Najwyższa kara w historii za zmowę cenową | Tylko jeden producent uniknął sankcji

Komisja Europejska ukarała największych producentów samochodów ciężarowych w Europie za zmowę cenową. Kartel funkcjonował przez 14 lat
European Truck Platooning Challenge To może być przełom. Kierowcy tirów nie będą już potrzebni

Komisja Europejska wykryła, że kartel największych europejskich producentów samochodów ciężarowych funkcjonował przez 14 lat. Członkowie kartelu kontrolowali aż 90% europejskiego rynku. Do kartelu należeli: MAN, Daimler, Renault/Volvo, DAF oraz Iveco.

Zmowę cenową zawiązano w 1997 roku i trwała do 2011, kiedy to KE przeprowadziła niezapowiedziane kontrole. Inspekcje wykazały, że podczas nieoficjalnych spotkań przedstawiciele producentów ustalali ceny brutto ciężarówek na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Kontaktowano się podczas targów czy innych wydarzeń branżowych. Później szefowie firm nawet do siebie dzwonili, a po 2004 roku kartel przeszedł na drogę korespondencji elektronicznej.

Członkowie kartelu będą musieli zapłacić prawie 3 miliardy euro kary. Sankcji uniknie tylko MAN, który ujawnił istnienie kartelu. Firmie groziło nawet 1,2 miliarda euro kary. Sankcje nie ominą za to pozostałych producentów:

Daimler - ponad miliard euro

DAF - 752 mln euro

Volvo/Renault - 670 mln euro

Iveco - 494 mln euro

Nakładamy dziś najwyższą w historii karę za kartel. Jest ona dwa razy wyższa od poprzedniej, nałożonej w 2012 r., ale mamy ku temu powody. Ten kartel dotyczy bardzo dużego rynku i działał przez bardzo długi okres - skomentowała Margrethe Vesteger, unijna komisarz ds. konkurencji.

ZOBACZ TAKŻE:

Omijaj je szerokim łukiem | Najgorsze silniki Diesla

Volkswagen Passat

INNE LINKI

Porsche winne śmierci Paula Walkera? Jest wyrok sądu

"Bezwypadkowy", "pierwszy właściciel", czyli jak nie dać się nabrać sprzedawcy

Złodzieje mają nową metodę kradzieży. Wykorzystują lukę w zabezpieczeniach

Nowa limuzyna Putina

Więcej o:
Komentarze (20)
Najwyższa kara w historii za zmowę cenową | Tylko jeden producent uniknął sankcji
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • alfalfa

    Oceniono 6 razy 4

    "Sankcji uniknie tylko MAN, który ujawnił istnienie kartelu."

    To ciekawe w kontekście ukarania księgowych za ujawnienie przewał podatkowych w Luksemburgu.
    A.

  • Gość: trolololo

    Oceniono 3 razy 3

    Karę to rozumiem. Ale powinni jeszcze oddać nadmiarową kasę nabywcom ich pojazdów, na którą ich naciągnęli. ;-)

  • japka_putina

    Oceniono 6 razy 2

    Ciekawostką jest to, że MAN należy do VW. W momencie dobrowolnego ujawnienia kartelu VW już po uszy siedział w oszustwie dotyczącym czystości spalin. O tym, że VW oszukiwał w USA nie mógł nie wiedzieć Daimler, ale mimo tego nie doniósł na kolegę.

  • Gość: orofesor

    Oceniono 8 razy 2

    to są ZLODZIEJE ktorzy powinni iść do pierdla a nie jakiś staruszek który zabrał baton bo był głodny .

  • Gość: Stary Qfwfq

    Oceniono 1 raz 1

    U mnie na bazarku jest zmowa cenowa. Czeresnie wszedzie kosztuja tyle samo, tak samo kwiaty.

  • Gość: gość

    Oceniono 1 raz 1

    No to ładnie pilny niemiec podkablował zagranicznych kolegów z którymi wcześniej wspólnie rozrabiał..;)

  • Gość: Opec

    0

    w czym to jest gorsze od OPEC
    oni maja zmowe cenowa od 1960 roku

    moze KE powinna sie tym zajac ?

  • Robert Klimczak

    0

    Witam wszystkich zainteresowanych, jeśli chodzi o zwrot nadpłaconej kwoty to istnieje taka mozliwość, Mam znajomego adwokata w niemczech który się tym zajmuje, kontakt ze mną rob1ert@poczta.onet.pl tylko poważne pytania nie ma ściemy

  • wilczek1968

    Oceniono 2 razy 0

    Jestem ciekaw ile zarobiły firmy na zmowie cenowej. Czy te kary to rzeczywiście kary, a przynajmniej pozbawienie ekstra zysku, czy pogłaskanie po główce... bo jak widać VW wypłaca kilkanaście miliardów euro odszkodowań i dalej ma się świetnie...
    Dla nas to są duże sumy, dla firm niekoniecznie.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX