Car of The Year 2009

Czym jest konkurs "Car of The Year"? Które samochody w tym roku będą walczyć o statuetkę? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie właśnie tu.

Pomysłodawcą był Fred van der Vlugt, wydawca holenderskiego magazynu motoryzacyjnego Auto Visie. Holender chciał stworzyć plebiscyt, który miał trafić do szerszego grona ludzi i być dorocznym wyborem pojazdu, który zasługuje na największą uwagę kierowców i maniaków czterech kółek . W roku 1963 powołał Organizację COTY (skrót od pełnej nazwy nagrody), w której skład wchodziło 26 członków jury z dziewięciu krajów. Każdy z członków jury jest dziennikarzem motoryzacyjnym. Tym samym van der Vlugt posprzątał bałagan wynikający z przyznawanej przez poszczególne czasopisma nagrody i zamienił się w prestiżową nagrodę, przyznawaną przez zespół ekspertów.

Car of The Year jest instytucją typu non-profit. Oczywistym jest, że nie jest ona także związana z żadną firmą samochodową. Członkowie jury nie dostają wynagrodzenia, a koszty organizacji pokrywane są co roku przez inne wydawnictwo. Ilość reprezentantów danego kraju zależy od liczby aut produkowanych w danym państwie, oraz wielkości rynku samochodowego . Dlatego też kraje takie jak Niemcy, Francja, Wielka Brytania, Włochy i Hiszpania mają najwięcej (6) reprezentantów, a reszta odpowiednio mniej.

Jury ocenia samochody na podstawie następujących kryteriów: stylistyka, komfort, bezpieczeństwo, ekonomiczność pojazdu, prowadzenie, osiągi, funkcjonalność, ochrona środowiska, satysfakcja z kierowania i cena.

We wrześniu ogłaszana jest przez jurorów lista samochodów spełniających kryteria konkursowe. Samochody są wybierane z wszystkich nowo zaprezentowanych samochodów na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy. Muszą one być w pełni nowe (nie bierze się pod uwagę pojazdów po face liftingu ). Kolejnym kryterium, które musi być spełnione przez pojazd to to, że musi być dostępny w sieci salonów przynajmniej pięciu krajów europejskich w chwili kiedy odbywać się będzie głosowanie, oraz przewidywana roczna sprzedaż ma wynosić przynajmniej 5000 sztuk. Z wrześniowej listy, po licznych jazdach testowo-porównawczych w ośrodku testów samochodowych w północnej Danii, zostaje wybrana szczęśliwa siódemka. Następnie dziennikarze wraz z wybranymi samochodami zapraszani są na 3-kilometrowy tor testowy firmy Bosch do Boxbergu, położony na 94 hektarach i pozwalający na rozwinięcie prędkości 200 km/h. Maniacy sprawdzania samochodów mają też do dyspozycji serpentyny o zróżnicowanym nachyleniu i promieniu zakrętu, sektor różnego rodzaju złych nawierzchni, podjazdy z płytami poślizgowymi o nachyleniu 5%, 10%, 15% , 20%, tunele wodne, stanowiska do hamowania nawierzchni o zróżnicowanej przyczepności i wreszcie asfaltowy okrąg z systemem zraszania nawierzchni , dają możliwości dobrego przetestowanie każdego z siedmiu wybranych pojazdów. Przy wybieraniu jednego z siedmiu każdy z członków jury ma 25 punktów. Punkty są do rozdzielenia pomiędzy przynajmniej pięć samochodów. Jeden samochód nie może dostać więcej niż 10 punktów od jednego jurora.

Tytuł Car of The Year ogłaszany jest w listopadzie. COTY od 45 lat to nie tylko prestiż dla firmy motoryzacyjnej, to również zaufanie nas, kupujących.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.