Fiat 500X 2.0 M-Jet AWD | Test | Modny, stylowy, obowiązkowy

W segmencie crossoverów robi się coraz ciaśniej. Fiat 500X wraz z bratnim Jeepem Renegade ruszył na podbój szeroko pojętego segmentu małych SUV-ów i crossoverów. Sprawdzamy, czym 500X chce przekonać do siebie kierowców
Fiat Tipo Fiat Tipo | Polskie ceny | Nowy kompakt za 42 tys. zł

Konstrukcyjnie Fiat 500X i Jeep Renegade to bracia bliźniacy, ale bardzo trudno ich o to posądzić po wyglądzie. Amerykanie zrobili wszystko, by w żyły Renegade'a wpompować błękitną krew Willysa MB. Fiat też ma w swojej historii auto, do którego uwielbia się odwoływać. To oczywiście kultowy Fiat 500. I to widać po 500X - crossover czerpie z klasyka pełnymi garściami.

Jakiś czas temu jeździłem odnowionym Fiatem 500. Okazało się, że model ze 105-konnym silnikiem jest zwinny i znakomicie wykończony. Auto, którego nie sposób nie polubić. Byłem bardzo ciekawy, jak będzie się sprawował jego większy brat - czy Włochom uda się przeszczepić do crossovera trochę tej retro magii. 500X to oczywiście zupełnie inne auto. Balansuje na granicy segmentów B i C (jest ciut większy od większości typowych crossoverów segmentu B). Mierzy 4,27 m długości, 1,8 m szerokości i 1,6 m wysokości. W testowanym, bardziej offroadowym wydaniu prześwit wynosi imponujące 179 mm, a auto wyposażone jest w pełnoprawny napęd na cztery koła.

Pomysł ubrania crossovera w szaty „pięćsetki”  przypadł mi do gustu. Na tle swoich konkurentów 500X prezentuje się bardzo świeżo, a niepowtarzalny wygląd nadaje mu charakteru. Równie ciekawie jest we wnętrzu. Charakterystyczne okrągłe klamki, plakietki „500”, jedyne w swoim rodzaju fotele, parę klasycznych motywów, przyciski. Jeżeli spodobał Wam się styl Fiata 500, to na pokładzie 500X poczujecie się jak w domu. Wygląd (i nadwozia, i kabiny) to bardzo mocny punkt tego auta. Jednak nie obyło się bez pewnych niedociągnięć. Jeśli Włosi poprawią materiał na twardych zagłówkach (naprawdę twarde...) to będzie naprawdę nieźle.

Fiat 500X 2.0 M-Jet 140 KM AWD

Mimo terenowego makijażu, wysokiego prześwitu i napędu 4x4, większość kierowców i tak będzie jeździć Fiatem tylko w jego środowisku naturalnym, czyli w mieście. Jak sprawuje się 500X na ciasnych uliczkach? Oczywiście dużo gorzej niż Fiat 500, ale i tak nikt nie będzie narzekał.

MultiJet (140 KM i 350 Nm) jest dość głośny i od razu rozpoznamy w nim diesla. Dwulitrowy silnik to jednak mocna strona auta - nie ma problemu z dynamiczną, miejską jazdą. Średnie spalanie podawane przez producenta to 5,5 litra na 100 km, ale realnie trzeba liczyć się z siedmioma litrami na sto km. Atutem Fiata jest też napęd 4x4, a miłośnicy SUV-ów na pewno docenią wysoką pozycję za kierownicą oraz poczucie bezpieczeństwa, jakie daje napompowane nadwozie. Fiat 500X słucha chętnie poleceń kierowcy i dobrze trzyma się drogi. Jedyne co mi nie przypadło do gustu to zbyt gruby wieniec kierownicy. Jest wg mnie wyprofilowana w złym miejscu, bardzo trudno było mi ją wygodnie złapać.

Nie do końca polubiłem się też ze skrzynią biegów. 9-biegowy automat ma swoje humory. Na niższych biegach, podczas rozpędzania się albo jazdy w korku zdarza mu się nieprzyjemnie szarpnąć. Z drugiej strony, po przeskoczeniu pierwszych kilku przełożeń, skrzynia nabiera ogłady i dobrze rozszyfrowuje intencje kierowcy. Jazda staje się wtedy znacznie przyjemniejsza, a 500X pokazuje, że potrafi jechać gładko i spokojnie.

Summa Summarum

Jeżeli szukacie dla siebie modnego i stylowego crossovera, to wizyta w salonie Fiata wydaje się wręcz obowiązkowa. Oceniając Fiata trzeba wziąć pod uwagę, co oferują bezpośredni konkurenci, a na ich tle Fiat 500X wypada dobrze. Wytknięte przeze mnie mankamenty na pewno Włocha nie dyskwalifikują, a 500X trzyma w ręku kilka mocnych kart. Za asy można spokojnie uznać modną stylistykę (to ważna cecha w tej klasie), pewne prowadzenie czy możliwości terenowe (tu konkurencja zostaje daleko z tyłu). Tak naprawdę, ciekawszą - moim zdaniem - propozycją w segmencie jest tylko Jeep Renegade...

Gaz

Stylistyka, projekt wnętrza, silnik, pozycja za kierownicą (dla lubiących SUV-y), kamera cofania

Hamulec

Skrzynia biegów, miejscami jakość wykonania

Fiat 500X 2.0 M-Jet AWD | Kompendium

Nadwozie SUV, 5d
Silnik
R4, diesel, 1 956 cm3
Moc 140 KM
Moment obr. 350 Nm
Skrzynia biegów automatyczna, 9-biegowa
Napęd na cztery koła
Wymiary 4273 x 1796 x 1620 mm
Rozstaw osi 2570 mm
Poj. bagażnika 350/1000 l
0-100 km/h 9,8 s
Śr. zużycie paliwa*
5,5 l/100 km
Prędkość maks. 190 km/h
Cena
od 98 500 zł**

*podawane przez producenta

** cena wyjściowa z tym silnikiem i skrzynią biegów

ZOBACZ TAKŻE:

Fiat 124 Spider | Gorąca włoska krew

Fiat 124 Spider

Więcej o:
Komentarze (36)
Fiat 500X 2.0 M-Jet AWD | Test | Modny, stylowy, obowiązkowy
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: przegość

    Oceniono 27 razy 27

    MultiJet jest dość głośny... a czy autor kiedykolwiek słyszał TDI ?.

  • Gość: ooo

    Oceniono 15 razy 13

    Panie Michale nowy aparacik Pan dostał ? Wszystkie znaczki Pan zfotografował a czy bagażnik ,siedzenia z tyłu ,schowki ten samochód posiada? Jesień się zbliża idż Pan do parku
    potrenować bokeh na listkach i kwiatkach a nie w dziale Moto.

  • tempus

    Oceniono 7 razy 5

    Co za beznadziejna prezentacja. Jakies loga, klamki, pstryczki! A ile jest miejsca z tylu, jak wyglada bagaznik?

  • Gość: Mrios

    Oceniono 4 razy 4

    Nie rozumiem tego szoku odnośnie ceny opel Mokka, który jest tej samej wielkości kosztuje więcej, a niema automatu.

  • Gość: kopel

    Oceniono 4 razy 2

    Autko za 100 000 i nie ma sukcesu w Polsce?
    Gdyby Polacy zarabiali w euro, to autko by ich kosztowało realnie 1/4 i pewnie popularność byłaby znacznie większa. Za 100 tysięcy można kupić naprawdę porządne auto, a nie taką zabaweczkę, która za 3 lata będzie niemodna jak srajfon 6.

  • bob2436

    Oceniono 6 razy 2

    100 tys za mydelniczkę z podwyższonym prześwitem i rzucającym o ziemię bajerem w postaci automatycznej skrzyni. Oferta dla ludzi pozbawionych zdrowego rozsądku.

  • hiszpan25

    Oceniono 16 razy 2

    jeszcze troche i zrobia lodowke Fiat 500... a nie... czekaj juz taka widzialem...
    naprawde wloscy stylisci nie maja nowych pomyslow tylko kolejne wariacje na temat 500tki?

  • Gość: Własciciel Fiat 500x

    Oceniono 1 raz 1

    Fiata 500x trzeba szukać w całej Polsce . Ceny są różne. Ten sam model wyposażenie w jednym salonie dostaje sie 4 tys.zł a w drugim 18 tys.zł.
    Mam Fiata 500x z 1.6 lounge z fabrycznym lpg auto kosztowało 68 tys.zł w stosunku do konkurencji najoncniej wyposażony i tani . Auto ma nietypowe rozwiązania np:biksenony ale bez spryskiwaczy reflektorów.

  • konigin

    Oceniono 19 razy 1

    Szlag by ich trafil. Zrezygnowali z produkcji Freemonta na rzecz kolejnego szkaradzienstwa, popluczyny po klasycznej 500-tce.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX