Suzuki Baleno | Wyjątkowe jednostki napędowe

W nowych modelach samochodów producenci wykorzystują często stosowane wcześniej silniki, albo uzupełniają gamę dobrze znanych już jednostek napędowych o jedną lub dwie nowe pozycje. W przypadku Baleno nowa jest nie tylko cała konstrukcja auta, ale również dwa benzynowce montowane pod jego maską

Suzuki Baleno | Ceny w Polsce | Miejskie auto z aspiracjami

To bardzo nowoczesne konstrukcje, w których wykorzystano całą gamę ciekawych i nowoczesnych rozwiązań, służących przede wszystkim zapewnieniu dobrej dynamiki przy zachowaniu niskiego zużycia paliwa. O ile jednak silnik 1.0 BoosterJet już na pierwszy rzut oka kojarzy się z nowoczesnością za sprawą trzech cylindrów (modny nurt "downsizingu"), bezpośredniego wtrysku benzyny i doładowania, to czterocylindrowa jednostka napędowa 1.2 DualJet wydaje się być przy niej wyjątkowo uboga w nowoczesne atrybuty. Pozory mylą.

Trzeba przede wszystkim zwrócić uwagę, że moc maksymalna 1.2 DualJet sięga 90 KM mimo braku doładowania i bezpośredniego wtrysku paliwa. Dla silnika wolnossącego z pośrednim wtryskiem to bardzo dobry wynik. Pod tym względem Suzuki już wcześniej było liderem w segmencie aut miejskich dzięki Swiftowi, którego 94-konny silnik również spełnia podobne kryteria. Teraz dołączył do niego 1.2 DualJet montowany w Baleno. Co tak naprawdę wyróżnia DualJet'a od strony konstrukcyjnej ? Przede wszystkim podobieństwo w niektórych punktach do najbardziej wysilonych czterocylindrowców, montowanych w motocyklach. Nie można zapominać, że Suzuki należy do elity wytwórców jednośladów i buduje wolnossące jednostki napędowe z tradycyjnym wtryskiem paliwa, o mocy jednostkowej przekraczającej 185 KM z jednego litra pojemności skokowej. Ma zatem ogromne doświadczenie technologiczne w zakresie projektowania i produkcji bardzo mocnych silników.

W silniku 1.2 DualJet nie wchodzą w grę aż tak ekstremalne liczby. Przede wszystkim dlatego, by osiągnąć niższe koszty produkcji i eksploatacji oraz charakterystykę, która nie ma nic wspólnego ze sportem. Silnik popularnego samochodu musi być przyjazny każdemu, nawet mało doświadczonemu kierowcy i zużywać jak najmniej paliwa. Dlatego osiągi schodzą na drugi plan, choć wciąż pozostają istotne. Odpowiednio mocna jednostka napędowa to nie tylko wyższy komfort jazdy ale również wyższe bezpieczeństwo. Prowadzący powinien odczuwać przyjemność z prowadzenia auta i mieć odpowiedni zapas dynamiki, by sprawnie poruszać się po mieście i bez nerwowości, na możliwie krótkich dystansach, wyprzedzać inne pojazdy jadąc na trasie.

Co zatem kryje w sobie 1.2 DualJet ? Zacznijmy od bardzo zwartych, niewielkich objętościowo komór spalania. Są one dużo "ciaśniejsze" niż w powszechnie stosowanych silnikach tanich samochodów i raczej przypominają te z motocyklowych konstrukcji Suzuki. Tak jak wysoki stopień sprężania 12:1, będący konsekwencją zaprojektowania tak zwartych komór spalania i zapewniający wysoką sprawność jednostki napędowej poprzez dużą wydajność procesu przetwarzania energii chemicznej paliwa na energię mechaniczną. W niewielkiej objętościowo komorze spalania płomień zainicjowany przez świecę zapłonową przed suwem pracy bardzo szybko obejmuje całą dawkę wtryśniętego nad tłok paliwa i jego spalenie odbywa się niezwykle sprawnie.

Ale wraz ze wzrostem stopnia sprężania rosną temperatury i ciśnienia w komorze spalania. Silnik staje się podatny na zabójcze dla jego mechaniki, dynamiki i ekonomiki spalanie stukowe. Dlatego 1.2 Dualjet ma specjalny system chłodzenia, stosowany również w motocyklach. Oprócz płaszcza cieczy chłodzącej temperaturę w każdym cylindrze obniża system natrysku oleju na tłoki. Robią to specjalne olejowe wtryskiwacze, umieszczone poniżej cylindrów i podające olej na tłoki od spodu. Inny motocyklowy "patent" to dwa wtryskiwacze dla każdego cylindra. Taki układ pozwala uzyskać lepsze napełnienie cylindra paliwem, a także sprzyja wychładzaniu ścianek cylindra. Różnica w stosunku do silników motocyklowych jest taka, że w jednośladach dwa wtryskiwacze montowane są są jeden za drugim, a w 1.2 DualJet obok siebie.

Ważną nowością jest chłodnica w systemie recyrkulacji spalin EGR. To pierwszy silnik benzynowy Suzuki, dysponujący takim rozwiązaniem. Spaliny, które z układu wydechowego trafiają do układu ssącego, są chłodzone w chłodnicy, objętej układem chłodzenia silnika. Jest to jeszcze jeden sposób na obniżenie temperatury w cylindrach.

Nie analizując danych technicznych i nie zastanawiając się, skąd bierze się tak dobra dynamika 1.2 DualJet można odnieść wrażenie, że to konstrukcja prosta i banalna, daleka od nowoczesnych technologii. Prawda jest jednak zupełnie inna. Suzuki wprowadziło do Baleno czterocylindrowca, który z nowoczesnością ma wyjątkowo dużo wspólnego. Ale odkrywa się to dopiero po bliższym poznaniu tej bardzo ciekawej konstrukcji, zarówno w teorii jak i w praktyce.

ZOBACZ TAKŻE:

Prezentacja modelu | Suzuki Baleno

Więcej o:
Copyright © Agora SA