temperaturach. Cóż, północne pochodzenie zobowiązuje.

Trzy miesiące lata, to trochę za mało, aby w pełni nacieszyć się jazdą z odkrytym dachem. Do tego przecież nie wszystkie dni lata są ciepłe i słoneczne. Gdy przeprowadzaliśmy test, na zewnątrz było około 14-15 st. C, co nie jest jeszcze tragedią. Po zdjęciu dachu trzeba podkręcić ogrzewanie. Na postoju i przy wolnej jeździe nie ma problemu z utrzymaniem "ciepłej atmosfery" we wnętrzu, ale przy szybszej jeździe, niestety ciepły nadmuch jest nieodczuwalny. Przy prędkości 80 km/h zaczyna też nieprzyjemnie wiać. Sprawę mógłby rozwiązać windshot z zasłoną tylnych siedzeń, niestety występuje jedynie na liście dodatkowych akcesoriów i nie znaleźliśmy go w naszym testowym egzemplarzu.

Na przednich zagłówkach z tyłu powinien być umieszczony napis "W czasie składania/rozkładania dachu schyl głowę, bo inaczej oberwiesz". Dach w czasie składania niestety jest kolizyjny wobec głów pasażerów tylnej kanapy. W czasie jazdy jest znacznie lepiej. Jadąc bez dachu przy wspomnianej wcześniej prędkości 80 km/h, wiatr nie urywa głów pasażerom. Nie zaszkodzi jednak włożyć kapelusz lub czapkę.

Przydatność

Bagażnik nie jest duży, choć przyznam szczerze, spodziewałem się mniejszego o około połowę. Bagaż podręczny zmieści się bez problemów, a przy odrobinie sprawności w pakowaniu można się wybrać w dwie, lub nawet trzy osoby w nieco dalszą podróż, traktując tylne siedzenia jako dodatkową przestrzeń bagażową.

Codzienna eksploatacja nie powinna nastręczać problemów. W zimie, kiedy dach zawsze będzie rozłożony, widoczność jest mocno ograniczona. Trzeba się z tym liczyć, planując zakup kabrioletu. Cofanie i parkowanie ułatwiają czujniki parkowania, ale szeroki tylny "słupek" zasłania drogę przy wyjeżdżaniu z miejsca parkingowego tyłem. W lato można ten problem rozwiązać składając dach. Wtedy widoczność ograniczają jedynie słupki przedniej szyby.

Lans

Nie da się ukryć, że żółty, widoczny z horyzontu samochód do tego w wersji kabriolet przyciąga wzrok niemal wszystkich użytkowników dróg, przechodniów i każdego, kto znajduje się w "polu rażenia" żółtego lakieru. Zdjęcie dachu spowoduje efekt dodatkowy, nawet wiewiórki na drzewach oderwą się na chwilę od łupania orzechów, by obserwować dziwny wehikuł sunący w dole. Ludzie chcący zwracać na siebie uwagę powinni być nim zachwyceni.

Wygląd samochodu nie tylko przyciąga wzrok, ale prowokuje innych. Amatorzy szybkiej jazdy i piłowania silników swoich bolidów, robią wszystko aby tylko wyprzedzić żółte kabrio i coś tym udowodnić, nawet kiedy 9-3 toczy się spokojnie pięćdziesiątką po mieście.

Dane techniczne

Dane techniczne Saab 9-3 Cabrio Aero
SilnikV6, turbodoładowany (HFV6 LP9)
Pojemność skokowa
2792 cm3
Moc maksymalna
184 kW (250 KM) / 5 500 obr/min
Maks. moment obr.
350 Nm / 2 000 obr/min
Stopień sprężania
9,5:1
Ilość zaworów/cylinder
4
Skrzynia biegów
M6 / A6
Napędprzedni
Układ kierowniczy
wspomagany hydraulicznie
Średnica zawracania
10,8 m
Zawieszenie przednie
kolumna McPherson, stabilizator
Zawieszenie tylne
wielowahaczowe z systemem zmiennej geometrii ReAxs
Hamulce przód/tył
tarczowe wentylowane
Opony235/45 ZR 17
Długość4 647 mm
Szerokość (z lusterkami)
1 780 mm (2 038 mm)
Wysokość 1 437 mm
Rozstaw osi
2 675 mm
Rozstaw kół przód/tył
1 524 mm / 1 506 mm
Pojemność bagażnika
352 l (235 l ze złożonym dachem)
Pojemność zbiornika paliwa
61 l
Masa własna
1 750 kg
Masa dopuszczalna całkowita
2 110 kg
Prędkość maksymalna
245 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
7,2 s
Średnie zużycie paliwa 10,6 l/100km

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Marcin Lewandowski

Znajdź Saaba dla siebie - oferty Autotrader.pl

Dodaj swój komentarz:
Autor:
Login / Pseudonim: Hasło:
Komentuj pod pseudonimem jako Gość lub zaloguj się
| Załóż konto
Komentarz:
2011, 34 900 PLN
2014, 86 000 PLN
2010, 25 900 PLN
2010, 46 900 PLN

Która hybryda jest najlepsza?

  • 40%

    LaFerrari (457)

  • 32%

    McLaren P1 (361)

  • 28%

    Porsche 918 (318)

Liczba oddanych głosów: 1136