Raport | Jak jeżdżą Polacy? Jesteśmy bezkrytyczni

Polscy kierowcy samym sobie wystawiają laurki, ale na innych nie pozostawiają suchej nitki. Autokrytyka nie jest naszą mocną stroną. Badanie zlecone przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego pokazuje, że powinna
Wszechwiedzący, egzekutor, filozof | Sprawdź jakim typem kierowcy jesteśSprawdź jakim typem kierowcy jesteś

7,2 na 10 - taką ocenę wystawiają sobie polscy kierowcy, czytamy w "Europejskim barometrze odpowiedzialnej jazdy" przygotowanym przez Ipsos. Jednocześnie przyznajemy otwarcie, że:
- przekraczamy dozwoloną prędkość (94 proc.),
- nie zachowujemy bezpiecznego odstępu między pojazdami (60 proc.),
- trąbimy bez potrzeby (50 proc.),
- zdarza nam się nie włączyć kierunkowskazu podczas skrętu lub zmiany pasa (44 proc.),
- zapominamy zapiąć pasy (33 proc.),
- wysiadamy z pojazdu, żeby rozmówić się z innym kierowcą (25 proc.).

Najwyraźniej jesteśmy zdania, że aby być dobrym kierowcą, nie trzeba wcale przestrzegać przepisów. Pomimo wysokiej oceny wystawianej samym sobie, prawie co drugi z nas (44 proc.) uznaje Polskę za ojczyznę najbardziej nieodpowiedzialnych kierowców w Europie. Aż 65 proc. Polaków określa rodaków mianem szczególnie nieodpowiedzialnych, a co trzeci (37 proc.) idzie o krok dalej, nazywając polskich kierowców niebezpiecznymi.

Jak oceniamy swoją jazdę?Piotr Kozłowski, Moto.pl

Jak jeździmy naprawdę?

Ocena własnych umiejętności to jedno. Drugie to faktyczny styl jazdy. Jak duży odsetek polskich kierowców łamie przepisy? Sprawdzono to na zlecenie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (KRBRD). W 94 miejscach w Polsce rozmieszczono czujniki, badające prędkość pojazdów, natężenie ruchu, etc. Jak polscy kierowcy wypadli w badaniu?

Jak jeżdżą Polacy?Piotr Kozłowski, Moto.pl

7 na 10 polskich kierowców przekracza dozwoloną prędkość. Limity najczęściej łamiemy w terenie zabudowanym - aż 80 proc. na drogach dwu- i 69 proc. na jednojezdniowych. Część tych wyników nie przekracza jednak wartości akceptowanej przez fotoradary. Jeśli pod uwagę weźmiemy tylko tych kierowców, którzy dozwolone limity łamią o ponad 10 km/h, będzie ich:
- 35 proc. w przypadku autostrad i dróg ekspresowych,
- 48 i 30 proc. w obszarze zabudowanym na drogach dwu- i jednojezdniowych

Jadąc z prędkością 50 km/h, droga hamowania wynosi około 28 m. Wliczany jest w to czas reakcji kierowcy i dystans, który w tym czasie pokonuje auto. Jeśli na liczniku pojawia się 60 km/h, droga hamowania wydłuża się do około 37 metrów, czyli o prawie 10 metrów więcej. W miejskich realiach to dystans, który może decydować o tym, czy dojdzie do wypadku.

ZOBACZ TAKŻE:

Jak nie być ofiarą na drodze | 20 rad jak unikać wypadków

wypadki drogowe, kolizja drogowa, wypadki samochodowefot. Jarosław Kubalski / AG

Więcej o:
Komentarze (50)
Raport | Jak jeżdżą Polacy? Jesteśmy bezkrytyczni
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • metaxo

    Oceniono 53 razy 25

    Większość polskich kierowców to kmioty rodem z chlewa, co na drodze wychodzi jak słoma z butów.

  • Gość: Darek

    Oceniono 28 razy 18

    Ostatnio jednak więcej osób jeździ spokojnie i normalnie,. ale za to zdarzają się palanty, którzy jeżdzą jak wariaci, wpychając się po chamsku, albo siedzą na zderzaku przy 120 km/h/ Takim palantom powinno sie odbierać prawo jazdy, bo doprowadzają do tragedii. W takich głupich pustych łbach nie mieści się, że może kogoś zabić (bo sam taki dupek niech zginie i będzie spokojniej), ale narobi łez i cierpień komuś.

  • Black Swan

    Oceniono 78 razy 16

    te cyferki przy drogach, które nazywacie "limitami prędkości" pokazuje jedynie bezpieczną szybkość dla bardzo młodego czy niedoświadczonego kierowcy dodatkowo jadącego jakimś złomem a nie prawdziwym samochodem...
    Ci z prawdziwych samochodów (BMW, Audi czy Merol czyli cena powyżej 50 tys € ) mają prawo jechać szybciej...
    A jak mają jeszcze doświadczenie za kierownicą to maja wręcz obowiązek jechać szybciej bo nie po to wydali czapkę złota na swoje bryki by teraz snuć się po ulicy jak jakieś Organizmy Zmiennopłciowe w jakimś Oplu Adam...

    ps. wiem, że nie zrozumiecie więc minusujcie..

  • zigzaur

    Oceniono 16 razy 12

    Nic dziwnego, że wielu (bardzo wielu) kierowców nie zachowuje bezpiecznego odstępu za pojazdem poprzedzającym, ponieważ w taryfikatorze mandatów nie ma takiego wykroczenia. Mam pisemne stanowiska dwóch różnych komend wojewódzkich w tej sprawie.

  • Gość: Przecinek

    Oceniono 31 razy 11

    "Jadąc z prędkością 50 km/h, droga hamowania wynosi około 28 m. Wliczany jest w to czas reakcji kierowcy i dystans, który w tym czasie pokonuje auto. Jeśli na liczniku pojawia się 60 km/h, droga hamowania wydłuża się do około 37 metrów, czyli o prawie 10 metrów więcej." Aż nie wiadomo od czego zacząć krytykę tego gimbobełkotu. Imiesłów od czapy, zdania poskładane tak, że przykrość bierze. Ech, cenisz dobre dziennikarstwo?

  • Gość: miś

    Oceniono 26 razy 4

    skoro większość jeździ szybciej to znaczy że należy zwiększyć dopuszczalne prędkości

  • Gość: pieszy

    Oceniono 5 razy 3

    Nie było pytania gdzie parkują ?

  • Gość: XxX 70

    Oceniono 2 razy 2

    Na wakacyjno weekendowej przejażdżce jadę spokojnie i w zasadzie prawie zgodnie z przepisami. W tygodniu gdy załatwiam interesy i mi się spieszy to staram się nie przekraczać 100 w zabudowanym. Bezwzględnie zawsze stosuję się do znaku STOP. Wpuszczam kierowców cierpliwie czekających aż ktoś ich wpuści, cwaniakom wciskającym się bo nie będą stali w korku jak frajerstwo staram się blokować wjad. Nie toleruję taksówkarzy bo i oni mają mnie gdzieś. Prawo jazdy mam od 1989 roku i rocznie przejeżdżam 40-50 tyś głównie w poznaniu i okolicach, trochę autostrady jakieś wypady do Berlina czy gdzieś tam. Nigdy nie miałem żadnego wypadku ani kolizji chociaż bywały momenty że się spociłem. Prędkość jazdy dostosowywuję sobie sam a ograniczenia prędkości traktuję bardzo luźno. Dziwi mnie bardzo podejście pieszych i rowerzystów im się chyba wydaje że mają kilka "żyć". I tyle.

  • Gość: ASD

    Oceniono 30 razy 2

    Dodam coś ważnego: NIE JEŹDZIJMY ŚRODKOWYM PASEM NA EKSPRESÓWKACH! Skutek tego taki że prawy pas cały wolny a na środkowym kolejka. A wyprzedzać prawym nie wolno...

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX