Audi S4

Limuzyna (i kombi) Audi wygląda na dostojnego osiłka, ale nie ma w sobie żadnego wulgaryzmu. Taka powinna być wersja S nowej czwórki.

Nie jest to docelowo najmocniejsza wersja dostępna w salonie, ale kierowca wie, że w razie konieczności mocy mu nie zabraknie. Audi S4 powstało na nowym modelu Audi A4 i odziedziczyło wszystkie jego główne zalety, dotyczące głównie prowadzenia. Najpoważniejszą zmianą jest ponowna zmiana koncepcji dotyczącej silnika.

Zmienność

Inżynierowie z Ingolstadt z pokolenia na pokolenie zmieniają koncepcję napędu. Raz oferują silnik z doładowaniem, raz duży wolnossący, po czym znów turbiny powracają pod maskę. Licząc od pierwszego modelu S4, który oparty był wyjątkowo o model A6 (odpowiednikiem obecnego S4 było wówczas Audi S2), to oferowano już dwa atmosferyczne silniki V8, a obecny V6 turbo jest już trzecim silnikiem wyposażonym w doładowanie.

Podjęcie decyzji o powrocie do lżejszego silnika V6 ma swoje uzasadnienie i moim zdaniem jest lepszym rozwiązaniem. Przy podobnej mocy silnik jest lżejszy, a dzięki doładowaniu maksymalny moment obrotowy jest wyższy i przebiega płasko w szerokim zakresie obrotów. To o wiele lepsze rozwiązanie w samochodzie sportowym.

Silnik i przeniesienie napędu

W stosunku do poprzedniego modelu z silnikiem V8 moc obecnej jednostki jest niższa o 11 KM i wynosi obecnie 333 KM (245 kW). Silnik V6 3.0 TFSI to nowoczesna jednostka uzyskująca swoje osiągi dzięki dwóm sprężarkom, mechanicznej i turbo. Maksymalny moment obrotowy jest wyższy, niż w dużym i mocniejszym poprzedniku o 30 Nm i wynosi obecnie 440 Nm w zakresie od 2 500 do 4 850 obr/min.

Moc przenoszona jest na cztery koła (40% na przód, 60 na tył) za pośrednictwem jednej z dwóch skrzyń automatycznych. Standardowo montowana jest przekładnia sześciobiegowa, w opcji natomiast siedmiobiegowy Tiptronic S, wyposażony w dwa sprzęgła, po jednym dla biegów parzystych i nieparzystych.

Wyniki

Rezultat jest więcej niż zadowalający. Limuzyna S4 potrafi wystrzelić ze startu zatrzymanego i po 5,1 s osiągnąć trzycyfrową prędkość. Kombi potrzebuje na to 0,1 s więcej. Jest to o pół sekundy lepszy wynik, niż w poprzednim modelu.

Przyspieszenia to nie wszystko. Największe postępy nastąpiły w dziedzinie zużycia paliwa. Średnie spalanie wynosi teraz 9,7 l/100km (9,9 l/100km w kombi), co w stosunku do 13,4 l/100 km poprzednika to prawdziwy wyczyn.

 

Marcin Lewandowski, źródło: Audi

Znajdź Audi dla siebie - oferty Autotrader.pl

 

Więcej o:
Komentarze (10)
Audi S4
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Gość

    0

    TSI - wg VAG to mała pojemność duża moc/moment i niskie spalanie - hahaha:-)))

    jeżdżę Passatem Variant 1.8 TSI 6 biegów - owszem, przyspieszenia, elastyczność, moment i moc jak na tą pojemność (i cenę) są fantastyczne, w środku tylko szum wiatru - 2.0 TDI może tylko pozazdrościć

    ale oszczędność to baaaaardzo dobry żart;-) auto przy baaardzo spokojnej jeździe pali 9/100, normalnie ok 12-13/100, szybka autostrada ok 15/100, dynamiczne miasto ok 14-16/100, miasto w korkach ok 26/100

  • Gość: Gość

    0

    Silnik ten jest doladowany tylko i wylacznie kompresorem (z wbudowanymi dwoma intercoolerami )Panie redaktorze, tak przy okazji kompresor do tego silnika jak rowniez troche miejszy do 1.4 TSI jest produkowany w Polsce .

  • Gość: Gość

    0

    @buh.
    po pierwsze 335i ma juz trzy lata! a audi s4 jeszcze nie weszlo do produkcji.
    po drugie 335i to model z podwojnie doladowanych silnikiem benzynowym a nie wolnossacy!
    po trzecie maksymalny moment w bmw 400nm jest dostepny w zakresie 1300-5800nm, wiec elastycznoscia audi do piet nie dorasta!!!!
    po czwarte 4x4 sprawdza sie tylko w ekstremalnych warunkach pogodowych (duzo snigu), inaczej spowalnia i ogranicza auta sportowe
    po piate , czemu nie podali masy auta ;-) ?
    po szoste, audi szawsze bylo znane z "papierowego" wyscigu (w katalogach i marketingowym belkocie firmy inch auta zawsze sa najlepsze) , rzeczywistosc to brutalnie weryfikowala :-)

  • Gość: Gość

    0

    Oj Buh chłopie chyba za długo ci ta benzynka 2.0 zchipowana nie pochodzi loool.... i pewnie wciągniesz też 335d po chipie 340 hp moment 700nm do setki mniej niż 5 sec...

  • Gość: Gość

    0

    "Bardziej drapieżny" to rola RS4.

  • Gość: Gość

    0

    jak dla mnie jest zbyt mało zmieniony w stosunku do zwykłej wersji a4. mogłby być bardziej drapieżny

  • Gość: Gość

    0

    No, należą się brawa. W końcu właściciele sportowych Audi będą mogli się równać z 3letnimi BMW 335i :)

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX