To może być przełom. Kierowcy tirów nie będą już potrzebni

Autonomiczna rewolucja trwa. W niedalekiej przyszłości zawodowi kierowcy mogą nie być już potrzebni. Dowodów dostarcza nie tylko technologiczny gigant Google, ale i producenci samochodów

Tesla Model 3 | Najważniejsza premiera motoryzacyjna ostatnich lat

Przyszłość jest dziś. W ramach wyzwania European Truck Platooning Challenge kilku producentów ciężarówek wysłało konwoje autonomicznych pojazdów w drogę po Europie. Popularne tiry pokonały trasę ze swoich siedzib do Holandii publicznymi drogami.

Samochody autonomiczne coraz bliżej

Wszystko wskazuje na to, że samochody autonomiczne są dosłownie tuż za rogiem. Z początku najgłośniej było o amerykańskim gigancie Google. Jednak do wyścigu zbrojeń szybko dołączyli inni wielcy gracze. W branży autonomicznych aut ostatnio możemy zaobserwować znaczne przyspieszenie. Przykładowo, nowa klasa E Mercedesa już jest wyposażona w system Drive Pilot, który utrzymuje wyznaczoną odległość od poprzedzającego pojazdu, hamuje, przyspiesza i potrafi pokonywać lekkie zakręty. Bardzo zaawansowany system autopilota posiada również Tesla Motors. Z kolei Volvo zapowiedziało, że dzięki nowoczesnym technologiom i systemom autonomicznej jazdy od 2020 roku już nikt nie zginie w nowych samochodach szwedzkiej marki.

Volvo | Ambitne plany dotyczące bezpieczeństwa

European Truck Platooning Challenge

Wyzwanie European Truck Platooning Challenge udowadnia, że autonomiczna jazda to nie tylko rewolucja na rynku samochodów osobowych - równie wielkie zmiany niesie transportowi kołowemu. Już za kilka-kilkanaście lat drogi i autostrady w całej Europie będą wyglądały zupełnie inaczej.

W projekt zaangażowało się kilku europejskich producentów: DAF, Volvo, Daimler, Scania, Iveco oraz MAN. Autonomiczne konwoje ruszyły w trasę około 29 marca. Tiry startowały m.in. z Niemiec, Szwecji oraz Belgii. Ciężarówki każdej marki miały zameldować się 6 kwietnia w Rotterdamie w Holandii. Ambitny test został zorganizowany przez holenderski rząd. Wszyscy producenci dotarli do celu bez niebezpiecznych przygód i incydentów po drodze.

Poszczególne pojazdy konwoju łączą się ze sobą za pośrednictwem Wi-Fi, dzięki czemu utrzymują odpowiedni kierunek jazdy i odległości między sobą.

Zobacz wideo

Zalety autonomicznych ciężarówek

European Truck Platooning Challenge to nie tylko popis możliwości dzisiejszej technologii. Organizatorzy chcieli udowodnić, że autonomiczne ciężarówki to cała masa zalet. Przykładowo, poszczególne pojazdy konwoju mogą jechać o wiele bliżej siebie, niż gdyby były kierowane przez ludzi. Nie można też zapomnieć o spalaniu, które podczas jazdy w autonomicznym konwoju jest niższe o średnio 15 proc. (dzięki zmniejszonym oporom powietrza). Producenci podkreślają również, że autonomiczne tiry są bardzo bezpieczne i szybciej reagują na niebezpieczeństwa na drodze.

Czy oznacza to, że zawód zawodowego kierowcy może w przyszłości przestać istnieć? Wszystko wskazuje na to, że tak.

Zobacz wideo

Czy jesteśmy na to gotowi?

Jesteśmy już tylko krok od autonomicznej rewolucji. Producenci osobówek celują w rok 2020. A kiedy na autostradach zobaczymy konwoje wielkich, autonomicznych tirów? Tego jeszcze nie wiadomo. Jednak wydaje się, że technologia jest już gotowa. Teraz czekamy tylko na decyzje rządów i odpowiedź na pytanie, czy, my kierowcy, jesteśmy już mentalnie gotowi na taki przełom.

Zobacz wideo

ZOBACZ TAKŻE:

Omijaj je szerokim łukiem | Najgorsze silniki Diesla

INNE LINKI

Porsche winne śmierci Paula Walkera? Jest wyrok sądu

"Bezwypadkowy", "pierwszy właściciel", czyli jak nie dać się nabrać sprzedawcy

Złodzieje mają nową metodę kradzieży. Wykorzystują lukę w zabezpieczeniach

Nowa limuzyna Putina

Więcej o:
Copyright © Agora SA