Nowa Carrera

Już niedługo do sprzedaży trafi druga generacja Porsche 911 Carrera (997). Oprócz kosmetycznych zmian w nadwoziu, Porsche wprowadziło szereg ulepszeń do legendarnego boxera.

Są to najpoważniejsze modyfikacje od czasów porzucenia przez markę chłodzenia powietrzem. Najważniejszą jest wprowadzenie (po raz pierwszy w boxerze) bezpośredniego wtrysku paliwa. Dzięki temu posunięciu, Porsche zwiększyło moc i moment obrotowy w obu silnikach montowanych w 911. Carrera 3,6 l zyskała 20 KM i teraz moc wynosi 345 koni, natomiast w Carrerze S 3,8 l przyrost mocy jest jeszcze większy i wynosi 30 KM - teraz auto będzie dysponować 385 końmi. Przyrost momentu obrotowego w obu wersjach jest taki sam i wynosi 20 Nm - teraz Carrera będzie miała 390 Nm a Carrera S 420 Nm. Co ważne, maksymalny moment będzie dostępny na nieco niższych niż do tej pory obrotach.

maw ma oczywiście rację: "końmi" - już poprawione, dziękujemy

Większa moc, większy moment, lepsze osiągi, a więc pewnie większe zużycie paliwa? Nic z tych rzeczy. Porsche wie, że w dzisiejszych czasach tak samo jak moc i osiągi, liczy się niskie spalanie i jak najniższa emisja spalin. Wprowadzenie bezpośredniego wtrysku powoduje, że paliwo jest spalane dużo efektywniej a przez to także czyściej. Emisja dwutlenku węgla spełnia normy Euro 5, które zostaną wprowadzone we wrześniu przyszłego roku. Co bardziej istotne, niewielka zachłanność nowych 911 na paliwo jest naprawdę imponująca - wersja 3,6 mieści się w 10 l/100 km - taki wynik to naprawdę coś.

Żeby jednak osiągnąć tak dobrą wartość, przy zamawianiu samochodu trzeba postawić krzyżyk przy opcji "PDK". To kolejny duży krok w modernizacji nowych modeli. Chodzi o siedmiobiegową dwusprzęgłową, sekwencyjną skrzynię biegów. W parze z ulepszonym silnikiem, skrzynia ta powoduje jeszcze bardziej efektywne przekazywanie mocy (minimalna strata w czasie zmiany biegów) i dzięki temu niskie spalanie. Dzięki siódemce, która jest nadbiegiem, ekonomiczna jazda staje się faktem nawet w Porsche. Kto by pomyślał, że w ogóle będziemy kiedykolwiek pisać o ekonomicznym prawie-supersamochodzie?!

Oprócz tego, dzięki nowej skrzyni skraca się czas przyspieszania do setki - w obu wersjach o 0,2 sekundy w porównaniu do ręcznej przekładni. Kolejne 0,2 da się urwać, jeśli zamówimy pakiet Sport Chrono Plus z kontrolą ruszania (Launch Control) - sprint do setki w Carrerze zajmuje wtedy 4,3 sek., a w Carrerze S 4,1 sek. To tylko o 0,2 sekundy gorzej niż Carrera Turbo, ale lepiej niż prawie wyścigowe GT3 RS. Nieźle. Dopóki bezpośredni wtrysk i nowa skrzynia nie trafią do tych topowych modeli, za dużo mniejsze pieniądze można mieć prawie takie same osiągi.

Żeby łatwiej je było okiełznać Carrera S będzie teraz seryjnie wyposażona w PASM - elektroniczny system kontroli zawieszenia. Dzięki niemu, jeśli zapragniemy naprawdę sportowych wrażeń, można auto obniżyć o 20 mm - stanie się wtedy bardziej stabilne przy dużych prędkościach i przy pokonywaniu zakrętów.

Zobacz film promocyjny marki Porsche - GT2 i Walter Rohrl w akcji:

 

Jak jeździ Porsche

 

To tyle jeśli chodzi o najważniejsze zmiany techniczne. A teraz trochę wiedzy potrzebnej do odróżnienia nowego od starego. Z zewnątrz Carrerę 997 drugiej generacji będzie można rozpoznać po większych wlotach powietrza z przodu, nowych biksenonowych lampach (w parze z diodami LED do jazdy dziennej umieszczonymi na zderzaku), diodowych tylnych lampach o zmienionym (brzydszym) kształcie, nowych obręczach kół (mieszczących większe tarcze hamulcowe), większych lusterkach i nowym kształcie końcówek wydechów. Średnio ładne wnętrze też doczekało się zmian - najistotniejszą jest wprowadzenie dotykowego ekranu, przez który można kontrolować większość ustawień.

Porsche od 45 lat sukcesywnie ulepsza Carrerę i od 45 lat to właśnie ten samochód jest ikoną marki i niedoścignionym wzorcem dla wielu producentów. Dzięki mądrej polityce małych (ale jak ważnych) kroków w ulepszaniu samochodu, Porsche nadal pozostaje w czołówce najlepszych aut świata, nie porzucając tradycyjnej, jedynej w swoim rodzaju linii nadwozia. To właśnie za to oraz za jakość wykonania i ciągłe dążenie do doskonałości marka ma mnóstwo fanów, a Porsche Carrera jest dla milionów na całym świecie autem marzeń.

Jan Kopacz

 

Zobacz także:

Jazda Porsche to normalny sport - mniej normalne znajdziesz tutaj.

 

Więcej o:
Komentarze (32)
Nowa Carrera
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Gość

    0

    Super auta

  • Gość: Gość

    0

    :))))))))
    Cholera mam stare auto!!!
    Miał być lifting, a zmienili silniki, skrzynię... gonienie króliczka całe zycie!!!:))
    i te czasy mniam mniam;)

  • Gość: Gość

    0

    cracovian ales ty nerwowy...
    Prawde napisałem o swoich doswiadczeniach z samochodami... ( znam je nie tylko z gazetek)
    Wymienione przez ciebie volvo jaguar to raczej europejskie auta... choc volvo uwazam za g... . Marka która szumnie nazywa sie luksusowa... ot fajne jeździdło nic wiecej, fatalne w prowadzeniu ze skrzypiacym środkiem, o jaguarze sie nie wypowiadam bo nie jeździłem, M5 rewelacja tylko do poświrowania zbyt duzy, saaba tez nie znam wiec sie nie wypowiadam,
    cracovian a ty swoje opinie wydajesz na podstawie własnych doświadczeń czy tylko zachwycasz sie testami??? ;) ja pisze tylko o tych autach z które prowadziłem badz miałem :))

  • Gość: Gość

    0

    Tzn. gdzie dokladnie prawde napisales uwazajac, ze WSZYSTKIE amerykanskie samochody jezdza tylko prosto? Moze sprecyzujesz? Jaguar XKR nie potrafi skrecac? Volvo S60 jest do dupy? Saab 9-3 Aero slabo jezdzi? Czy tylko te amerykanskie z przednim napedem czy moze z tylnym tez? Wyniki Corvette deklasujace nizsze 911 sie nie licza? Szybszy na torze od M5 amerykanski CTS-V tez nie umie skrecac? Czy moze chodzilo ci o rodzinne szroty, ktore za szyba w komisie widziales? My pare krytycznych i slusznych slow o Porsche napiszemy, a ty od razu o dziesiatkach fajnych wozidel "zza oceanu" masz negatywna opinie? Wyrocznia nagle sie stales?

  • Gość: Gość

    0

    Pomyliłem sie we wpisie...
    Dwa ostatnie wpisy były do cracoviana ;)

  • Gość: Gość

    0

    Cóz tak sie składa, ze to co napisałem jest prawdą :)
    Auto Swiata nie kupuję bo szkoda tych paru złotych dla paru zdjeć...
    Corvette prowadziłem, bo po prostu byla do sprzedania w komisie... :))))
    Trudno porównywać we wszystkich aspektach (jakość wykonania, bezawaryjność, osiagi... utrata wartości itd) 911 i np Corvette... dwa rózne światy, bez obrazy.
    Nikt nie krytykuje Porsche? To przeczytaj wpisy...
    Tak sie składa ze jezdziłem wieloma fajnymi furkami i to co pisze to bardziej wynika z jakiegoś tam wiekszego lub mniejszego kontaktu a nie na podstawie prasy;)

  • Gość: Gość

    0

    Cóz tak sie składa, ze to co napisałem jest prawdą :)
    Auto Swiata nie kupuję bo szkoda tych paru złotych dla paru zdjeć...
    Corvette prowadziłem, bo po prostu byla do sprzedania w komisie... :))))
    Trudno porównywać we wszystkich aspektach (jakość wykonania, bezawaryjność, osiagi... utrata wartości itd) 911 i np Corvette... dwa rózne światy, bez obrazy.
    Nikt nie krytykuje Porsche? To przeczytaj wpisy...
    Tak sie składa ze jezdziłem wieloma fajnymi furkami i to co pisze to bardziej wynika z jakiegoś tam wiekszego lub mniejszego kontaktu a nie na podstawie prasy;)

  • Gość: Gość

    0

    Aha... no super, prowadziles Z06 i jeszcze Porsche rozbiles, jestes niesamowity :-) Wiesz, Polonez tez wymaga pokory jak wejdziesz za ostro w zakret... Uogolniasz jak amator, normalny 911 z 345 czy iles tam KM nawet do piet pod wzgledem predkosci i prowadzenia na torze Z06 nie dorasta - to zupelnie inna klasa. Duzo sie zmienilo od lat 90-tych i proponuje auto swiat sobie odpuscic... Widziales czasy na Nürburgring? Popatrz nawet jak Cadillac CTS-V sobie dobrze radzi. Nikt Porsche nie krytykuje, to jest swietna kultowa maszyna, ale starzeje sie dosc szybko, a inni na laurach nie spoczywaja...

  • Gość: Gość

    0

    bezportek i inni krytykanci ;)
    A który z Was jeździł tym przestarzałym autem? krytyka bez jazdy i porównania to ... Wszystkie amerykańskie auta, to samochody do jazdy na wprost... ;) i tu moga być czasem lepsze od P. ale prowadziłes moze corvette ( ta najnowsza najmocniejsza...;)? bo ja tak, do przodu rwie jak amerykański mustang tylko zatrzymać nie mozna i na zakrecie j... sie kurczą... P. to inna liga, dlaczego jezdza nimi troche starsi faceci? bo juz troche kilometrów wykulali... a 911 wymaga pokory, duzo pokory... mogę coś na ten temat powiedzieć bo jedną skasowałem i ledwo uszedłem z zyciem...a uratowało mnie siedzenie które zrobiło troche miejsca na kierowcę w zapadajacym sie dachu ;)
    Jeździłe róznymi autami ale P. jest najlepsze :)))))))
    Nissan Gt rewelka tylko to tandetne wykończenie...

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX