Skoda Octavia 1.0 TSI | Pierwsza jazda | Mocny punkt w gamie

Trzy cylindry i okrągły litr pojemności w kompakcie? Brzmi nie najlepiej. A jak się sprawdza?
Skoda Atero Coupe | Rapid na sportowoSkoda Atero Coupe | Rapid na sportowo

Trzycylindrowy silnik o pojemności jednego litra w samochodzie, który chce być czymś więcej niż klasycznym kompaktem? Jeszcze do niedawna brzmiałoby to jak żart. Do niedawna, bo downsizing to dziś drugie imię europejskiej motoryzacji. Ford ma już 125-konnego, 1-litrowego EcoBoosta, którego montuje nawet w Mondeo, więc czemu Skoda nie miałaby umieścić pod maską Octavii podobnej jednostki?

Trzycylindrowiec został wprowadzony do gamy w Octaviach z roku modelowego 2017. Wraz z nim na listę wyposażenia dodatkowego wpisano zawieszenie adaptacyjne DCC (od wersji 150-konnych i mocniejszych) i bezprzewodową ładowarkę telefoniczną, czyli to, co można już spotkać w Volkswagenach. Z nowym silnikiem jest inaczej, bo nie ma go (nie licząc użytkowego Caddy) w ofercie niemieckiej marki.

1.0 TSI zastąpiło 110-konne 1.2 TSI. I choć bazowym silnikiem wciąż pozostanie 85-konna wersja tej jednostki, nowy motor jest najmniejszy w gamie. Jak 115-konny trzycylindrowiec radzi sobie z napędzaniem Octavii? Zaskakująco dobrze.

Beczka miodu bez łyżki dziegciu

Po odpaleniu silnika wewnątrz panuje kompletna cisza, a na kierownicy nie czuć żadnych drgań. Dopiero po mocniejszym wciśnięciu gazu silnik wydaje z siebie charakterystyczny dla motorów o nieparzystej liczbie cylindrów warkot. Na papierze 1.0 TSI może pochwalić się 115 KM mocy i 200 Nm maksymalnego momentu obrotowego, które rozpędzają Octavię do pierwszej setki w 9,9 s. Dane te doskonale odzwierciedlają to, jak kierowca czuje się za kółkiem "Czeszki" - w mieście silnik jest wystarczająco dynamiczny, ale tylko dla osób lubiących spokojną jazdę. Fani dużych prędkości nie będą zadowoleni.

Trzycylindrowiec spełnia oczekiwania podczas przebijania się przez miejskie korki. Nie powala na kolana dynamiką, czego można się było spodziewać, ale zaskakuje bardzo cichą i kulturalną pracą. W beczce miodu postanowiłem poszukać łyżki dziegciu. Wjechałem Octavią na autostradę.

Przy 130 km/h 1.0 TSI wciąż oferuje spory zapas mocy. Wbicie gazu w podłogę nie powoduje oczywiście wgniatania w fotel, ale zachęca kompaktową Octavię do zaskakująco żwawego przyspieszania. Redukcja jest obowiązkowa, ale robi się to z przyjemnością - biegi w 6-stopniowym manualu wchodzą gładko, nie ma mowy o żadnym haczeniu. Autostradowa podróż Octavią z najmniejszym silnikiem w gamie była sporym zaskoczeniem. Łyżki dziegciu nie znalazłem. A miodu było jeszcze więcej, bo w cyklu mieszanym, przy dynamicznej (jak na możliwości silnika) jeździe na dystansie około 100 km silnik zużył 5,9 l benzyny.

Summa summarum

1.0 TSI nie jest dla tych, którzy lubią dynamiczną jazdę. Spełni jednak oczekiwania kierowców, którzy traktują samochód jak zwyczajny środek transportu, nie darząc go emocjami. Niesłyszalny na biegu jałowym, przyjemnie pomrukujący podczas przyspieszania, dla niewymagających wystarczająco dynamiczny, a na dodatek oszczędny - 1.0 TSI to mocny punkt w ofercie Octavii, która pozostaje komfortowym, pewnym w prowadzeniu i praktycznym kompaktem.

Gaz

Kulturalna, cicha praca, niskie zużycie paliwa, przyjemne pomrukiwanie charakterystyczne dla 3-cylindrowych silników

Hamulec

Zbyt mało dynamiczna dla zwolenników szybkiej jazdy

Skoda Octavia 1.0 TSI | Kompendium

Nadwozie kombi, 5d
Silnik
benzynowy, 999 cm3
Moc 115 KM
Moment obr. 200 Nm
Skrzynia biegów manualna, 6-biegowa
Napęd na przednie koła
Wymiary 4659 x 1814 x 1461 mm
Rozstaw osi 2595 mm
Poj. bagażnika 358/1170 l
0-100 km/h 9,9 s
Śr. zużycie paliwa*
5,9 l/100 km
Prędkość maks. 202 km/h
Cena
od 69 740 zł (liftback); od 73 740 (kombi)

* cykl mieszany, dane z testu

ZOBACZ TAKŻE:

Kupujemy używaną Skodę | Poradnik | Na te modele lepiej uważaj!

Kupujemy używaną Skodę | Poradnik | Na te modele lepiej uważaj!

INNE LINKI:

Omijaj je szerokim łukiem | Najgorsze silniki Diesla

Poradnik | Tanie, proste i dobre benzyniaki

Zdjęcie Lafayette Atena Zdjęcie LAFAYETTE ZEUS PRO Zdjęcie Yosan PRO 120
Lafayette Atena LAFAYETTE ZEUS PRO Yosan PRO 120
Sprawdź ceny Sprawdź ceny Sprawdź ceny
źródło: Okazje.info
Więcej o:
Komentarze (29)
Skoda Octavia 1.0 TSI | Pierwsza jazda | Mocny punkt w gamie
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: bob

    Oceniono 24 razy 22

    dzwiek silnika 3 cyl. - w skodzie to oczywiscie plus. we wszystkich innych autach minus.

  • Gość: areks90

    Oceniono 12 razy 6

    wszystko fajnie pięknie tylko ile coś takiego pojeździ zanim silnik będzie do remontu...

  • Gość: stary_pryk

    Oceniono 4 razy 4

    Czyli skoda jak BMW. W serii 3 też już królują 3-cylindrowce, następna seria 5 też ma mieć 3 cylindrowe silniki 1.5. A pomyśleć, że kiedyś w serii 5 nie było mniej niż 6 cylindrów....

  • Gość: timo

    Oceniono 4 razy 2

    ile wam VAG zapłacił za te brednie...

  • hiszpan25

    Oceniono 6 razy 2

    :) niedlugo od dziennikarzy dowiemy sie ze 1.0T w aucie o masie okolo poltorej tony to w zasadzie wyczynowy silnik oferujacy niezapomniane wrazenia nie palacy przy tym w zasadzie paliwa... ehhh...

  • niewiemcowybrac

    Oceniono 6 razy 2

    Downsizing...3 cylindry, 1.0, a spalanie jak będzie jak w 1.8 ok 9 litrów. To jakieś jest chore.

  • Gość: vz

    Oceniono 3 razy 1

    Materiał promocyjny

  • Gość: R_O_B_O_

    Oceniono 1 raz -1

    A na końcu kompendium: Citroen C4 Cactus :D

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX