Niebieska ekologia

Hyundai zaprezentował niedawno serię samochodów i-blue w której wykorzystano dostępne technologie pozwalające efektywnie obniżyć spalanie i emisję szkodliwych substancji emitowanych do środowiska.

Przygotowano dwa pojazdy oparte o seryjne modele i10 oraz i30. Obydwa zostały znacząco zmodyfikowane, jednak ograniczono się do dostępnych na rynku, stosunkowo niedrogich technologii.

Nadwozie

Prace rozpoczęto od poprawienia aerodynamiki samochodów. Dzięki optymalizacji kształtów, zasłonięciu, lub przeprojektowaniu wlotów powietrza osiągnięto poprawę wartości współczynnika Cx o około 10%. Zmianie uległy także wnęki kół, zastosowano specjalne opony o niskich oporach toczenia firmy Michelin (i10: 175/55 R14; i30: 205/55 R16), obniżono nadwozie o 15-20 mm i dodano tylny spioler.

Napęd

Sterowanie silnika otrzymało nowe oprogramowanie, zmieniono parametry wtrysku, obniżono prędkość biegu jałowego i zastosowano wydajniejsze przetwarzanie spalin. Zastosowano także niskotarciowy olej silnikowy obniżający wewnętrzne opory tarcia.

Silnik współpracuje z sześciobiegową skrzynią biegów o długich przełożeniach trzech najwyższych biegów. Pozwala to obniżyć prędkości obrotowe silnika jednocześnie zmniejszając zużycie paliwa. Aby pomóc kierowcy w doborze przełożeń, na desce rozdzielczej zastosowano wskaźnik pomagający dokonać właściwego wyboru w odpowiednim momencie.

Samochody

i30 blue: Wyposażony w silnik Diesla 1,6 CRDi o mocy 90 KM, model i30 w wersji pięciodrzwiowej może się pochwalić emisją dwutlenku węgla wynoszącą 125 g/km. Wyposażenie w pakiet -i-blue zmniejsza tę wartość o dalsze 15,2% do zaledwie 106g/km.

i10 blue: Model z silnikiem 1,1 CRDi o mocy 70 KM sam w sobie ma bardzo niski poziom emisji dwutlenku węgla - 114 g/km. Z podstawowymi elementami pakietu i-blue i silnikiem U2 1,6, wielkość ta obniża się do zaledwie 95g/km, osiągając znaczący 17% spadek.

i10 blue CNG: Najbardziej doskonałe rozwiązanie, udało się osiągnąć dzięki połączeniu nowo opracowanego, trzycylindrowego silnika 0,8 l. z turbodoładowaniem (98PS) oraz zastosowania CNG. W tym pakiecie, i10 blue CNG może się pochwalić emisją dwutlenku węgla na poziomie jedynie 65g/km.

Podsumowanie

Hyundai zastosował prawie wszystkie dostępne i tanie metody wpływające na redukcję zużycia paliwa. Ale jak wiadomo prawie czyni wielką różnicę. Jeszcze dwadzieścia lat temu najlepszym sposobem na niskie spalanie była niewielka masa pojazdu i wąskie opony. Tą metodę powszechnie stosował m.in. Citroen. Model AX był wówczas dzięki temu bezkonkurencyjny pod względem zużycia paliwa (AX 1,4 diesel: śr. spalanie 4,2 l/100km). Jeżeli Hyundai (jak większość producentów) nie radzi sobie z masą, to mógłby chociaż zastosować w swoich ekologicznych autach węższe opony. Do spokojnej, oszczędnej jazdy mogłyby być one o 30-40 mm węższe, co dałoby dodatkowo zauważalny spadek zużycia paliwa.

Źródła: Hyundai, Phoenix Intermedia

Więcej o:
Copyright © Agora SA