Salon Frankfurt 2015 | BMW 330e i 225xe | Hybrydy do gniazdka

BMW wdraża technologię eDrive do nowych modeli. Napędy typu plug-in hybrid otrzymają seria 3 i seria 2 Active Tourer

BMW | Nowy diesel z poczwórnym doładowaniem w przyszłym roku

BMW eDrive to technologia wykorzystywana w modelach BMW i oraz modelach hybrydowych typu plug-in. Daje możliwość jazdy na samym zasilaniu elektrycznym, a więc lokalnie bezemisyjną, a przy tym zachowuje zdolność do pokonywania długich dystansów, kiedy oba systemy napędowe współpracują. Poza tym silnik elektryczny zapewnia dynamiczny start z miejsca oraz lepszą elastyczność (funkcja eBoost), dzięki swojej natychmiastowej reakcji.

BMW - ogłoszenia aut używanych

Podobnie jak BMW i8, modele BMW X5xDrive40e, BMW 225xe, BMW 330e oraz BMW 740e mogą - po naciśnięciu włącznika uruchamiającego tryb MAX eDRIVE - można jechać wyłącznie na silniku elektrycznym z prędkością do 120 km/h (225xe - 125 km/h). Akumulatory są doładowywane w czasie jazdy przez silnik spalinowy czy energię odzyskiwaną z hamowania (jeśli ich poziom spadnie poniżej 50%), ale w przypadku hybrydy plug-in można je uzupełnić również z zewnętrznego źródła elektrycznego - ze zwykłego domowego gniazdka lub poprzez opcjonalną stację BMW i Wallbox (moc ładowania 3,7 kW).

Zacznijmy od BMW 330e. Hybrydowy system napędowy popularnej "trójki" to połączenie silnika elektrycznego, rozwijającego moc 88 KM oraz moment obrotowy 250 Nm, z czterocylindrowym silnikiem benzynowym o mocy 184 KM i momencie wynoszącym 290 Nm. Łączna moc systemowa to 252 KM, zaś moment obrotowy - 420 Nm. Samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,1 s, a maksymalnie rozpędzić się może do 225 km/h.

Średnie zużycie paliwa dla tego systemu napędowego wynosi rekordowe 2,1-1,9 l/100 km, zaś emisja CO2 49-44 g/km. To oczywiście dane wg cyklu NEDC, rzeczywiste zużycie zapewne będzie wyższe. W codziennym użytkowaniu zasięg wynoszący 600 km jest bezproblemowy. Zespolone silniki elektryczny i benzynowy wysyłają swą moc na oś tylną za pośrednictwem seryjnie montowanej, 8-stopniowej skrzyni automatycznej Steptronic. Zamontowanie silnika elektrycznego przed skrzynią pozwala na wykorzystywanie przełożeń także w trybie jazdy elektrycznej. Dzięki temu można było zrezygnować ze stosowania przekładni hydrokinetycznej, co z kolei zmniejszyło masę pojazdu.

Minivan BMW 225xe otrzyma z kolei hybrydowy wariant plug-in z napędem na cztery koła. Tutaj silnik elektryczny współpracuje z 1,5-litrowym, trzycylindrowym silnikiem TwinPower Turbo o mocy 136 KM. Do dyspozycji kierowcy są w sumie 224 KM i 385 Nm. Pozwala to na rozpędzenie się do 100 km/h w czasie 6,7 s. Wtedy spalanie oczywiście nie będzie już tak niskie. Współpraca obu zespołów napędowych - klasycznego spalinowego wraz ze skrzynią biegów umieszczonego z przodu i napędzającego przednie koła oraz elektrycznego napędzającego oś tylną, gdzie go zamontowano - pozwala uzyskać tzw. funkcjonalny, zelektryfikowany napęd na wszystkie koła.

Akumulator litowo-jonowy umieszczono pod tylną kanapą, a elektryczny zespół napędowy w całości zmieszczono w przestrzeni tylnej osi, pod podłogą bagażnika, przestrzeń ładunkowa jest w pełni użyteczna. W obu przypadkach uzupełnienie rozładowanej baterii z konwencjonalnego gniazda w domu trwa 3 h 15 min., a w przypadku wysokonapięciowego gniazda BMW Wallbox - 2 h 15 min. Polskie cenniki nowych modeli BMW powinniśmy poznać niebawem.

ZOBACZ TAKŻE:

Czy BMW i3 zostanie pierwszym autem Apple?

Więcej o:
Copyright © Agora SA