3 tony masy, karoseria z dwuwarstwowej stali i "niezniszczalne" opony. Oto prezydencka limuzyna

Martin Śliwa
05.03.2016 12:45
A A A
BMW 7 High Security

BMW 7 High Security (fot. BMW)

Według ekspertów z centrali BMW w Monachium opona montowana w tym modelu BMW nie powinna wybuchnąć. Nawet podczas jej przestrzelenia w trakcie jazdy z dużą prędkością.
Audi A8 Security LOpancerzone Audi A8 L

Wczoraj na autostradzie, przy dużej prędkości limuzyna prezydenta Dudy wpadła w poślizg lądując w rowie. Więcej szczegółów o samym zdarzeniu przeczytacie TU.

Jakim samochodem jechał prezydent?

To BMW serii 7 High Security. Specjalna, opancerzona seria oferowana bezpośrednio przez BMW. Oferowana jest w dwóch wersjach silnikowych - jako 750Li z 4,4 litrowym silnikiem o mocy 407 KM i 760Li z jednostką V12 o pojemności 6 litrów i mocy 544 KM. BMW tej serii (F03) były pierwszymi na świecie limuzynami, które spełniały normę opancerzenia VR7. To oznacza, że seria 7 High Security jest w stanie wytrzymać i ochronić pasażerów przed ostrzałem z broni ręcznej, karabinu maszynowego, atak z przeciwpancernej amunicji zapalającej czy nawet eksplozję materiału wybuchowego. Stalowe elementy karoserii są do tego stopnia wytrzymałe, że odpowiadają klasie odporności VR9.

1400 kg więcej

Karoseria BMW zbudowana jest z dwuwarstwowej specjalnej stali. Szyby mają grubość 6 cm i wykonane są z specjalnego szkła i powłoki poliwęglanu. Szyby z tego materiału używane są w batyskafach, samolotach czy na szybach hełmów astronautów lub kierowców F1. Duży nacisk BMW położyło na wyjątkowo mocne uszczelnienie drzwi i szyb. Wzmocniona została również podłoga.

Mimo sporo większej masy własnej (około 3 tony) limuzyna przyspiesza do 100 km/h w czasie 7,9 sekundy (750Li) lub 6,2 sekundy (760Li). Prędkość maksymalna obydwu modeli ograniczona jest elektronicznie do 210 km/h.

bmw 7 high security

Na specjalne życzenie w samochodzie może być zamontowany intercom służący do porozumiewania się z otoczeniem wokół samochodu bez potrzeby otwierania szyb czy drzwi, system gaśniczy mogący ugasić pożar w komorze silnika czy pod samochodem, szczelne zamknięcie dostępu powietrza z zewnątrz np. podczas ataku gazem.

Cena opancerzonego BMW to wydatek około 2 mln złotych. BMW buduje samochody opancerzone od ponad 35 lat.

Specjalne opony

Wszyscy mówią o specjalnych oponach typu run flat. Co to jest opona run flat? Opony tego typu wynalazła firma Bridgestone i montowane były po raz pierwszy w Porsche 959, w którym ze względu na super osiągi potrzebne było specjalne ogumienie. Opony w technologii run flat można nazywać oponami o wzmocnionych ścianach. Struktura boczna opony jest wzmocniona i uniemożliwia deformację. Nawet przy całkowitej utracie powietrza opona jest w stanie wytrzymać obciążenie auta. Opony run flat są twardsze od tradycyjnych i zapewniają mniejszy komfort. W BMW prezydenta poza wzmocnionymi bokami na feldze zamontowany jest jeszcze specjalny, elastyczny pierścień.

Specjalne opony Michelin

Do BMW serii 7 High Security homologowany jest tylko jeden typ opony. To Michelin PAX Pilot Primacy (letnia), Alpin (zimowa) o rozmiarze 255-720R490AC lub 245-710 R490. Tych samych używa również Mercedes w swoich opancerzonych modelach serii Guard. Nie jest to zwykły run flat, ale specjalnie przygotowana opona do poruszania się z dużymi prędkościami przy bardzo dużej masie auta. Pancerne BMW z uwagi na swoją moc silnika mogłoby rozwijać o wiele większą prędkość, ale to właśnie ze względu na wytrzymałość opon producent zdecydował się na ograniczenie prędkości do 210 km/h.

Przebita? Nic nie szkodzi

Według ekspertów z centrali BMW w Monachium opona tego typu nie powinna wybuchnąć. Nawet podczas jej przestrzelenia w trakcie jazdy z dużą prędkością przed efektem wybuchu i destabilizacji jazdy ma chronić elastyczny pierścień zamontowany na feldze, który nie pozwala zsunąć się oponie z felgi. Z uszkodzoną oponą można podróżować do 80 km/h przez dystans około 80/100 km. Kierowca ostrzegany jest o utracie ciśnienia w oponie specjalną kontrolką na desce rozdzielczej. Co ważne - opony tego typu nie mogą być naprawiane. Nie zaleca się tego przy zwykłych run flatach używanych w normalnych samochodach.

Kto jeszcze produkuje pancerne limuzyny

Poza BMW również inne firmy oferują w swojej ofercie opancerzone samochody. Poza seryjnymi dostawcami jest również cały szereg firm specjalistycznych, które przebudowują dowolny samochód. W przypadku floty polskiego prezydenta Andrzeja Dudy takim autem jest Toyota Land Cruiser.

Audi A8 L w wersji Security - klasa odporności VR9

Bentley Mulsanne Mulliner Division - klasa odporności VR7

Lekko opancerzone BMW X5 (F15) Security und Security Plus - VR4 i VR6

Jaguar XJ (X351) Sentinel - klasa odporności VR9

Lekko opancerzony Mercedes klasy E Guard - klasa odporności VR4

Mercedes G 500 G-Guard (W463) - klasa odporności VR7 w rejonie szyb VR10

Mercedes klasy ML (W166) Guard - klasa odporności VR4 do VR6

Mercedes klasy S (V222) S 500, S 600 Guard - klasa odporności VR9

Mercedes-Maybach 600 S Guard (X222) - klasa odporności VR10

ZOBACZ TAKŻE:

ZIŁ Gorbaczowa i Jelcyna

1989 ZIL-41052


Zdjęcie CONTINENTAL ContiPremiumContact 5 185/55/R15 82HZdjęcie CONTINENTAL ContiPremiumContact 5 195/55/R16 87HZdjęcie GOODYEAR EAGLE F1 ASYMMETRIC 2 255/40/R20 101Y
CONTINENTAL ContiPremiumCon...CONTINENTAL ContiPremiumCon...GOODYEAR EAGLE F1 ASYMMETRI...
Porównaj ceny Porównaj ceny Porównaj ceny
źródło: Okazje.info

Komentarze (533)
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Just_Grace

    Oceniono 636 razy 136

    A może ta opona nie udźwignęła ciężaru władzy Pana Prezydenta? W końcu tyle ma na głowie, Państwo całe i Jaśnie Prezesa oczekiwania...
    Poza tym - przecie to NIEMIECKIE auto było!

  • mapi7

    Oceniono 281 razy 109

    Prezydent pewnie od opon ma takich specjalistów jak teraz konie w Janowie!

  • mitochondrium52

    Oceniono 388 razy 92

    Przeciez na filmie widac ze w tylnej oponie doszlo do trzech wybuchow, oprocz tego byl wybuch pod siedzeniem (= salonka) prezydenta ktory jednak swoja niezlomna dud(p)a zniweczyl zdradzieckie knowania spiskowcow.
    Komisja znanych w calym swiecie specjalistow pod wodza Macierewicza na pewno to potwierdzi. W koncu parowek i puszek po piwie ci u nas dostatek.
    A powaznie, od ponad 30 lat pracuje w dziale homologacji BMW, dopuszczalem 750Li PL (F03) do ruchu w wielu krajach, dla tego samochodu dopuszczone sa 2 rodzaje opon (letnia 255-720 R490SAC 117H, zimowa 245-710 R490SAC T M+S) oba rodzaje systemu PAX, jak opisali przedmowcy. Wybuch (rozerwanie?) takiej opony jest wysoce nieprawdopodobne, czyzby rzeczywiscie, jak niektorzy tu sugeruja, w ramach oszczednosci te super opony zastapiono zwyklymi (fizycznie mozliwe, ale tylko gdy sie zmieni cale kola, z felgami). Byloby to karygodne, bo wtedy wygasa homologacja, als o ile mozna bylo wyslac czolowke panstwa do Smolenska z pilotami bez uprawnien przpogodzie uniemozliwiajacej ladowanie na lotnisko bez odpowiediego wyposazenia to co tam glupie opony?

  • tableslaw

    Oceniono 192 razy 74

    Ich wystarczy zostawić samych i się wykończą bo są miernotami i dyletantami. Czego nie dotkną zamieniają w zgliszcza. Elita.

  • szaja25

    Oceniono 156 razy 64

    I co z tego, że taki opancerzony, jak kierowca oferma złapał pobocze i się próbował ratować.
    Dobrze, że wyborów za pasem nie ma, bo było by paliwo do kampanii, zamach jak nic.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Jak reagujesz na rowerzystów jeżdżących po drogach?

  • 38%

    Traktuję ich jak pełnoprawnych użytkowników dróg (558)

  • 36%

    Uprzykrzam im życie. Moim zdaniem nie powinni mieć prawa do wjazdu na drogi, po których jeżdżą samochody i motocykle (522)

  • 26%

    Omijam szerokim łukiem (371)

Liczba oddanych głosów: 1451

true; (d.head || d.body || d.firstChild).appendChild(e); })(); } catch(e) {}