Nowy Subaru Forester

Subaru zaprezentowało trzecią generację modelu Forester, będącego w ofercie japońskiego producenta już od dziesięciu lat. Nowy model zgodnie z panującymi trendami jest większy i lepiej wyposażony niż poprzednik.
Subaru postanowiło zmienić nieco koncepcję nowego Forestera. Do tej pory można go było określić jako crossover'a segmentu C, wraz z trzecią generacją stał się kompaktowym SUV-em. Jaka jest różnica? Crossover to samochód osobowy, który uterenowiono poprzez zwiększenie prześwitu, dodanie napędu na cztery koła i przyozdobiono w listwy ochronne, co wizualnie ma je odróżniać od typowych "osobówek". SUV to samochód "nibyterenowy" z napędem na dwa (głównie na rynek północnoamerykański), lub cztery koła, w przeważającej części o konstrukcji samonośnej i wyglądzie (wymiarach) auta terenowego.

Nowy Forester jest 110 mm wyższy i 45 mm szerszy od poprzednika. Zwiększono też jego długość i znacznie powiększono rozstaw osi (90 mm). Wszystko w celu zapewnienia większego komfortu, przestrzeni dla pasażerów i zwiększenia możliwości przewozowych. Ale przede wszystkim aby moc konkurować z innymi autami tej klasy. W Europie głównymi rywalami będą Suzuki Grand Vitara, Opel Antara, czy japońsko-francuskie trio - Mitsubishi Outlander, Citroen C-Crosser i Peugeot 4007.

Po kontrowersyjnej Tribece Subaru zdecydowało się wyważyć stylistykę i nowy Forester ma zdecydowanie ugładzony i konserwatywny wygląd. Mimo, że niektóre prototypy wykonane w skali 1:1, z których wybiera się ostateczną wersję wyglądu zewnętrznego, zawierały pewne elementy "udziwniające", w ostatecznej wersji samochód jest w pełni konwencjonalny.

We wnętrzu samochodu uwagę zwraca deska rozdzielcza (przejęta z Imprezy) z listwą ozdobną w kształcie szeroko rozpiętych skrzydeł. Jest ergonomiczna, a obsługa poszczególnych elementów nie nastręcza żadnych problemów. Wnętrze ma zapewnić wysoki komfort podróżowania piątce pasażerów. Nawet tym podróżującym na środku tylnej kanapy powinno być wygodnie. Do szeregu praktycznych zalet Forestera zaliczyć można rozkładane na płasko oparcia przednich foteli, przycisk składający tylną kanapę, czy praktyczny schowek między fotelami mieszczący dokumenty formatu A4. Zastosowanie z tyłu wielowahaczowego zawieszenia nowego typu pozwoliło na wygospodarowanie większej przestrzeni w bagażniku, który teraz jest również głębszy.

W gamie dwa dwulitrowe silniki benzynowe, oczywiście z przeciwsobnym układem cylindrów typu bokser. Pierwszy osiąga 150 KM, mocniejszy ma już 230 KM. Na rynku amerykańskim auto będzie wyposażone w silnik o pojemności 2.5 l.

Opcjonalnie dostępny będzie bezkluczykowy sysytem zapłonu z przyciskiem start/stop. Nie mogło zabraknąć symetrycznego stałego napędu na obie osie, oraz systemu Subaru Intelligent Drive. Dzięki niemu możemy wybrać jeden z trzech trybów pracy (Intelligent, Sport oraz Sport Sharp), który sterując pracą przepustnicy silnika, zawieszenia i skrzyni biegów odpowiednio dostosuje ich pracę do panujących warunków drogowych.

Trzecia generacja "leśnika" trafiła właśnie do japońskich dilerów Subaru. Światowa premiera tego auta odbędzie się jednak podczas styczniowych targów NAIAS w Detroit. W Polsce nowy Forester pojawi się najprawdopodobniej w drugiej połowie przyszłego roku.

MJL

Żródło: Subaru, Mototarget

Więcej o: