BMW X6 - coupé czy SUV?

BMW przedstawiło całkowicie nowy typ pojazdu o wyjątkowej koncepcji stylistycznej oraz niespotykanej dotąd dynamice jazdy. Wszystko to w samochodzie typu SUV z nadwoziem coupé.
Kiedy na początku lat dziewięćdziesiątych na okładce jednego z polskich tygodników motoryzacyjnych pojawił się rysunek koncepcyjnego samochodu stylizowanego na BMW, będącego połączeniem trzydrzwiowego kombi- coupé z autem uterenowionym wpadłem w zachwyt. Przód auta przypominał do złudzenia BMW serii 5 (E34) z lat 1987 - 1995, tył zaś w stylu BMW wyglądał trochę jak późniejsza Honda H-RV. Auto miało zwiększony prześwit i duże, wysokoprofilowe opony w stylu A/T (all-terrain: na każdy teren). Niestety okazało się, że to tylko wizja jednego z redaktorów.

Z drugiej strony może to i dobrze, że nikt wówczas nie starał się wprowadzić tak innowacyjnego pojazdu na rynek, gdyż jak wiemy z historii, która ponoć lubi się powtarzać, awangardowe przedsięwzięcia w świecie motoryzacji często okazywały się komercyjnym niewypałem (Chrysler Airflow, Subaru SVX, Renault Avantime).

Teraz, gdy moda na samochody typu SUV (Sport Utility Vehicle: samochód sportowo-użytkowy) jest w pełni, rynek zapełnił się SUV-ami kompaktowymi, klasy średniej, a w USA również pełnowymiarowymi i jeszcze większymi, kiedy powstały samochody "crossowe" (crossover), łączące w sobie cechy osobowych i uterenowionych, przyszła pora na poszukanie nisz rynkowych, w które można by się wpisać. BMW znalazło taką lukę i stworzyło pojazd klasy SAC (Sports Activity Coupé). Jest to oczywiście jedynie zabieg marketingowy, mający na celu podkreślenie przeznaczenia samochodu, ale wyraźnie odróżnia się od konkurencji z pod znaku Porsche, czy Mercedesa, która oferuje usportowione SUV-y ale z klasycznymi nadwoziami typu kombi.

Dotychczasowe terenowe modele BMW odnoszą się do klas samochodów osobowych mimo, że różnice w wymiarach X3 i X5 są minimalne. Tak samo jest z X6, który swoją nazwą nawiązuje do coupé serii 6.

Nadwozie

Linia X6 jest bardzo wygładzona w stosunku do ostro ciętych sylwetek osobowych modeli. Na całe szczęście styliści nie starali się za wszelką cenę zaproponować kontrowersyjnego kształtu klapy bagażnika, znanej z modeli serii 5, 6 i 7. Stylistyka jest niemal identyczna jak w X5. Jedynym odstępstwem jest linia dachu przechodząca w mocno zarysowany tył auta, co nadaje autu kształt coupé. Patrząc na auto z boku ma się wrażenie, że jest on dosyć kompaktowy, jednak podchodząc do niego dopiero widać jego ogrom. Wymiarami też zbliżony jest do X5, co nie powinno dziwić - X6 dzieli z nim płytę podłogową i dużą część podzespołów. Wnętrze, jak przystało na samochód coupé oferuje miejsce tylko dla czterech pasażerów. I to nie ze względu na brak miejsca, lecz dla zaakcentowania sportowego charakteru tego wszechstronnego sportowca.

Konstrukcja karoserii BMW X6 została zaprojektowana tak, aby zapewnić wysoki poziom bezpieczeństwa dla kierowcy i pasażerów. X5 ledwo uzyskało pięć gwiazdek za ochronę dorosłych pasażerów w testach zderzeniowych Euro NCAP, jest więc duże prawdopodobieństwo, że i X6 uzyska taki sam wynik. O ich bezpieczeństwo dbają, między innymi, automatyczne, trzypunktowe pasy bezpieczeństwa, przednie i boczne poduszki powietrzne, kurtyny chroniące głowę oraz zagłówki na przednich siedzeniach aktywujące się zależnie od uderzenia. W wyposażeniu standardowym są ponadto reflektory biksenonowe z pierścieniami świateł dziennych, lampy przeciwmgielne, dwustopniowe światła stop oraz opony typu Runflat.

Napęd

Do napędu użyto trzech jednostek napędowych w czterech wariantach mocy. Wszystkie silniki zastosowane w nowym X6 posiadają turbosprężarki, co wyraźnie zwiększa ich dynamikę. Współczesne jednostki doładowane mają płaski przebieg krzywej momentu obrotowego i osiągają większą jego wartość maksymalną w stosunku do silników wolnossących o tej samej mocy. Przekłada się to na znacznie lepszą dynamikę samochodu.

Pierwszy silnik, to znany już z modeli 335i i 135i sześciocylindrowy, turbodoładowany motor o pojemności 3,0 l. i mocy 306 KM. Drugi silnik benzynowy to całkowicie nowa jednostka napędowa V8 z układem Twin Turbo (dwóch turbosprężarek) i bezpośrednim wtryskiem paliwa (High Precision Injection). Wyposażony jest w katalizatory cząsteczek stałych, umieszczone w układzie V pomiędzy dwoma rzędami cylindrów. Ten układ pozwala na uzyskanie silnika o kompaktowych rozmiarach i przyczynia się do zredukowania spadków ciśnienia zarówno po stronie ssania, jak i wydechu. Pojemność skokowa wynosi 4,4 l., a moc:407 KM. Silnik ten uzyskuje wartości poniżej norm emisji spalin ULEV II i Euro 5.

Dla oszczędnych przewidziano dobrze znanego diesla o pojemności 3,0 l. w dwóch wariantach mocy: 235 lub 286 KM. Mocniejszy motor wyposażony jest w technologię Variable Twin Turbo, dwóch turbosprężarek o różnej wielkości. Mniejsza z nich załącza się już przy małych obrotach a duża dołącza później. Dzięki temu silnik reaguje od razu po wciśnięciu pedału gazu, baz typowego dla jednej turbiny opóźnienia.

Przeniesienie napędu

Wszystkie silniki będą współpracować z sześciobiegowymi, automatycznymi skrzyniami o zwiększonej dynamice przełączania biegów. We wszystkich wersjach montowane będą dźwigienki do zmiany biegów umieszczone na kierownicy w standardzie.



BMW X6 wyposażone jest standardowo w "inteligentny" system napędu na cztery koła BMW xDrive i jako pierwszy samochód na świecie - w układ Dynamic Performance Control zapewniający stabilność i precyzję jazdy oraz doskonałą trakcję w każdej sytuacji. Siła napędu rozdzielana jest w sposób całkowicie adaptacyjny nie tylko przez układ xDrive pomiędzy koła przednie i tylne, ale także przez układ Dynamic Performance Control pomiędzy oba koła tylne. Zapewnia to stabilność pojazdu przy nagłych zmianach obciążenia oraz w przypadku hamowania silnikiem.

Prowadzenie, godne monachijskiego samochodu zapewnia zawieszenie nowego BMW oraz systemy wspomagające kierowcę: Adaptive Drive (stabilizacja przechyłów bocznych i amortyzatory adaptacyjne). W kontakcie kierowcy z kołami pośredniczy aktywny układ kierowniczy, ułatwiający manewrowanie tym niemałym coupé. Dodatkowymi systemami mającymi ułatwić i umilić jazdę, czyniąc ją bardziej bezpieczną są: wyświetlacz Head Up, reflektory adaptacyjne, światła doświetlające zakręty, asystent świateł drogowych oraz tempomat z funkcją hamowania.

Rozrywka

X6 zapewnia szeroki zakres nowatorskich funkcji rozrywki i komfortu, jak system iDrive z przyciskami ulubionych funkcji, zgodny z formatem MP3 odtwarzacz płyt CD, standardowe wejście AUX, gniazdo USB, wielokanałowy system audio, system DVD w tylnej części kabiny pasażerskiej, czterostrefową klimatyzację automatyczna, aktywną wentylację foteli, kamerę cofania, systemy nawigacyjne, usługi BMW Assist, BMW Online oraz, opcjonalnie, BMW TeleServices.

Podsumowanie

Firma z Monachium niskim nakładem kosztów stworzyła ładny, wpadający w oko samochód, który ma szansę znacząco zwiększyć sprzedaż BMW w segmencie SUV. Nowa gama silników z turbodoładowaniem sprawia, że nie jest to tylko X5 w nowej wersji nadwoziowej, ale oryginalne coupé, mające zapewniać jeszcze więcej przyjemności z jazdy.

Dane techniczne

Dane techniczneBMW X6 xDrive50iBMW X6 xDrive35iBMW X6 xDrive35dBMW X6 xDrive30d
SilnikV8 Twin Turbo HPIV6 Twin TurboR6 Twin Turbo Common RailR6 Common Rail
Pojemność4395 cm32979 cm3: 2993 cm3: 2993 cm3
Moc300 kW/407 KM225 kW/306 KM210 kW/286 KM173 kW/235 KM
przy5500-6400 obr/min5800-6250 obr/min4400 obr/min4000 obr/min
Maks. mom. obr.600 Nm400 Nm580 Nm520 Nm
przy1750-4500 obr/min1300-5000 obr/min1750-2250 obr/min2000-2750 obr/min
Przysp. 0-100 km/h5,4 s6,7 s6,9 s8,0 s
Prędkość maks.250 km/h240 km/h236 km/h210 km/h
Emisja CO2299 g/km262 g/km220 g/km217 g/km
Wymiary

WymiaryBMW X6 XDrive50i
Długość4877 mm
Szerokość1983 mm
Wysokość1690 mm
Rozstaw osi2933 mm
Rozstaw kół przód1644 mm
Rozstaw kół tył1706 mm
Masa własna2265 kg
Poj. zbiornika paliwa85 litrów


Marcin Lewandowski

Więcej o:
Komentarze (8)
BMW X6 - coupé czy SUV?
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Gość

    0

    co tu dużo gadać piękny bardzo

  • Gość: Gość

    0

    co tu dużo gadać piękny bardzo

  • Gość: Gość

    0

    Powiem tak Boodoo nie widziałeś go na własne oczy nie komentuj... mój wujek w tym miesiącu kupi sobie ten samochód . Poprzednio mial CLS a wcześniej X5 Ale mówił że kolejki są spore żeby kupić ten samochód jeśli się nie myle pół roku :) Czekam na przejażdzke :)

  • Gość: Gość

    0

    Auto w ogóle nie stanowi całości. Wygląda tak jakby do X5 doczepić tył 3-ójki. Żenadaaaaa! Auto typowo dla ludzi bez gustu...

  • Gość: Gość

    0

    Witam. Bylem dzis w salonie umowic sie na jazde moim autkiem marzen ktorym jest X5... i wchodzac do salonu myslalem ze padne! Co to za auto... stoi... ale nie normalnie stoi... w ciszy .. wyglada jakby czuwalo...rozwinieta muskulatura... kipiace z niego energia... gotowe do skoku dziekie zwierze... pokochasz go lub znienawidzisz... ja pokochalem, w sobote mam jazde probna... jest niesamowity... jest boski...

  • Gość: Gość

    0

    cudo ... nic więcej nie trzeba dodawać

  • Gość: Gość

    0

    Od dawna czekam na to auto.Teraz jest. Jak bedzie okazja to zdecydowanie kupuję. Można mieć różne skojarzenia dot. tego pojazdu, ale jak go zobaczycie, a tym bardziej odbędziecie jazdę próbną - zostanie tylko zachwyt.

  • Gość: Gość

    0

    Dziwne to auto. Dla mnie to coś jakby pośrodku, bo taki prawdziwy suv to, np.: Dodge Journey - masywny, duży, przestrzeń, a jeżeli chodzi o coupe, no to cóż... Coś nie mogę ceny tego modelu znaleźć... specjalnie nie podali?

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX