Volkswagen odnotowuje spadki sprzedaży w 2015 roku

Volkswagen opublikował swoje wyniki sprzedażowe w pierwszych 11 miesiącach roku 2015. Sprzedaż marki zmniejszyła się o 4,5%

VW Transporter | Historyczna edycja specjalna

Roku 2015 Volkswagen nie może zaliczyć do udanych. Volkswagen sprzedał na całym świecie ponad pięć milionów samochodów osobowych (dokładnie: 5 335 700), ale Niemcom nie udało się powtórzyć świetnego wyniku z roku 2014. Przez pierwsze 11 miesięcy 2015 sprzedaż zmniejszyła się o 4,5%.

"Skumulowana sprzedaż jest dziś o 4,5% mniejsza niż przed rokiem. Biorąc pod uwagę aktualną trudną sytuację w jakiej znajduje się marka, nie zakładam aby udało nam się nadrobić ten wynik w ciągu pozostałych dni." - skomentował wyniki w 2015 roku Jurgen Stackmann, członek Zarządu marki Volkswagen Samochody Osobowe.

Co wpłynęło na gorsze wyniki sprzedażowe Volkswagena? Oczywiście głośna afera z silnikami diesla. Tak poważna wpadka musiała odbić się na sprzedaży Volkswagena. To nie tylko straty wizerunkowe i niechęć klientów do kupowania samochodów Volkswagena. W USA, bardzo ważnym i dużym rynku, Niemcy wstrzymali sprzedaż wszystkich samochodów z silnikami wysokoprężnymi i na efekty nie trzeba było długo czekać. Porównując listopad 2015 do listopada 2014, Volkswagen sprzedał aż o 25% mniej samochodów w USA.

Oprócz "Dieselgate" na słabe wyniki Volkswagena bardzo duży wpływ miało spowolnienie gospodarcze na trzech ważnych rynkach. Oczywiście najważniejsze są Chiny, gdzie w 2015 roku VW stracił 5,1%. Volkswagen to kolejny producent samochodów, który cierpi na problemach chińskiej gospodarki - wcześniej pisaliśmy o Alfie Romeo, a także Audi odnotowało w Państwie Środka poważne spadki sprzedaży. Kolejny dotknięty kryzysem kraj to Rosja, tutaj sprzedaż VW w pierwszych 11 miesiącach skurczyła się aż o 38,3%. Swoje problemy ma też Brazylia - zdecydowanie największy odbiorca Volkswagenów w regionie Ameryki Południowej.

Sprzedaż Volkswagena na najważniejszych rynkach (styczeń - listopad 2015):

Europa Zachodnia - 1 389 500 (+5,3%)

Niemcy - 555 800 (+4%)

Rosja - 114 200 (-38,3%)

Stany Zjednoczone - 318 500 (-4,3%)

Ameryka Południowa - 431 100 (-28,8%)

Chiny - 2 394 500 (-5,1%)

Na całym świecie - 5 335 700 (-4,5%)

Powodów do niezadowolenia nie powinien mieć polski oddział Volkswagena. Nad Wisłą od stycznia do listopada 2015 sprzedano 31 182 samochody, co jest wynikiem lepszym o 11 procent w porównaniu z analogicznym okresem 2014. Nikogo chyba nie zdziwi, że sprzedaż marki w Polsce napędzają dwa modele - Volkswagen Golf (10 275 sprzedanych aut i wzrost o 25,41%) oraz Volkswagen Passat (6 982 auta i wzrost o 28%).

Podsumowując wyniki sprzedaży Volkswagena, Stackmann nie mógł nie poruszyć tematu afery z silnikami TDI.

"Koncern Volkswagen przekazał Federalnemu Urzędowi ds. Ruchu Drogowego (KBA) propozycje konkretnych środków technicznych dotyczących silników EA 189. Po dokładnym przeanalizowaniu Urząd zaaprobował te środki. Marka Volkswagen znajduje się w tej chwili w fazie organizowania oraz przygotowań do wdrożenia rozwiązań technicznych."

Akcja ma rozpocząć się już w styczniu i prawdopodobnie będzie trwała przez cały przyszły rok.

KONKLUZJA AUTORA:

Po opublikowaniu wyników po pierwszych 11 miesiącach, wiemy już, że sprzedażowo Volkswagen skończy rok 2015 na minusie. Po tak poważnej wpadce, jaką było wykrycie oprogramowania obniżającego emisję szkodliwych substancji podczas testów, wyniki Volkswagena nie mogą dziwić. Na Dieselgate nałożyło się jeszcze spowolnienie chińskiej gospodarki (uderza we wszystkich producentów), a także kryzys w Rosji oraz Brazylii. 2015 był ciężkim rokiem dla Volkswagena. Możemy spodziewać się, że w 2016 marka również będzie zmagała się z poważnymi problemami. Volkswagen zapowiedział drastyczne zmiany w strukturze i strategii koncernu, a zmiany zawsze niosą ze sobą trudności. Przynajmniej na początku. Znając Niemców, to powrót do dawnej formy jest tylko kwestią czasu.

ZOBACZ TAKŻE:

CZAS NA ELEKTRYCZNE VOLKSWAGENY

Volkswagen e-GolfVolkswagen e-Golf fot. Volkswagen | Volkswagen e-Golf

Więcej o:
Copyright © Agora SA