Polscy klienci złożą pozew zbiorowy przeciw Volkswagenowi

Oszukani przez Volkswagena polscy klienci zamierzają pozwać niemieckiego producenta. Jak udało nam się ustalić, pierwsze pozwy zbiorowe zostaną złożone już za kilka tygodni. Część z nich będzie żądaniem wymiany samochodów na nowe
Skoda Fabia Skoda Fabia | Polskie ceny

Przygotowywane pozwy związane są z tzw. aferą Volkswagena. Przypomnijmy, że niemiecki producent manipulował oprogramowaniem wybranych silników w taki sposób, by podczas testów spalania emitowały mniejszą ilość tlenków azotu niż podczas normalnej jazdy. W jednostki, o których mowa, wyposażone jest ponad 140 tys. samochodów w Polsce. Problem nie dotyczy jedynie aut marki Volkswagen, ale również innych należących do niemieckiego koncernu: Skody, Seata i Audi - w tych autach również montowano objęte aferą diesle 1.6 i 2.0 o oznaczeniu EA 189. Wielka akcja serwisowa, mająca naprawić trefne elementy, rozpocznie się w styczniu i ma potrwać do końca 2016 r. Są jednak tacy klienci, którym sama naprawa nie wystarcza. Zrzeszyli się oni w niezarejestrowanym jeszcze Stowarzyszeniu Osób Poszkodowanych przez Spółki Grupy Volkswagen AG oraz dołączyli do grupy tworzonej na pozywamy-zbiorowo.pl. Obie grupy reprezentowane są przez inne kancelarie.

Wymiana samochodu lub zwrot pieniędzy

Kancelaria Świeca & Wspólnicy będzie reprezentować interesy Stowarzyszenia Osób Poszkodowanych przez Spółki Grupy Volkswagen AG. Stowarzyszenie jest na etapie rejestracji w sądzie, ale zgłosiło się już do niego około 150 osób, które chcą dołączyć do pozwu zbiorowego. Głównym żądaniem względem pozywanych podmiotów (a ma być ich kilka, m.in. Volkswagen Group Polska) będzie wymiana samochodu na nowy lub zwrot pieniędzy. Nie wszyscy poszkodowani będą jednak mogli dołączyć do pozwu.

- Każdy przypadek wymaga indywidualnej oceny. Nie jestem w stanie już teraz zagwarantować, że w jednym pozwie zbiorowym będziemy reprezentować wszystkich poszkodowanych. Wymiana samochodu lub zwrot pieniędzy będzie stanowić nasze główne żądanie - mówi w rozmowie z Moto.pl Konrad Kacprzak z kancelarii Świeca & Wspólnicy. - Polska ustawa o dochodzeniu roszczeń w postępowaniu grupowym nakłada wiele ograniczeń. Chcemy, aby maksymalnie wielu poszkodowanych mogło występować w postępowaniu grupowym, ale dla tych, dla których będzie to niemożliwe, przewidujemy pomoc indywidualną - dodaje.

Pierwsze pozwy mają trafić do sądów już za kilka tygodni. Ostateczna liczba osób, których interesy będą reprezentowane pozwem zbiorowym, nie jest jeszcze znana, bo nawet po jego złożeniu może się ona zmienić.

Rekompensata finansowa

Według prawników kancelarii Dauerman w polskich warunkach wymiana samochodu lub zwrot całej kwoty przeznaczonej na jego zakup są mało realne, dlatego głównym żądaniem w pozwie zbiorowym przygotowywanym przez tę kancelarię będą rekompensaty finansowe. Zgłaszający się zostali podzieleni na klientów indywidualnych i przedsiębiorców. Interesy każdej z grup są rozpatrywane osobno i będą reprezentowane innymi pozwami. Niewykluczone, że będzie ich więcej niż dwa, bo każda sprawa wymaga indywidualnego podejścia.

Jak udało nam się ustalić, około 70 proc. z prawie 800 osób, które wyraziły chęć dołączenia do pozwu przygotowywanego przez kancelarię Dauerman, stanowią przedsiębiorcy. Przedstawiciele kancelarii nie potrafili określić, kiedy pozwy zostaną przygotowane i złożone w sądach, ale jest to kwestia bardziej miesięcy niż tygodni. - Wciąż czekamy, bo liczba chętnych, którzy chcą dołączyć do pozwu, z dnia na dzień rośnie - dowiedzieliśmy się w kancelarii.

UOKiK bada sprawę

14 października Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie wyjaśniające w sprawie Volkswagen Group Polska, w którym ściśle współpracuje z Transportowym Dozorem Technicznym i Głównym Inspektoratem Ochrony Środowiska. UOKiK bada, czy konsumenci mogli być wprowadzeni w błąd. Analizowane są m.in. materiały reklamowe dotyczące samochodów z wadliwym systemem sterowania emisją spalin. Urząd zamierza ustalić, czy rzeczywisty poziom emisji spalin odbiega od wartości deklarowanych w reklamach i ofertach Volkswagena.

UOKiK na bieżąco monitoruje też przebieg wprowadzanych przez Volkswagena działań naprawczych. Istotne będzie, czy nie wpłyną one niekorzystnie na koszty eksploatacji, osiągi samochodów czy emisję spalin.

Na tych stronach można sprawdzić, czy sprawa dotyczy naszego samochodu: Volkswagen, Audi, Skoda, Seat.

ZOBACZ TAKŻE:

WSZYSTKO O VOLKSWAGENIE PASSACIE - OD B1 DO B8

Volkswagen Passat

Więcej o:
Komentarze (17)
Polscy klienci złożą pozew zbiorowy przeciw Volkswagenowi
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Filister

    Oceniono 16 razy 8

    Są takie hieny z ostrymi zębami, tutaj i kancelaria prawna Świeca i Wspólnicy i właściciele aut grupy VW, którzy składają pozew. Myślicie, że oni w ogóle przejmują się ekologią? Jest szansa coś wyszarpać to od razu chcą wielki kęs dla siebie. Nowe samochody? Całkowita rekompensata finansowa? Haha

  • Gość: pakira

    Oceniono 8 razy 4

    A po wymianie samochodów złożą kolejny pozew że są one slabsze, wolniejsze i wiecej palą

  • pawelek69

    Oceniono 4 razy 2

    niestety próby wyłudzenia pieniędzy od Volkswagean ze strony kancelarii prawnych będą niestety nieskuteczne, w świetle przedstawionych przez koncern propozycji rozwiązań technicznych. Samochody klientów dotkniętych problemem emisji spalin, poprzez bardzo krótką wizytę w stacji dealerskiej pozbawieni zostaną bezkosztowo owego problemu z zachowaniem poprawnej emisji spalin, parametrów mocy silnika i braku zwiększonego spalania. Sądzę zatem, że próby procesowe wspomnianych kancelarii okażą się bezowocne. Myślę, że analiza cen giełdowych akcji VW rownież wiele w tym temacie mówi...

  • dawn-to-dusk

    Oceniono 4 razy 2

    Tylko niech te nowe samochody od razu będą z wyciętym DPF-em, żeby koszty eksploatacji były później niższe!

  • Gość: Bart

    Oceniono 3 razy 1

    Mysle ze w USA jest dokladnie ten sam powod

  • Gość: Właściciel TSI :(

    0

    A kiedy pozew w sprawie ewidentnej wady fabrycznej w olejożernych silnikach TSI ???

  • Gość: Ds

    0

    Co bada UOKiK? Przecież wszystko jest jasne. Sami klienci się oszukiwali a broń Boże VW, tak samo jak Nokian z oponami.

  • Gość: Zdziwiony

    Oceniono 2 razy 0

    Koncern VAG produkujący Porsche, Audi, Volkswagena, Seata i Skodę przyznał się do oszustwa, w wyniku którego auta nie spełniają parametrów, na podstawie których wydaje się np. homologację dopuszczającą do ruchu. Dziwię się, że jeszcze jakiś minister nie wydał rozporządzenia zakazującego poruszanie się tymi autami po drogach. Ponowne dopuszczenie do ruchu następowałoby po usunięciu "usterki" i przejściu ponownego badania technicznego. Ocenia się, że w Polsce problem dotyczy 180 000 aut. Pomnóżmy ilość aut razy cenę badania i mamy niezłe zasilenie budżetu. Oczywiście ludzie mogliby wystąpić do koncernu oszusta o zwrot wszystkich poniesionych kosztów. W USA wstrzymano sprzedaż aut audi i volkswagena z "felernymi" silnikami dodatkowo zastopowano sprzedaż Porsche z silnikiem 3.0 TDI. Dlaczego te wszystkie auta są dalej sprzedawane w Europie? Ewidentnie widać, że VAG stosuje podwójne standardy obsługi. Inaczej, znacznie lepiej traktuje rynek amerykański a inaczej europejski. Tym bardziej dziwię się, że w Polsce są ludzie gotowi kupować auta tego producenta.

  • Gość: blue

    Oceniono 7 razy -1

    Zadnych ugod, uwalic Volksdeutscha.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX