Mazda 6 2.2 Skyactive-D AWD | Test | Ostatnie takie kombi?

Japońskie auta segmentu D w nadwoziu kombi to gatunek na wymarciu. Kiedyś bardzo popularne, teraz "zjedzone" przez modę na SUV-y i crossovery. Jeszcze nieco ponad dekadę temu w zasadzie każdy liczący się producent z Kraju Kwitnącej Wiśni miał w swojej ofercie duże rodzinne kombi. A Teraz? Trzeba się mocno zastanowić kto jeszcze oferuje takie auto. Jedną z nielicznych firm jest Mazda
Nowa Mazda 2 sedan | Mała Nowa Mazda 2 sedan | Mała "trójka"

Nie od dziś wiadomo, że Mazda idzie pod prąd wielu trendom, którym podporządkowuje się rynek. Nie ma silników benzynowych z turbodoładowaniem, nie zamęcza klientów hybrydami, a w ofercie ma ładne, dobre jakościowo i ciekawie modele. Jednym z nich jest Mazda 6, którą otrzymaliśmy do testu właśnie w nadwoziu kombi i z nową opcją - napędem na cztery koła.

Stylistycznie Mazda 6 to zdecydowanie najładniejsze auto w swojej klasie. Wśród japońskich aut jedyną konkurencją w nadwoziu kombi stanowi dla niej bardzo dobra, schodząca już jednak z rynku Honda Accord oraz Toyota Avensis, której mimo reklamowego hasła „coś pięknego” wiele do tego brakuje. Żaden niemiecki, francuski czy koreański konkurent nie prezentuje się moim zdaniem tak wysublimowanie i zarazem dynamicznie jak Mazda. Z całym szacunkiem, ale Insignia, Mondeo czy Passat wyglądają przy "szóstce" na niedokończone projekty.

Mazda 6 2.2 Skyactive-D AWDfot. Michał Dek

Testowy egzemplarz to wersja po faceliftingu, w której z zewnątrz nieco zmieniono zderzak oraz atrapę chłodnicy, łączącą się teraz z przednimi reflektorami. Poza tym w oczy rzucają się przetłoczenia przedniego błotnika komponujące się z pierwszą parą drzwi, zadziorne linie lamp, ładne detale w postaci chromowanych listewek i 19-calowe felgi w kolorze satynowanego chromu. Mało jest „zwykłych” aut, na które patrzy się z taką przyjemnością jak na „szóstkę”. Gdybym przyznawał za każdą kategorię punkty, w tej Mazda dostałaby maksymalna ilość.

Jednak największe zmiany w trakcie modernizacji zaszły we wnętrzu. Projektanci zmienili całą deskę rozdzielczą i tunel centralny. Zamiast wyglądającej nieco ciężko zabudowy ekranu z pokrętłami w górnej części pulpitu, pojawił się lekko wpasowany ekran, którego w pełni obsługujemy za pomocą podręcznego panelu sterowania na tunelu centralnym. Wloty powietrza i sterowanie klimatyzacją również wyglądają ładniej i nowocześniej. Teraz wnętrze w pełni pasuje do ładnego nadwozia.

Największą nowością w odświeżonym wcieleniu „szóstki” jest układ napędowy, na który składa się silnik wysokoprężny 2.2 SkyActive-D oraz napęd na cztery koła.

Dodatkowo środek Mazdy 6 podoba mi się dlatego, że jest bardzo ergonomiczny, wszystko obsługuje się bardzo intuicyjnie, a do tego jest przestronne. Kierowca czuje, że ten samochód został stworzony właśnie pod kątem prowadzącego. Fotele są wygodne, ale bardzo dobrze trzymają górne partie ciała. Elektryczne sterowanie pozwala znaleźć dogodną pozycję, a w miarę nisko zamocowany fotel i mała, świetnie leżąca w rękach kierownica oraz dobrze przekazujący informacje układ kierowniczy sprawiają, że ma się wrażenie prowadzenia mniejszego i bardziej zwinnego auta. Pozytywne wrażenie robi także komfortowe, ale stosunkowo sztywne zawieszenie. Po prostu ma się frajdę z jazdy z tym autem.

Dla pasażerów miejsca również jest wystarczająco dużo. Mimo tego, że japońskie kombi ma nieco krótszy rozstaw osi od sedana, nawet pięcioosobowa rodzina spokojnie zmieści się w Mazdzie. W bagażniku którego pojemność wynosi ponad 520 litrów miejsca na bagaże także nikomu nie powinno brakować.

Największą nowością w odświeżonym wcieleniu „szóstki” jest układ napędowy, na który składa się silnik wysokoprężny 2.2 SkyActive-D oraz napęd na cztery koła. Nie jest to taka konstrukcja jak symetryczne AWD w Subaru Legacy, bo w Maździe napęd trafia głównie na przednie koła, a ewentualna informacja o poślizgu uruchamia dopiero pracę tylnych kół. Nie zmienia to jednak faktu, że przy mocy 175 KM i 420 Nm momentu obrotowego pomoc tylnej osi na śliskiej nawierzchni będzie przydatna, szczególnie w jesiennych i zimowych warunkach.

Używana Mazda 6 - sprawdź ogłoszenia

To rozwiązanie dostępne jest w Mazdzie 6 tylko w połączeniu z Dieslem, ale klienci mogą wybrać między ręczną lub automatyczną skrzynią biegów. Testowany egzemplarz wyposażony był w tą drugą i w tego typu aucie wydaje się ona być optymalnym rozwiązaniem. Fajnym udogodnieniem są łopatki zmiany biegów przy kierownicy. Sześć przełożeń jest dobrze zestopniowanych z silnikiem, w którym moment obrotowy dostępny jest od 2000 obr./min., a sama skrzynia pracuje płynnie. Na korki i dalekie trasy idealnie.

Mazda 6 2.2 Skyactive-D AWDfot. Michał Dek

Spora moc silnika to zasługa także większej pojemności 2,2 litra. Wadami tego rozwiązania są nieco wyższe od konkurencji spalanie - około 7-8 litrów i oczywiście wyższa cena ze względu na kolejny próg podatku akcyzowego. W najtańszej wersji wyposażeniowej SkyMotion napędzana na cztery koła Mazda kosztuje 132 900 zł. Za testowaną wersję, wyposażoną w skórzaną tapicerkę, nawigację, szyberdach, a nawet wyświetlacz informacji na tle przedniej szyby, trzeba zapłacić już ponad 170 000 zł. To nieco więcej niż w przypadku konkurencji, ale otrzymujemy za to bardzo dobre jakościowo auto.

Summa Summarum

Czy ja mówiłem coś o konkurencji? Ani Toyota Avensis ani Honda Accord nie występuje z napędem na cztery koła, a zapewne wiele osób, które myśli nad zakupem Mazdy, niemieckie czy francuskie kombi odrzuca programowo na starcie. Decydują o tym pewnie kwestie ideologiczne. Zresztą bardzo dobrze je rozumiem. Zatem jedynym japońskim konkurentem „szóstki” z napędem AWD może być Subaru Legacy, które jednak obecnie nie widnieje w ofercie polskie importera tych aut. Czy to oznacza, że Mazda może odnieść sukces na naszym rynku? Pewnie nie, także z powodu zamiłowania Polaków do aut niemieckich, ale przyznam, że każdemu kto zamiast SUV-a lub crossovera kupi Mazdę 6 AWD, chętnie przybiłbym „piątkę”. Fajne japońskie kombi - dlaczego coś nam je zabiera...? Mazda, chociaż Wy utrzymajcie ten przyczółek jak najdłużej.

Gaz

Oryginalny wygląd, przyjemne i funkcjonalne wnętrze, dobre prowadzenie

Hamulec

Brak AWD w zestawieniu z silnikiem benzynowym i nadwoziem sedan

Mazda 6 2.2 Skyactiv-D AWD FL | Kompendium

Nadwozie kombi, 5d 5-os.
Silnik
turbodiesel, R4, 2191 cm3   
Moc 175 KM przy 4500 obr/min
Moment obr. 420 Nm przy 2000 obr/min
Skrzynia biegów automatyczna
Napęd na cztery koła
Wymiary 4805 x 1840 x 1475 mm
Rozstaw osi 2750 mm
Masa własna
1470 kg
Poj. bagażnika 522-1648 l
Poj. zb. paliwa 62 l
0-100 km/h 9,1 s
Testowe zużycie paliwa
5,4 l/100 km
V maks 209 km/h
Cena 170 900 zł

 

ZOBACZ TAKŻE:

Mazda 2 1.5 SKY-G | Test | Mainstream zamiast niszy

Mazda 2 1.5 SKY-G

Zdjęcie BLOW GPS50C Europa Zdjęcie Nankang Snow SL-6 225/65/R16 112/110T Zdjęcie Nokian WR D3 185/65/R15 92T
BLOW GPS50C Europa Nankang Snow SL-6 225/65/R1... Nokian WR D3 185/65/R15 92T
Sprawdź ceny Porównaj ceny Porównaj ceny
źródło: Okazje.info
Więcej o:
Komentarze (60)
Mazda 6 2.2 Skyactive-D AWD | Test | Ostatnie takie kombi?
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: xxx

    Oceniono 42 razy 0

    Redaktor chyba przejechał się autem tylko przez 5 minut, a resztę wziął z folderu reklamowego. Też byłem zachwycony nowymi modelami Mazdy, ale...do czasu. Do rzeczy:
    - Poziom hałasu jest nieprzyzwoicie wysoki, przynajmniej w wersjach benzynowych, bo takie miałem okazję użytkować. Nie przystoi to w aucie za ponad 100k zł. Wychodzą oszczędności w zbijaniu masy.
    - Zawieszenie bardzo twarde i dobijające. Inne auta potrafią lepiej tłumić nierówności, nawet z felgami 19"
    - Wnętrze przestronne?! Z tyłu bardzo mało miejsca. Ok nie każdy potrzebuje Bóg wie jakiej przestrzeni, ale jednak kombi klasy średniej musi oferować pewien komfort.

  • Gość: DD

    Oceniono 28 razy 14

    Co ma pojemność silnika do spalania? Im większej mocy się korzysta tym silnik więcej pali, bo energię musi z jakiegoś źródła pozyskać.

  • Gość: Piotr

    Oceniono 22 razy 0

    autor chyba w ogóle nie jezdxił tym samochodem. napisał na podstawie folderów i gotowe. nie napisał nic o hałasie, pseudosystemie multimedialnym, czy wysokim zużyciu paliwa.

  • Gość: jj

    Oceniono 24 razy -6

    kombi są na wymarciu według autora przez SUV-y?? - chyba tylko w okolicy, gdzie mieszka!

  • c64

    Oceniono 31 razy 19

    A czy ogarnęli już fabryczne zabezpieczenia antykradzieżowe w nowych 6-kach, czy proponują tylko jakieś rozwiązania "za dopłatą", bo w stolicy kradną ten model niemiłosiernie? Polecam materiał na ten tamat Zachar OFF na YT - jest pokazany film, na którym złodziej w Warszawie zwija nową 6-kę w kilka sekund od otwarcia drzwi.

  • Gość: egon

    Oceniono 26 razy -2

    fajny ten samochód i piękny, ale dla mnie ma 2 zasadnicze wady:
    1. siedzisko kierowcy krótkie, dla człowieka o wzroście max 160cm
    2. w porównaniu do europejskich aut tej klasy wydaje się tandetnie i tanio wykończony wewnątrz
    ALE
    Obok Infinity jest najlepszą japońską propozycją motoryzacyjną.
    Reszta ssię pałę.

  • karlos44

    Oceniono 48 razy -14

    "otrzymujemy za to bardzo dobre jakościowo auto" cooooo?? dobre jakościowo ? to jakiż żart ? Mazda gnije jak żadne chyba auto (no może Polonez), Silniki diesla to złom który zaciera się na panewkach, o przedmuchach pod wtryskami już nie wspomnę. Silniki benzynowe na 200 tys. nie dają rady przejechać bo zaczynają brać olej i silnik do remontu. Niech redaktor przestanie czerpać wiedzę o motoryzacji z folderów reklamowych.

  • Gość: gosc

    Oceniono 7 razy -5

    takie kombi to jest przed ostatnie ----ostatnie wyprodukują niemcy./ WAŁKARZE /

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX