Honda FCX Clarity

Podczas gdy większość czołowych producentów ciężko pracuje nad swoimi pierwszymi pojazdami o napędzie hybrydowym, Honda mając już w sprzedaży model Civic Hybrid idzie o krok dalej i zapowiada produkcję modelu FCX Clarity napędzanego wodorem.

Kiedy nadejdzie przyszłość?

Na salonie samochodowym w Los Angeles Honda zaprezentowała model napędzany wodorem. Prototypów o takim napędzie było już trochę, ale jeszcze nigdy żaden nie trafił do produkcji seryjnej. Wraz z modelem FCX Clarity ma się to zmienić. Limitowana seria będzie do kupienia (na zasadach leasingu) od połowy przyszłego roku w południowej Kalifornii. Umowa leasingowa zawierana ma być na okres trzyletni a miesięczna rata zawierająca ubezpieczenie ma wynosić 600$.

 

Honda FCX Clarity

Jak to działa? Czyli teoria...

Napęd samochodu wodorem jest realizowany w sposób następujący. Na stacji tankujemy wodór, który jest spalany za pomocą tlenu w ogniwie paliwowym (silnik chemiczny), które zamienia energię chemiczną na elektryczną. Efektem spalania jest tutaj para wodna. Mając prąd, który przechowujemy za pomocą baterii, możemy zasilać silnik elektryczny, służący do napędu samochodu.

...i praktyka

W nowej Hondzie poszczególne elementy układu zasilającego wyglądają następująco: Zbiornik wodoru ma pojemność 171 l., ogniwo paliwowe zwane PEMFC (Proton Exchange Membrane Fuel Cell) produkuje energię elektryczną przechowywaną w baterii Li-ion (litowo-jonowej). Silnik elektryczny ma moc 136 KM i uzyskuje maksymalny moment obrotowy o wartości 256 Nm. Warto w tym momencie zaznaczyć, że silniki elektryczne mogą pracować od zera obr/min i przy tej wartości uzyskują już swój maks. moment obrotowy.

Wodorowa Honda jest samochodem o wymiarach niemal identycznych, co nowy amerykański Accord. FCX mierzy 4,83 m długości i waży 1625 kg. a wg zapewnień producenta rozpędza się do 160 km/h, co zwłaszcza w warunkach amerykańskich w zupełności wystarcza. Dynamika, dzięki zastosowaniu silnika elektrycznego powinna być zadowalająca. Zasięg FCX Clarity to ok. 430 km.

Tankowanie

Wraz z prezentacją samochodu Honda pokazała nową eksperymentalną stację, nazwaną Home Energy Station IV, na której można będzie go zatankować. Znajduje się ona w mieście Torrance w Kalifornii. Prawdopodobne jest, że Honda stworzy sieć przynajmniej kilku stacji tankowania wodoru na terenie południowej Kalifornii jeszcze przed rozpoczęciem sprzedaży.

 

Marcin Lewandowski, źródło: Honda

Więcej o:
Copyright © Agora SA