Skoda 1000 MBX obchodzi 50. urodziny

Elegancka Skoda MBX kończy w tym roku pięćdziesiąte urodziny. To jeden z kamieni milowych w historii czeskiej marki
Skoda Roomster To koniec Skody Roomster?

Skoda 1000 MBX debiutowała pięćdziesiąt lat temu podczas Salonu Samochodowego w Genewie w 1966 roku. Zwiedzający zwracali uwagę przede wszystkim na piękną sylwetkę i duże przeszklenie dwudrzwiowej karoserii. Dzisiaj to pożądany przez kolekcjonerów klasyk, który wciąż nabiera wartości. Wielu uważa model 1000 MBX za kamień milowy w historii Skody - samochód, który odmienił wizerunek marki.

MBX powstał na bazie masowo produkowanego (443 156 sztuk) modelu 1000 MB. Piękną Skodę napędzał czterocylindrowy benzynowy silnik o pojemności 988 cm3. Benzyniak generował 52 KM mocy przy 5000 obrotach na minutę i 75 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Moc dzisiaj nie robi większego wrażenia, ale piękna Skoda ważyła tylko 815 kg. 1000 MBX mógł rozpędzić się do 127 km/h. Palił około 8 litrów na 100 km.

W większości ręcznie składany 1000 MBX powstawał na oddzielnej linii montażowej w fabryce w Mlada Boleslav. Produkcja rozpoczęła się w październiku 1966 i trwała do 1968.

Skoda 1000 MBX

W 1967 roku pojawiła się wersja 1100 MBX De Luxe z większym silnikiem o pojemności 1107 cm3. Moc pozostała taka sama, ale wzrósł maksymalny moment obrotowy z 75,7 do 81,4 Nm. Dzięki większej pojemności i momentowi Skoda 1100 MBX De Luxe oferowała lepsze osiągi.

W sumie powstało 2517 sztuk Skody 1000 MBX, z czego 1114 to odmiana De Luxe.

„Legendarna Skoda 1000 MBX ze swoją przeszkloną, dwudrzwiową kabiną, była ukoronowaniem sukcesu pierwszego dużego seryjnego czeskiego samochodu: czterodrzwiowej Skody 1000 MB” - mówi Andrea Frydlová, Dyrektor Muzeum Skody - „Czyni to ten model ważnym kamieniem milowym w historii Skody. Przez całe lata 60. produkcja fabryki w Mladá Boleslav znacząco się rozrosła. Opracowano wówczas wiele nowoczesnych technologii produkcyjnych, jak odlewy ciśnieniowe obudów wałów korbowych, skrzyń biegów czy głowic silników.”

ZOBACZ TAKŻE:

Skoda VisionS | W oczekiwaniu na dużego SUV-a

Skoda VisionS

INNE LINKI

Skoda nie zwalnia tempa

Cadillac XT5 | Nowy amerykański crossover

Skoda sprzedała już 18 milionów samochodów

Omijaj je szerokim łukiem | Nieudane silniki

Zdjęcie Bottari Wycieraczki samochodowe standardowe grafitowane 510mm 2szt Zdjęcie Valeo Dedykowane wycieraczki samochodowe pióra wycieraczek SILENCIO XTRM VM433: Citroen Xsara Picasso 12.1999 Zdjęcie VALEO Pióro wycieraczki 574118
Bottari Wycieraczki samocho... Valeo Dedykowane wycieraczk... VALEO Pióro wycieraczki 574...
Sprawdź ceny Sprawdź ceny Sprawdź ceny
źródło: Okazje.info
Więcej o:
Komentarze (4)
Skoda 1000 MBX obchodzi 50. urodziny
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: motogosc

    Oceniono 2 razy 2

    „Palił około 8 litrów na 100 km.” 50 lat postępu i samochody w tej klasie nadal tyle palą. (tak, wiem, że cięższe, że lepsze osiągi itp)

  • Gość: axton

    Oceniono 4 razy 2

    Piękna

  • Gość: Mały Złośliwiec

    Oceniono 3 razy 1

    I tym się właśnie różniła czeska motoryzacja od polskiej. Pomimo komuny, żelaznej kurtyny, niecnych knowań towarzyszy Czesi potrafili w latach 60. samodzielnie samodzielnie zaprojektować i wdrożyć do produkcji nowy model. A potem go systematycznie modernizować: na przełomie lat 60/70 zamiast 1000MB była już 100, potem 105, 120, a w latach 80. Favorit. Polacy tymczasem dumnie kupowali licencje, które już w momencie zakupu były przestarzałe. A szczytem myśli technicznej było nałożenie na podwozie Fiata 1500 sprzed 40 lat zamówionego we Włoszech nadwozia i wyłonienia w konkursie kojarzącej się z Polską nazwy.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX