Land Rover - historia w pigułce

Sześćdziesiąt lat temu zaprezentowano pierwszego Land Rovera. Któż mógł przypuszczać, jak wielką popularność zdobędą i jak długo będą produkowane. Oto krótka historia Land Rovera.

W tym roku firma Land Rover obchodzi swoje 60 urodziny. W 1948 roku Brytyjczycy zainspirowani Jeepem stworzyli własną konstrukcję. Samochód z napędem na cztery koła miał spełniać różne role, od zastosowań wojskowych, poprzez samochód dla rolnika, po podstawowy środek transportu w wielu jeszcze wówczas należących do Imperium Brytyjskiego koloniach. Tak narodziła się legenda. Aluminiowe nadwozie, które zastosowano z braku dostępności stali tuż po wojnie, stało się jedną z podstawowych zalet prostej i wytrzymałej konstrukcji. Przez lata modyfikowany i ulepszany do dziś znajduje się w ofercie firmy.

Drugą legendą był Range Rover, którego można uznać za pierwszego europejskiego SUV-a. Zadebiutował w 1970 roku z silnikiem ośmiocylindrowym, trzydrzwiowym nadwoziem i tapicerką ze skaju, którą można było myć szlauchem. Jego wszechstronność została doceniona zarówno przez arystokrację, jak i miłośników off-roadu. Trzecia generacja Range'a przeistoczyła się w wyjątkowo luksusową salonkę z napędem wszystkich kół.

W 1989 roku nastąpił debiut kolejnego modelu zasługującego na miano kultowego: Discovery. Wówczas opinia publiczna i dziennikarze nie wypowiadali się o nim tak przychylnie. Z czasem, m.in. dzięki rajdom Camel Trophy, auto przekonało do siebie niedowiarków, wątpiących w możliwości samochodu. Trzecia generacja też była przyjmowana z pewną nieufnością, za sprawa ramy zintegrowanej z nadwoziem LR3 na stałe. Land Rover po raz kolejny udowodnił, że mimo postępu technicznego i nowinek stosowanych w kolejnych modelach, jego samochody potrafią więcej, niż można sie po nich spodziewać.

W 1996 roku Land Rover uzupełnił ofertę o kompaktowego SUV-a o nazwie Freelander. Brak reduktora i blokad mechanizmów różnicowych skazuje go jedynie na miejską dżunglę, w której zdobył sobie sporą popularność.

W 2005 roku do oferty dołączył ostatni, jak na razie, Range Rover Sport. W założeniu jest to luksusowy SUV, w którym najważniejsze są właściwości jezdne na asfalcie. Test, jaki przeprowadzono w programie TopGear pokazał, że Sport nie boi się ani błota, ani terenu, ani... czołgu:

 

 

Ludzi zafascynowanych samochodami marki Land Rover jest w Polsce wielu. W tym roku postanowili po raz pierwszy zorganizować zlot. Więcej szczegółów znajdziecie na stronie Land Rover Piknik.

 

Szukasz Land Rovera? Zobacz oferty na Autotrader.pl

 

Marcin Lewandowski

 

Więcej o: