Seat Ateca | Odliczanie do premiery

Wielkimi krokami zbliża się premiera Seata Ateki. Pierwszy SUV marki może naprawdę namieszać na rynku. Nissan Qashqai i Kia Sportage mają się czego obawiać - w Hiszpanii wyrósł im groźny konkurent

Volkswagen T-Prime Concept GTE | Rozgrzewka przed nowym, flagowym SUV-em

Seat bardzo późno dołączył do wyścigu SUV-ów i crossoverów. Ateca to pierwszy samochód Hiszpanów tego typu. Na rynku rzuca wyzwanie przede wszystkim Nissanowi Qashqaiowi. Na horyzoncie są jeszcze dwa Seaty. Pierwszy będzie małym, miejskim crossoverem na kształt Nissana Juke'a. Razem ze Skodą i Volkswagenem opracowany jest także znacznie większy, siedmiomiejscowy SUV. Będzie to konstrukcyjny brat bliźniak Skody Kodiaq i przedłużonego Tiguana.

Stylistyka

Ze "zwykłych" marek koncernu Volkswagen to właśnie Seat ma sportowy, lekko zadziorny charakter. Hiszpanie zawsze starają się upiększyć swoje auta i nadać im trochę ostrzejszych rys. Przykładowo, wielu uważa, że Leon jest znacznie ładniejszy od trochę nudnego Golfa, na którym został przecież zbudowany. Nie inaczej jest z Ateką. Trzeba Hiszpanom przyznać, że stworzyli naprawdę bardzo dobrze wyglądający samochód. Nam przypadł do gustu zwłaszcza w pomarańczowo-brązowym kolorze. W naszej galerii znajdziecie nowe zdjęcia SUV-a.

Wnętrze nie robi już takiego wrażenia, ale nie można mu też niczego zarzucić. Jak przystało na auto koncernu VAG, wszystko jest dobrze wykończone i jeszcze lepiej rozplanowane. Ergonomia przede wszystkim.

Jak z cenami?

Bazowa wersja wyposażenia Reference z silnikiem 1.0 TSI o mocy 115 KM i 6-biegową manualną skrzynią biegów to wydatek minimum 77 100 zł. W tej samej wersji dostępny jest jeszcze 1.6-litrowy diesel o tej samej mocy. Jego ceny startują od 85 500 zł. Na liście wyposażenia standardowego znajdują się m.in.: klimatyzacja manualna, elektrycznie sterowane szyby z przodu i z tyłu, centralny zamek z pilotem i system multimedialny Media System Touch z 5-calowym ekranem dotykowym i łącznością Bluetooth.

Seat Ateca jest ciut droższy od Nissana Qashqaia (dokładnie o 200 złotych), ale tańszy od reszty porównywalnie wyposażonych konkurentów. Hiszpanie mają więc szansę namieszać na rynku.

Mocniejsze silniki?

Trzycylindrowy silnik 1.0 TSI w SUV-ie na pewno nie jest szczytem marzeń większości kierowców. Na szczęście  Seat przygotował też kilka większych jednostek napędowych. Pod maską Ateki może pracować też 1.4 TSI (150 KM). Dla zwolenników motorów wysokoprężnych oprócz wspomnianego bazowego silnika dostępny jest też 2.0 TDI (150 KM) oraz topowy 2.0 TDI (190 KM).

190-konna Ateca standardowo wyposażona jest w napęd 4x4 4Drive. 4x4 - jako dodatkowo płata opcja - dostępny jest także dla 2.0 TDI 150 KM oraz 1.4 TSI 150 KM.

Seat Ateca Cupra

To na razie plotki, ale według najnowszych doniesień, Ateca pojawi się już jesienią w Paryżu w nowej odsłonie ze znaczkiem Cupra. Auto odróżni się od standardowej wersji poszerzonymi błotnikami, napompowanymi zderzakami oraz podwójną końcówką wydechu. Zawieszenie będzie delikatnie obniżone i utwardzone.

Czego spodziewać się pod maską? Dwulitrowej jednostki z turbodoładowaniem, która rozwinie maksymalną moc w okolicach 300 KM oraz maksymalny moment obrotowy o wartości 380 Nm. Całość będzie przekazywana na wszystkie koła. Czas do "setki"? Nie więcej jak sześć sekund.

Zobacz wideo

ZOBACZ TAKŻE:

Seat Leon Cupra 290 | Test | 20 lat minęło

Czy Twoim zdaniem tak wyceniony Seat Ateca ma szansę w konfrontacji z innymi kompaktowymi SUV-ami?
Więcej o:
Copyright © Agora SA