Range Rover Evoque | Test | SUV aspirujący

Range Rover Evoque oferuje coś innego, niż obiecuje wyglądem. Czy to rozczarowuje?
Land Rover Defender 2018 | Pomysły na przyszłośćLand Rover Defender 2018 | Pomysły na przyszłość

Range Rover Evoque powinien szybko się zestarzeć. Tak zwykle bywa z odważnymi projektami o nieklasycznych liniach, którym stylistycznie bliżej do konceptów niż wersji produkcyjnych. Evoque wyrywa się tej regule. Pomógł w tym facelifting, który zafundowano mu na początku ubiegłego roku. Brytyjski SUV wyglądem obiecuje bardzo wiele.

Jak na sofie

We wnętrzu Range'a masz poczucie obcowania z towarem luksusowym. Skóra i inne wysokiej jakości materiały okalają całą deskę rozdzielczą, boczki drzwi i perfekcyjnie wyprofilowane fotele, na których czujesz się jak na wygodnej sofie. Zaskakująco wygodnie jest też w drugim rzędzie siedzeń - nawet rośli pasażerowie (187 cm) nie będą narzekać na brak miejsca nad głową. Nieco gorzej jest pod względem przestrzeni na nogi, choć o ciasnocie też nie ma tu mowy. To spore zaskoczenie, tym bardziej gdy weźmie się pod uwagę wielkość kufra, który połknie 575 litrów.

Konsola centralna nie jest przeładowana przyciskami, które mogłyby zaburzać harmonię wnętrza. Styliści zostawili na niej tylko niezbędne pokrętła, co przełożyło się nie tylko na wygląd, ale i ergonomię. System multimedialny obsługuje się intuicyjnie, ale reakcja ekranu na dotyk mogłaby być nieco szybsza.

Sportowe aspiracje

Evoque wyglądem obiecuje sportowe doznania. Z obietnicy wywiązuje się jednak nie w pełni. Co prawda zawieszenie jest twardsze, niż można się tego spodziewać po SUV-ie, a precyzyjny układ kierowniczy pozwala na szybkie pokonywanie zakrętów, ale do poziomu naginającego prawa fizyki Porsche Macana trochę mu brakuje. Jadąc Rangem czujesz, że prowadzisz ważącego 1760 kg SUV-a. Wbrew pozorom znacznie lepiej sprawdza się on w roli praktycznego crossovera (w wersji pięciodrzwiowej), co jest kolejnym sporym zaskoczeniem.

Utwardzenie Evoque'a to wyraz ambicji brytyjskich inżynierów, którzy chcieli uczynić z niego SUV-a ze sportowym zacięciem. Właśnie dlatego mijanie niespodziewanych przeszkód na drodze zanadto nie przechyla karoserii. To jednak udany kompromis, bo bestseller Land Rovera dobrze radzi sobie z tłumieniem nierówności.

Range Rover Evoque

Nieco inaczej jest z układem kierowniczym. Jest precyzyjny i doskonale sprawdza się w zakrętach, ale wymaga delikatnego siłowania się z kierownicą. To żaden trening bicepsów, ale przy niedużych prędkościach mogłoby być lżej. Na szczęście o komfort dba automatyczna, 9-stopniowa skrzynia biegów, która przy spokojnej jeździe sprawia wrażenie bezstopniowej, niepostrzeżenie zmieniając biegi. Szarpnięcia wyczuwalne są dopiero przy mocniejszym wciśnięciu pedału gazu. Jedyny jej minus to dość ospała reakcja na "gaz wciśnięty w podłogę" - redukcja trwa tu zbyt długo. To kolejny - obok wyczuwalnej masy - argument, który każe traktować Evoque'a nie jako SUV-a sportowego, ale aspirującego. To dobry, wbrew pozorom praktyczny i najładniejszy w swojej klasie samochód, ale pod względem zachowania na drodze ma pewne zaległości względem Porsche.

Summa summarum

Range Rover Evoque serwuje inne doznania, niż sugeruje jego wygląd, ale nie są to bynajmniej doświadczenia rozczarowujące. Odważne, ładne linie nadwozia wcale się nie zestarzały, wciąż tworząc stylistycznie najciekawsze auto w klasie. Czuć w nim sportowe aspiracje, ale po chłodnych oględzinach dochodzi się do wniosku, że to auto przede wszystkim praktyczne. Czy Evoque mnie rozczarował? Nie. Czy zaskoczył? Zdecydowanie tak.

Gaz

Intuicyjny w obsłudze system multimedialny, dbałość o detale we wnętrzu, bardzo wygodne fotele, pojemny bagażnik.

Hamulec

Zbyt wolna reakcja skrzyni na pedał w podłodze.

Land Rover Range Rover Evoque | Kompendium

Nadwozie SUV, 5d
Silnik Diesla, R4
Moc 180 KM
Moment obr. 430 Nm
Skrzynia biegów automatyczna, 9-biegowa
Napęd na cztery koła
Wymiary 4370 x 1985 x 1635 mm
Rozstaw osi 2660 mm
Poj. bagażnika 575 l
0-100 km/h 9 s
Śr. zużycie paliwa* 5,1 l/100 km
Prędkość maks. 195 km/h
Cena
285 540 zł**

* dane producenta
** testowany egzemplarz

ZOBACZ TAKŻE:

Pożegnanie legendy | Ostatni Land Rover Defender wyjechał z fabryki

Pożegnanie legendy | Ostatni Land Rover Defender wyjechał z fabryki

Więcej o:
Komentarze (17)
Range Rover Evoque | Test | SUV aspirujący
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • hiszpan25

    Oceniono 28 razy 18

    auto niebrzydkie... ale jak o aucie majacym 0-100km/h w czasie 9s mozna pisac ze ma COKOLWIEK wspolnego ze sportem?! modne toczydlo. alternatywa dla kompakta/kombi. ale sport? zwlaszcza z silnikiem diesla?!

  • Gość: mck

    Oceniono 11 razy 7

    Samochód jest piękny... to trzeba przyznać. Uważam, że poważnych wad nie ma ... ale cena jest abstrakcyjna. Jest ciaśniejszy niż BMW X3 czy Audi Q5, ma gorsze osiągi od obu, ale kosztuje więcej od nich. Osobiście płacąc więcej chciałbym dostać coś więcej... a dostaję mniej, a na osłodę ciekawą stylistykę. Niektórych takie rozwiązanie zadowala, ale zbyt wielu takich nie ma, dlatego na ulicy łatwiej spotkać X3, Q5 czy nawet Macana aniżeli Evoque.

  • matajm

    Oceniono 23 razy 7

    285 tys zł za taką cenę wolał bym Mieczysława

  • supermarjan

    Oceniono 4 razy 4

    a jakość? jest poprawa?

  • Gość: 100 prawda w-wa

    Oceniono 1 raz 1

    jeździłem pali on 15 litrów jak ktoś nie wierzy że aż tyle przed zakupem polecam wypożyczyć od dealera i zrobić po mieście 300 km 45 litrów będzie w sam raz.

  • Gość: sommers

    Oceniono 3 razy -1

    Z zewnątrz jest fajny. Kiedyś myślałem, żeby kupić RRS, ale jak zobaczyłem wykonanie z bliska to sobie odpuściłem. Silniki w porównaniu z audi czy bmw, to porażka. No i wciąż archaiczna nawigacja. Możliwe natomiast, że RR jest super w terenie. Na zwykłe drogi czy autostradę wybrałbym jednak audi, vw czy bmw.

  • Gość: Salami Dębickie

    Oceniono 31 razy -1

    Za tyle kasy w tej klasie to sie kupuje GLC z gwiazdą, wszystkomajacy, wszystkomogący, ultrawygodny i prestiżowy. RR to dla niepracujących żon na wyjazdy do manicurzystki raczej.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX