Honda HR-V | Pierwsza jazda | Powrót prekursora crossoverów

Na polskim rynku właśnie debiutuje nowa Honda HR-V - model, którego pierwsza generacja w latach 1999-2006 wyprzedzała swoją epokę. Znalazła jedynie 110 tysięcy klientów w Europie, w związku z czym japoński koncern postanowił zaniechać dalszej oferty na Starym Kontynencie. Teraz Honda powraca w zmienionej formie i lepiej przygotowana do walki o wymagającego klienta
Honda BR-V | Następny crossoverHonda BR-V | Następny crossover

Honda HR-V bazuje na wydłużonej płycie podłogowej zastosowanej w Jazzie, ale wymiarami bliżej jej do aut kompaktowych. To jeden z największych przedstawicieli gatunku. Wymiarami nieznacznie przewyższa Opla Mokkę, Nissana Juke'a oraz Renault Captur. Nadwozie mierzy 429 centymetrów długości, 202 szerokości (z wydatnymi lusterkami) i 160,5 wysokości. Możemy wybrać jeden z 8 lakierów karoserii, a także jeden z kilku dostępnych wzorów aluminiowych obręczy w rozmiarze 16-17 cali. W topowej wersji Executive znajdziemy też LED-owe światła (dzienne i mijania) oraz tylne wykonane w technologii diodowej. Co ciekawe, wzorem SUV-ów o sylwetce łączącej w sobie zalety auta rekreacyjnego i sportowego, klamki tylnych drzwi ukryto w słupkach dachowych. To nieczęsty widok w tej klasie pojazdów.

Najwięcej zalet odnajdziemy wewnątrz. HR-V ma najbardziej przestronny przedział pasażerski w segmencie. Przewyższa w tej kwestii Fiata 500X i Mazdę CX-3. Zwłaszcza w drugim rzędzie pasażerowie docenią sporo przestrzeni przed kolanami i nad głowami. Miejsca wystarczy dla osób o wzroście do 190 cm. Ponadto asymetrycznie dzieloną kanapę możemy złożyć jednym ruchem ręki, uzyskując tym samym płaską podłogę. Jeśli natomiast chcemy przewieźć wysokie przedmioty, jej siedzisko da się ustawić pionowo (system Magic Seats). W załadunku pomoże duży otwór załadunkowy bagażnika (453-1026 litrów) i druga para drzwi otwierana niemal pod kątem prostym.

Pod maską znajdziemy tylko dwie jednostki napędowe o zbliżonych osiągach. Benzynowy 1,5 i-VTEC ma 130 KM i 155 Nm. Diesel o pojemności 1,6 litra to o silnik znany już z Civica i CR-V. Generuje 120 KM i 300 Nm.

Z przodu przeszkadzać może nieco za mały zakres regulacji wzdłużnej siedziska i przeciętne wyprofilowanie oparć. Kolumna kierownicza regulowana jest w dwóch płaszczyznach, podobnie jak fotele, które oferują wystarczający komfort w mieście, jak i poza nim. Wielofunkcyjna kierownica otrzymała kilkanaście przycisków umożliwiających sterowanie radiem, zestawem głośnomówiącym oraz komputerem pokładowych. Wieniec pewnie leży w dłoniach, ale natłok guzików będzie wymagać przyzwyczajenia. Konsolę środkową umieszczono dość wysoko, co poprawia czytelność i przejrzystość wyświetlanych parametrów. Opcjonalny system multimedialny z dotykowym ekranem działa płynnie, choć poznanie wszystkich jego funkcji zajmie trochę czasu. Pod nim umieszczono panel automatycznej klimatyzacji dwustrefowej (w podstawowej wersji jednostrefowa), dwa wejścia USB, jedno HDMI oraz gniazdo 12V. Całość prezentuje się przejrzyście, jednak grafika nawigacji trochę odstaje od dzisiejszych standardów.

Honda HR-V

Pod maską znajdziemy tylko dwie jednostki napędowe o zbliżonych osiągach. Benzynowy 1,5 i-VTEC ma 130 koni mechanicznych i 155 Nm przy 4600 obr./min. Z tym silnikiem crossover przyspiesza do "setki" w 10,7 sekundy i rozpędza się maksymalnie do 192 km/h. Wolnossący motor zużywa średnio 5,7 l/100 km (według producenta) oraz występuje z manualną lub automatyczną (w opcji) skrzynią biegów.

Ciekawsze rozwiązanie stanowi diesel o pojemności 1,6 litra. To silnik znany już z Civica i CR-V. Generuje 120 KM i 300 Nm. Zapewnia bardzo dobrą elastyczność i cechuje się niskim zapotrzebowaniem na paliwo. Podczas trasy testowej, obejmującej miejskie korki i tereny niezabudowane, komputer pokładowy wskazywał wartości nie przekraczające 6 litrów. Ponadto w połączeniu z ręczną przekładnią daje on sporo frajdy. Mechaniczna skrzynia o sześciu stopniach pracuje z wyczuwalnym oporem, a droga lewarka jest dość krótka. Ropniak żywiołowo reaguje na polecenia prawej nogi kierowcy, a osiągi, subiektywnie są lepsze, niż deklaruje producent - 10,5 sekundy do "setki" i 192 km/h. Zastrzeżenia można mieć jedynie do przeciętnego wyciszenia. Przy wyższych obrotach do kabiny przedostaje się sporo hałasu, nad czym Honda powinna solidnie popracować przy okazji liftingu.

Dobre noty zbiera za to zawieszenie. Jest sprężyste, pracuje cicho i nie ma większych trudności w skutecznym filtrowaniu wszelkich nierówności. Odpowiednio precyzyjnie funkcjonuje też układ kierowniczy. Wiernie oddaje aktualne położenie kół, czym pomaga dynamicznie pokonywać ciasne zakręty. Poza sprawdzoną mechaniką nie zabrakło też miejsca na elektronicznych asystentów. Hondę wyposażono w system ostrzegający przed najechaniem na poprzedzające auto, asystenta pasa ruchu, rozpoznawanie znaków, a także inteligentny ogranicznik prędkości. Działanie tego ostatniego pozostawia trochę do życzenia (nie zawsze się aktywuje). Układ czujników rozpoznaje znaki, by po wjeździe do miejscowości automatycznie zmniejszyć prędkość do obowiązującej. Tym samym w teorii pozwala uniknąć przykrości związanej z otrzymaniem mandatu.

Summa Summarum

HR-V przekonuje przestronnym wnętrzem i dopracowanym układem jezdnym, jednak cenowo nie wypada już tak korzystnie, jak zadomowiona na rynku konkurencja. Za benzynowy wariant w podstawowej specyfikacji Comfort trzeba zapłacić 77 tysięcy złotych. Flagowy wariant Executive z bezstopniową przekładnią wyceniono na 101 500 zł. Najtańszego diesla dostaniemy za 86 tysięcy. Na szczęście, cennik przestaje odstraszać po analizie wyposażenia standardowego. Wiele udogodnień dostaniemy w standardzie (automatyczna klimatyzacja, elektrykę szyb przednich i tylnych, podgrzewane przednie siedzenia, Bluetooth)

Honda HR-V 1,6 i-DTEC | Kompendium

Nadwozie SUV, 5d
Silnik
R4, Diesel, 1597 ccm
Moc 120 KM przy 4000 obr./min.
Moment obr. 300 Nm  przy 2000 obr./min.
Skrzynia biegów manualna, 6 biegów
Napęd na przednią oś
Wymiary 4294 x 1772 x 1605 mm
Rozstaw osi 2610 mm
Poj. bagażnika 453 /1026 l
0-100 km/h 10,5 s
Śr. zużycie paliwa*
4,1 l/100 km
Prędkość maks. 192 km/h
Cena b.d.

*dane producenta

ZOBACZ TAKŻE:

Honda Civic Type R vs. Renault Megane R.S. Trophy | Porównanie

Honda Civic Type R vs. Renault Megane R.S. Trophy

Więcej o:
Komentarze (35)
Honda HR-V | Pierwsza jazda | Powrót prekursora crossoverów
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • don_pedro_deszczowiec

    Oceniono 73 razy 61

    Wszystko wygląda bardzo ślicznie i tak "nowo", ale Honda i inni producenci zapomnieli co było sednem crossoverów... napęd 4x4, nawet najprostszy, tak jak to było w poprzednim HR-V. Pozwalał na przyjemne wypady w góry na narty bez większego stresu o to czy się dojedzie. Można było wjechać w lekki teren, nie wspominając już o komforcie użytkowania w zimie. Co z tego zostało? W następcy "prekursora crosooverów" nie ma nawet w opcji napędu na 4 koła. Większość podobnych wynalazków na rynku, to nic innego jak kombi na wyższym zawieszeniu, którego właściciele żyją w przekonaniu że jak zjadą z asfaltowej drogi to samochód sobie poradzi. Tak, poradzi sobie... do pierwszej większej kałuży z błotem. To smutne że marketing tworzy takie dziwolągi, lub kastruje potencjalnie fajne auta. To już Dacia Duster jest od tego lepsza w terenie, nie wspominając o poprzednim modelu... sprzed 16 lat!!!

  • garcia72

    Oceniono 14 razy 12

    Ta honda ma kilka fajnych tricków, które ułatwiają życie: np. możliwość przełączenia ręcznego w tryb automatycznej aktywacji, gdy np. podjeżdżamy w korku pod górkę i co chwila wrzucamy na luz. Albo automatyczne opuszczanie prawego lusterka, gdy wrzucimy wsteczny, tak by było widać np. krawężnik. Niby drobiazgi ale widać, że ktoś nad tym myślał. Z drugiej strony cena (86500 zł z dopłatą za lakier za wersję środkową) przy zerowej szansie otrzymania jakiegokolwiek upustu to rozbój w biały dzień. Jeśli dodamy do tego zbójeckie warunki leasingu (dealer zaoferował mi "atrakcyjne" oprocentowanie ponad 107% przy 20% raty inicjalnej, 3-letni okres leasingu z 1% wykupem) to okazuje się, że ten samochód staje się po prostu za drogi jak na to, co oferuje. A przecież to tak naprawdę podwyższony kompakt (rozstaw osi 261 cm, a więc to nawet mniej niż zwykły kompakt), który w cenie 86,5 tys. nie oferuje nawet kamery cofania czy nawigacji.

  • Gość: piotr

    Oceniono 11 razy 11

    honda to najlepsze autka użytkowe dla zwykłego kierowcy na świecie . wiem co mówie, jak sie przesiadłem na honde to dopiero zobaczyłem co to dobry niezawodny samochód . kto raz kupił honde nie bedzie chciał mieć innego samochodu ,szczególnie silniki benzynowe nie maja sobie równych w żywotnosci i niezawodnosci , robia przebiegi jak dawne wolnnossące diesle z lat 80 tych. 500-600 tys km bez żadnego remontu to standart w hondzie ,nie wiem jak te ich nowe diesle bo niedawno zaczeli sami je produkować ale juz słychac opinie że równie niezawodne i raczej bedą najlepsze z diesli nowej generacji ,wiadomo honda to honda .

  • jestdobrze

    Oceniono 12 razy 8

    @cezar61
    Zgadzam si?. Suzuki ma najlepsz? ofert? 4x4 w przedziale cenowym 70-80 tys. z?

  • poppers68

    Oceniono 11 razy 5

    Długo oczekiwany debiut.
    Po zapoznaniu się z tym produktem u najbliższego dealera Hondy - rozczarowanie.
    Uboga gama silnikowa, kokpit wykonany co najmniej budgetowo.No delikatnie to wygląda. Design na zdjęciach ładniutki, na żywo nie urywa....

    Nie to abym się czepiał. Po prostu siedzimy nieznacznie wyżej niż np. w CIVIC ( pożyczam czasem od żonki nową jednostkę) a design daleko do innowacji CRV a o CIVIC nie wspomnę przez grzeczność....

  • adrian77_szcze

    Oceniono 10 razy 4

    Zdecydowałem się ale na nową Hondę ale CRV z roku 2015 z uwagi na to że szukałem samochodu rodzinnego. Po przejechaniu 1300km silnik 2.0 benzyna jestem bardzo zadowolony , jazda głownie po mieście ale kilka razy zapuściłem się do Niemiec. Wrażenia z jazdy pozytywne. Bardzo dobra widoczność , duży komfort jazdy , wysoka przyjemność jazdy... dużo pisania.

  • Gość: pop

    Oceniono 9 razy 3

    Coś pokręciliście chyba przy tabelce
    120 KM przy 6600 obr./min
    300 Nm przy 4600 obr./min ?
    Moc i moment chyba za wysoko o jakieś 2500 obr./min

  • Gość: dobry do miasta

    Oceniono 25 razy 3

    Niestety podejrzewam cena bedzie jak zwykle z kosmosu. Poza tym mialem (nie)przyjemnosc jazdy testowej CRV w topowej konfiguracji. Co prawda z slinikiem diesla ale o poj 1.6 i mocy cos ok 150czy 160KM. No coz szalu nie bylo. Silnik robil co mogl ale mogl raczej malo.1.6 benzyna tez raczej wyzylowana do tego samochodu to wyglada raczej na cos bazowego niz do realnego uzytku.Do tego mozna dodac plastic fantastic i mamy pelny obraz.We wspomnianym wyzej CRV byly nawet pokryte skora siedzenia ale wygladaly bardzo biednie niestety.Brak 4x4 to tez jak dla mnie mankament zwlaszcza ze haldex jest lekki i pracuje tylko jezeli jest potrzebny. Co do niezawodnosci to po pierwsze Honda sie nieco opuscila a po drugie zmieniajac samochod co 3-5lat nie ma to istotnego znaczenia - moze na rynku wtornym. Mam wrazenie ze nie bedzie to zbyt ciekawa propozycja. Mam tez wspomnienie o poprzedniej HRV .Jakies chyba 15 lat temu bylem zainteresowany tym modelem.Dealer powiedzial ze maja takie nawet nowe samochody wyprodukowane 2!!! lata wczesniej wciaz w sprzedazy.Niestety zaoferowal jakis smieszny upust za samochod ktory w chwilirejestracji mialby przeciez 2 lata.Kupilem wtedy samochod innej firmy, nowy i wiekszy dokladnie w cenie zadanej przez dealera Hondy.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX