Mercedes E 350 Bluetec | Test | Kto da więcej

Jeszcze nie tak dawno pięć to był luksus, sześć fanaberia. Później było siedem i osiem. Za chwilę dziewięć stanie się standardem. Jeździmy Mercedesem ze skrzynią biegów 9G-Tronic
Mercedes C200Mercedes C200 | Test | Musi się udać!

Po co komu dziewięć biegów? Odpowiedź jest prosta. Chodzi o komfort i ekonomię, a dokładniej niższe zużycie paliwa. Głównie te dwa aspekty pchnęły inżynierów ze Stuttgartu do zbudowania automatycznej skrzyni biegów o dziewięciu przełożeniach. Bo nie wiem czy wiecie, ale Mercedes jest jedną z nielicznych motoryzacyjnych firm, która sama konstruuje i buduje swoje skrzynie. Inni, jak np. BMW kupują gotowy produkt u takich dostawców jak niemiecka firma ZF.

Używany Mercedes E

Mercedes zbudował nową skrzynię biegów z aluminium i magnezu. Wytrzymuje do 1000 Nm maksymalnego momentu obrotowego, ma niemal te same wymiary i ciężar co przekładnia 7 biegowa. Współpracować może z każdym typem silnika (benzyna, diesel, hybryda) i napędu (przód, tył, 4x4). Skrzynia waży 95 kg, czyli o kilogram mniej niż wersja z siedmioma przełożeniami.

Na początek 9G-Tronic zaoferowano w zmodernizowanym Mercedesie E 350 Blutec z trzylitrowym turbodieselem o mocy 258 KM i 620 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Idealne auto dla takiej przekładni. W dużej, komfortowej i mocnej limuzynie te dziewięć przełożeń zaczyna nabierać sensu. Przy 50 km/h silnik pracuje przy 1000 obr./min, a skrzynia ma włączony 5 bieg. Przy 120 km/h mamy zaledwie 1300 obr./min, przy 180 km/h 1800 obr./min. Taka niskoobrotowa jazda nie tylko szalenie uspokaja, ale i wpływa korzystnie na inne parametry. Nawet przy dużych prędkościach jest cicho, a mocny diesel stał się jeszcze bardziej oszczędny.

Mercedes E 350 Bluetec

Czuć to szczególnie podczas jazdy autostradą. Wybraliśmy się E klasą z Warszawy do Hamburga. To 850 km jazdy autostradą. Po niemieckiej stronie często bez limitów prędkości. Skrzynia potwierdziła to, że pozytywnie wpływa na ekonomię auta. Po drodze tylko raz musieliśmy się zatrzymać na tankowanie. Gdyby rozsądniej operować gazem udałoby się przebyć ten odcinek na jednym baku. Przy naprawdę szybkiej jeździe średnie zużycie wyniosło 8,0 l/100 km. Wystarczy jechać nieco wolniej i Mercedes odpłaca się spalaniem na trasie na poziomie 6 l/100 km. Na 59 litrowym zbiorniku paliwa możemy przejechać bez potrzeby tankowania kawał Europy.

Dla tych co jeżdżą często w dłuższe trasy nie ma nic lepszego jak wygodna, cicha limuzyna, która nawet przy bardzo szybkim pokonywaniu kilometrów ma 650/700 km realnego zasięgu. W takiej podróży doceni się niskie obroty, ciszę i spokój, który Mercedes przenosi na kierowcę i pasażerów. E 350 Bluetec to znakomite auto na dłuższą drogę. 9 biegowy automat zmienia biegi bez najmniejszych szarpnięć. Może robi to odrobinę wolniej od 8 biegowego Steptronica z BMW serii 5, ale za to różnica niemal niezauważalna.

Przy 50 km/h silnik pracuje przy 1000 obr./min, a skrzynia ma włączony 5 bieg. Przy 120 km/h mamy zaledwie 1300 obr./min, przy 180 km/h 1800 obr./min.

Nieco gorzej jest w ruchu miejskim czy na drodze poza miejskiej. W takich okolicznościach zbyt często mamy zbyt szybko wysoki bieg i chcąc nagle przyspieszyć musimy chwilę odczekać zanim skrzynia dobierze odpowiednio niskie przełożenie. Trudno pogodzić wodę z ogniem - sportowe zacięcie z ekonomicznym i wyciszonym trybem jazdy. Mercedes E 350 Bluetec preferuje zdecydowanie ten drugi.

Summa summarum

Czy 9 biegów jest potrzebne? W konkretnych warunkach (na trasie) i pewnym typie aut (wygodna limuzyna) na pewno się przydaje. Dzięki takiej skrzyni samochód staje się jeszcze bardziej komfortowy, a przy okazji i oszczędny. Dopiero jednak po kilku latach eksploatacji silnika na niskich obrotach okaże się czy ma to na jednostkę napędową niekorzystny wpływ.

Gaz

Bardzo cicha praca silnika, sensowne zużycie paliwa, duży zasięg, dobra jakość wykończenia

Hamulec

Niewiadomy wpływ niskich obrotów na silnik przy długiej eksploatacji

 

Mercedes E 350 Bluetec | Kompendium

Nadwozie limuzyna, 5d, 5-os.
Silnik
V6, turbodiesel, 2987 cm3
Moc 258 KM /  3600 obr./min.
Moment obr. 620 Nm / 1600-2400 obr./min.
Skrzynia biegów automatyczna, 9-biegowa
Napęd na koła tylne
Wymiary 4879 x 1854 x 1474 mm
Rozstaw osi 2874 mm
Masa własna
1810 kg
0-100 km/h 6,4 s
Śr. zużycie paliwa
7 l/100 km
Prędkość maks. 250 km/h (ogr. elektr.)
Cena 263 500 zł

ZOBACZ TAKŻE

Mercedes 190 E 2.5-16 Evolution II | Ćwierć wieku

Mercedes 190 E 2.5-16 Evolution II

 


Więcej o:
Komentarze (23)
Mercedes E 350 Bluetec | Test | Kto da więcej
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: prawnik

    Oceniono 11 razy -1

    Czytałem test e klasy z dieslem 2.1 204 km i ta skrzynia...ogólnie przy 200km/h głupiała i zmieniała non stop biegi z 9 na 8 i ponownie 9 ponoć w serwisie musieli poprawić oprogramowanie by działa poprawnie (znaczy się wgrać nowe)

  • Gość: gość

    Oceniono 2 razy 0

    Z 9 biegami chodzi głównie o to żeby skrzynia jak najczęściej biegi zmieniała.
    W końcu mechanizmy skrzyni biegów zużywają się nie od tego ile km skrzynia zaliczy, tyko od tego ile razy nastąpi zmiana biegów. Skrzynia która ma 9 biegów statystycznie zmienia biegi prawie 2x częściej niż 5 biegowa. Do tego dodajemy "eko" program , który ma za zadanie trzymać obroty poniżej 2000 jeśli to możliwe i mamy gotowy przepis na częsty serwis.

  • fakit.pl

    Oceniono 9 razy 1

    A jak tam soft udający ekologiczne auto?

  • supermarjan

    Oceniono 9 razy 1

    juz czytajac wiki NIE polecam. W kazdym razie nie jako uzywana....
    nizej tzw marzenie autoryzowanego serwisu - po gwarancji oczywiscie:
    /pierwsze z brzegu bo dalej nawet mi sie nie chce szukac..../
    "Im Vergleich zu den Vorgängergetrieben NAG1 5G-Tronic und NAG2 7G-Tronic ist das Getriebe NAG3 weitaus höher integriert, so dass im Servicefall Reparaturen nur durch Austausch ganzer Baugruppen möglich sind. Dies betrifft beispielsweise die in der aus Kunststoff gefertigten Ölwanne fest integrierten Ölfilter. Ein weiteres Beispiel ist das vollintegrierte Mechatronicmodul mit Sensoren, Steuergerät und elektrohydraulischer Schaltplatte. Dieses Modul ist als Einheit zu ersetzen, auch wenn beispielsweise nur ein Sensor defekt ist."

  • Gość: Jo

    Oceniono 18 razy 2

    Właśnie, niskie obroty to zabójstwo silnika mimo że ma dużo momentu obrotowego na niskich obrotach to 1000 obr.min na 5 biegu pod górę, nie może odbić się korzystnie na trwałości silnika

  • marcin_srt8

    Oceniono 7 razy 3

    59 litrowy zbiornik w samochodzie tej klasy to jakiś ponury żart...

  • Gość: egon

    Oceniono 28 razy 18

    Prawdziwy, rasowy baleron. Klasa. W wersji kombi mistrz wyjazdów rodzinnych. Marzenie.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX