Audi A4 Limousine Ultra 2.0 TFSI | Pierwsza jazda | Rewolucji nie będzie

W polskich salonach debiutuje piąta już generacja Audi A4. Choć wygląda bardzo podobnie do ustępującego modelu, jest to całkowicie nowa konstrukcja. Przyjrzyjmy się jej bliżej

Audi Q7 e-tron | Oszczędny kolos

Z zewnątrz w oczy rzucają się zmienione przednie i tylne reflektory o wyraźnie narysowanych liniach oraz atrapa chłodnicy zwana singleframe, będąca cechą charakterystyczną wszystkich modeli począwszy od A1 na R8 kończąc. Nadwozie ma dobre proporcje, a stylistyka jest bardzo zachowawcza. W porównaniu z poprzednim modelem nowe Audi A4 nieco urosło (jest dłuższe o 2,5 cm i szersze o 1,6 cm), ale masa własna może być niższa nawet o 120 kg - w zależności od silnika. Audi szczyci się również niezwykle dopracowaną aerodynamiką. Mimo klasycznego wyglądu współczynnik oporu powietrza Cx wynosi zaledwie 0,23, co stawia Audi w światowej czołówce. Podsumowując, zmiany zewnętrzne względem poprzedniego modelu są na tyle minimalnie, że dla kogoś mniej zaprzyjaźnionego z marką mogą być trudne do zlokalizowania.

Największe zmiany widać we wnętrzu. Całkowicie przeprojektowany kokpit jest miły dla oka, a do jakości zastosowanych materiałów nie można mieć najmniejszych zastrzeżeń. Miejsce tradycyjnych zegarów zastąpił elektroniczny wyświetlacz (opcja) o przekątnej 12,3 cala, który można dowolnie personalizować. Jest bardzo czytelny, przejrzysty i o dziwo nie męczy podczas jazdy w nocy. Do obsługi systemu multimedialnego służą przyciski oraz pokrętło z panelem dotykowym umieszczone na tunelu środkowym. Obsługa jest intuicyjna i banalnie prosta. Jeśli ktoś choć raz miał styczność z Audi, bez problemu poradzi sobie z obsługą najnowszej generacji systemu MMI. Nowością  jest head-up display wyświetlający na szybie najpotrzebniejsze informacje. Problemem może być mała ilość miejsca na nogi w drugim rzędzie siedzeń. Podobno wygospodarowano tam dodatkowe 23 mm przestrzeni i zapewne tak jest. Jeśli jednak kierowca ma więcej niż 180 cm, komfort podróży na tylnej kanapie będzie delikatnie mówiąc niezadowalający. Bagażnik pomieści od 480 do 965 litrów bagażu, co jest wartością raczej przeciętną w tej klasie.

>> Używane Audi A4 - zobacz oferty

Mnogość systemów

Nowe A4 czerpie garściami z najnowszych technologii zarezerwowanych do tej pory dla większych modeli. Liczba elektronicznych systemów może przyprawić o zawrót głowy: Audi virtual cockpit, reflektory diodowe Audi Matrix, Audi smartphone interface, system nagłaśniający Bang & Olufsen Sound System z dźwiękiem 3D czy Audi phone box z możliwością bezprzewodowego ładowania telefonu komórkowego. Wszystko oraz wiele więcej może się znaleźć na pokładzie nowego A4.

Interesującym rozwiązaniem jest asystent wydajności. Rozpoznaje on zakręty, ronda, skrzyżowania, spadki i wzniesienia terenu, miejscowości oraz tablice z ograniczeniem prędkości. Na wyświetlaczu pojawia się wtedy informacja sugerująca zmianę biegu czy zdjęcie nogi z gazu. Inny ciekawy gadżet to "exit warning", który podczas otwierania drzwi ostrzega pasażerów o nadjeżdżającym z tyłu samochodzie lub rowerzyście. A4 może być również wyposażone m.in w asystenta jazdy w korku - do 12km/h samochód potrafi poruszać się autonomicznie.

Audi A4Audi A4 Fot. Michał Dek

Egzemplarz, który widzicie na zdjęciach, wyposażony jest w silnik 2.0 TFSI. Moc - 190 KM, maksymalny moment obrotowy - 320 Nm. Moc przenoszona jest na przednie koła poprzez skrzynię S-Tronic. Pozwala to rozpędzić A4 do pierwszej setki w czasie 7,1 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 210 km/h. Silnik pracuje cicho i bardzo ochoczo wkręca się na obroty. Producent podaje średnie spalanie na poziomie 4,8 l jednak 6,5-7 l na każde 100 kilometrów jest wynikiem bliższym rzeczywistości. Motor nie zapewnia może nadzwyczajnych osiągów, jednak podczas codziennych dojazdów do pracy w zupełności wystarczy. Nowe A4 jest oferowane z sześcioma silnikami do wyboru - trzy benzynowe i trzy diesle. Rozpiętość mocy wynosi od 150 do 252 KM w przypadku silników benzynowych i od 120 do 190 KM w przypadku diesli.

Komfort przede wszystkim

Zawieszenie zestrojono pod kątem komfortu, co dało się odczuć na dziurawych mazurskich drogach. Pokonywanie nierówności to z pewnością jedna z mocniejszych stron Audi. Zakręty również nie są w stanie wytrącić A4 z równowagi. Pokonuje je pewnie i stabilnie, jednak nie jest to jej ulubione środowisko. Być może z opcjonalnym zawieszeniem o zmiennej charakterystyce tłumienia byłoby lepiej. Układ kierowniczy pracuje lekko i precyzyjnie, jednocześnie dostarczając dokładnych informacji o tym, co aktualnie dzieje się z kołami. Kierowca ma do dyspozycji również system Drive Selekt, który zmienia reakcję silnika na dodanie gazu, kontroluje siłę wspomagania układu kierowniczego oraz opcjonalnego regulowanego zawieszenia.

Za najtańsze A4 Limousine wyposażone w silnik benzynowy 1,4 l (150KM) trzeba zapłacić 130 800 zł, natomiast za najtańszego diesla 2.0 TDI (120KM) - 142 800 zł. Konkurencyjne BMW serii 3 z najmniejszym silnikiem benzynowym (318i, 136KM) to wydatek 124 600 zł, diesel (316d, 116KM) to wydatek 156 050 zł. Natomiast za Mercedesa klasy C trzeba zapłacić odpowiednio 119 900 zł (benzyna, 1,6l, 129KM) oraz 143 000zł (diesel, 1,6 l, 136KM). Audi A4 2.0TFSI Ultra wyjściowo kosztuje 158 700 zł, natomiast egzemplarz, który widzicie na zdjęciach, to wydatek 235 330 zł.

Summa summarum

Dotychczas na drogi całego świata wyjechało ponad 6 milionów Audi A4. Daje to obraz tego, z jak popularnym modelem mamy do czynienia. Przy tworzeniu nowego A4 postawiono tu na dobrze wszystkim znane linie. Można powiedzieć, że wygląd zewnętrzny został zepchnięty na drugi plan. Nie ma tu rewolucji jest jedynie rozwinięcie dobrze znanej konstrukcji. W tym segmencie to chyba dobra strategia, gdyż klienci mają już swoje preferencje i nie lubią być zbytnio szokowani (to samo dotyczy chociażby Volkswagena Passata). Nacisk położono na projekt wnętrza oraz upchnięcie pod karoserią jak największej liczby elektronicznych gadżetów.

Gaz

Jakość wykończenia, mnóstwo systemów wspomagających kierowcę.

Hamulec

Mało miejsca na nogi dla pasażerów tylnej kanapy.

Audi A4 2.0 TFSI | Kompendium

*dane producenta

ZOBACZ TAKŻE:

AUDI A3 E-TRON | PREKURSOR

Audi A3 Sportback e-tronAudi A3 Sportback e-tron Fot. Michał Dek

Więcej o:
Copyright © Agora SA