Ładny SUV

Volvo przedstawiło najnowszy model z serii XC (cross country), "uterenowionych" samochodów z napędem na cztery koła. Patrząc na niego zacząłem się jednak zastanawiać, czy oprócz urody jest w stanie coś zaoferować. Jeśli tak, to co?
Jaki powinien być samochód typu SUV? Czy powinien mieć stały napęd na cztery koła, blokadę centralnego mechanizmu różnicowego, sztywne mosty oparte na resorach piórowych, ramę, reduktor? Nic z tych rzeczy. Wszystkie te elementy są drogie i zupełnie nieprzydatne w codziennym użytkowaniu. Zwłaszcza w mieście. Musi być po prostu ładny i modny - to jest jego jedyna karta przetargowa.

Nie jest tak pojemny jak minivan, tak szybki i zwinny jak samochód osobowy, a do zabawy w terenie się nie nadaje . Producenci wręcz odradzają próbę pokonania większych przeszkód terenowych autami typu SUV.

Dla aktywnych w mieście

Jakie jest więc nowe Volvo XC 60? To typowy SUV, a uroda wróży mu powodzenie.

"Bycia modnym" nie ukrywa nawet sam producent: "XC 60 skierowany jest do osób lubiących modne, lifestylowe produkty, o wysokiej jakości, nowoczesnym wzornictwie, wybierających silne marki i najnowsze technologie". Fredrik Arp prezes Volvo dodaje: "Wprowadzając XC60, Volvo poszerzy ofertę o samochód, który przyciągnie więcej klientów prowadzących aktywny, miejski styl życia".

Co oznacza aktywny, miejski styl życia? Dobre pytanie. Skoro miejski, to odpada wożenie nim deski surfingowej, popularnej przy prezentacjach samochodów tego typu.

Skoro jest aktywny styl życia i jest to podkreślane, to nie może chodzić o codzienne czynności w rodzaju odwożenia dzieci do szkoły, czy transport do pracy. Może więc zakupy w supermarkecie, wypad do kina, teatru, lub na siłownię? Skoro tak, to po co nam do tego napęd na cztery koła?

Napęd

Oprócz dwóch diesli D5 o mocach 163 i 185 KM od samego początku dostępny będzie w wersji T6 z turbodoładowanym silnikiem benzynowym o mocy 285 KM. "W 2009 r. ofertę wzbogacimy o przednionapędową wersję o pojemności 2,4 litra, napędzaną przez silnik Diesla zgodny z normami Euro 5 o mocy 163 koni mechanicznych i charakteryzujący się emisją CO2 na poziomie około 170 g/km" - ujawnił Fredrik Arp.

Niewątpliwie wersja z napędem na jedną oś jest dobrym chwytem reklamowym w dzisiejszych, proekologicznych czasach. Niższe opory układu napędowego dają mniejsze spalanie i szkodliwą dla środowiska emisję spalin.

Ciekawe ile osób wybierając samochód typu SUV duży i ciężki więc palący więcej zastanawia się nad tym ile gramów na kilogram spalin stanowią związki CO2? A może działa to na zasadzie uspokojenia sumienia?

Bezpieczeństwo

Volvo i bezpieczeństwo to synonimy. W najnowszym produkcie nie mogło zabraknąć nowinek technicznych poprawiających poziom bezpieczeństwa. Jednym z nich jest City Safety pomagające kierowcom uniknąć lub ograniczyć skutki kolizji przy niskich prędkościach, typowych w ruchu miejskim lub w korkach. Jeżeli istnieje ryzyko, że samochód najedzie na pojazd znajdujący się przed nim, a kierowca nie reaguje, wówczas rozpocznie się automatyczne hamowanie.

Podsumowanie

Jeśli więc jesteś zamożnym, młodym, aktywnym człowiekiem, a w samochodach cenisz sobie bezpieczeństwo, modną linię i przydatność w aktywnym, miejskim stylu życia, to Volvo XC 60 jest samochodem dla Ciebie.

Sprzedaż samochodu rozpocznie się w Europie w drugiej połowie 2008 r.

Źródło: Volvo

Więcej o: