Volkswagen Golf Country | 25 lat protoplasty europejskich crossoverów

Przodkiem tak popularnych dzisiaj samochodów typu SUV był niegdyś Golf Country. Pojawił się on na rynku 25 lat temu, by utorować drogę późniejszym modelom Volkswagena z rodziny Fun, Cross i Alltrack. Model Country powstał na bazie Golfa II Syncro wyposażonego w napęd na cztery koła
Skoda Octavia | Test długodystansowy cz. IV | Bratobójczy pojedynek z VW GolfemSkoda Octavia | Bratobójczy pojedynek z VW Golfem

Podczas salonu samochodowego w Genewie w marcu 1989 roku Volkswagen zaprezentował studyjnego, terenowego Golfa o nazwie Montana. W 1990 roku wszedł on do seryjnej produkcji jako Golf Country.

Model będący podstawą do jego konstrukcji - Golf II Syncro CL - był produkowany w Wolfsburgu. Stamtąd auta wysyłano do Grazu w Austrii, gdzie dokonywano przeróbek: w firmie Daimler Puch, Golfa wyposażano w ramę z rur stalowych, wzmocnione amortyzatory oraz w stalową osłonę podwozia. Prześwit auta wzrastał przy tym do 18 cm. Ponadto z przodu i z tyłu nadwozia montowano orurowanie chroniące przed skutkami zderzeń, koło zapasowe umieszczano natomiast z tyłu, na pokrywie bagażnika. Z przodu drogę rozświetlały nie tylko główne reflektory, ale też dodatkowe lampy oraz światła przeciwmgłowe.

Volkswagen Golf Variant - Ogłoszenia

Popyt na to auto nie był zbyt duży, Golf Country wyprzedzał swoją epokę. Mimo niewielkiej liczby wyprodukowanych egzemplarzy (zaledwie 7.735 sztuk), w ciągu półtora roku wytwarzania tego modelu powstały dwie wersje specjalne: lakierowany w kolorze „zieleń leśna” Golf II Country Allround z podstawowym wyposażeniem dobranym pod kątem funkcjonalności, oraz tzw. Chrom-Edition. Ta druga wersja była znacznie bardziej elegancka - miała kremową tapicerkę z prawdziwej skóry oraz specjalny czarny lakier, składany elektrycznie dach firmy Webasto oraz chromowane elementy nadwozia. Powstało jedynie 558 modeli tej specjalnej, chromowanej wersji. Jeszcze rzadziej można spotkać jeden z pięćdziesięciu egzemplarzy Golfa Country wyposażonego najbardziej wytwornie - specjalna wersja „Wolfsburg Edition” miała silnik Golfa GTI i sprzedawano ją jedynie osobom zatrudnionym w koncernie Volkswagen.

Dzisiaj Golf Country jest modelem poszukiwanym przez wielu miłośników marki. Poświęcono mu także specjalną wystawę w AutoMuseum Volkswagena w Wolfsburgu, która będzie czynna do 7. lutego 2016 roku. Współczesnym kontynuatorem tradycji Golfa Country jest Golf Alltrack.

Volkswagen Golf Alltrack | Więcej informacji

Salon Paryż 2014 | Volkswagen Golf Alltrack

Więcej o:
Komentarze (38)
Volkswagen Golf Country | 25 lat protoplasty europejskich crossoverów
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • rafal_rx

    Oceniono 51 razy 33

    I czym tu się podniecać? W 1979 (jako model roku 1980) rozpoczęto produkcję AMC Eagle. Tylko przez ten pierwszy rok produkcji sprzedano kilka razy więcej orłów 4x4 niż wspomnianych WV. To auto było dostępne z trzema (?) nadwoziami, było od początku zaprojektowane jako crossover/suv, a nie przerobioną wersją zwykłego kompakta, jakim był VW Golf.
    Nie wiem, jakim sposobem TEN Golf wyprzedził swoją epokę, skoro AMC powstał dobre 10 lat wcześniej, a Fiata Pandę 4x4 zaprezentowano w 1983 roku.

  • jakisinnywolnylogin

    Oceniono 21 razy 17

    A czy ktoś jeszcze pamięta coś takiego:
    Matra Simca Rancho
    widywałem jedno takie coś w Wa-wie na początku lat 80-tych.
    To był chyba jeden z pierwszych crossoverów.

  • Gość: Arbeit macht frei .....

    Oceniono 23 razy 9

    Wieśwagen grubo smaruje ,,mediom,, za pseudo reklamy sławiące markę , ale faszyści to cwane bestie ,bo przestawili produkcję na auta z kurą na masce i wpychają bereciarzom do woli.......

  • Gość: Marek Jarosz

    Oceniono 12 razy 8

    Ni wiem gdzie mieszkasz, ja będąc z Puław, co weekend widywałem takiego w Kazimierzu Dolnym.

    Co ciekawe, po Puławach jeździł Polonez Analog, nie pamiętam koloru niestety, powstało go tylko kilka sztuk.

  • fakit.pl

    Oceniono 7 razy 5

    25 lat temu pewnie nie kłamali na emisjach...

  • olsztyniak79

    Oceniono 9 razy 5

    Mam golfa IV z napędem na 4 koła i powiem Wam, że nie jest to w żadnym razie terenowe auto, ale pod trawiastą mokrą górkę, albo ośnieżoną podjeżdża bez żadnych pytań i to z przyczepą.

  • Expert 325

    Oceniono 11 razy 5

    przez cale swoje życie "na mieście" widziałem jednego: rzadkość ogromna

  • Gość: ddffee

    Oceniono 13 razy 3

    to taki hipsterek wśród samochodów. Był zanim był modny. Niestety VW przespało modę na krosołwery, bo nic w ofercie nie mają. Tiguan to już raczej kompakt SUV.

    No, ale pewno podwyższą polo i powiedzą, że zdefiniowali klasę Crossoverów na nowo. Oczywiście wg auto świata hehehe

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX