Volkswagen Polo GTI | Test | Wbrew modzie

Zastanawialiście się ostatnio nad kondycją przemysłu samochodowego? Jeśli chodzi o bilans finansowy jest bardzo dobrze, natomiast jeśli chodzi o produkty które otrzymujemy - już trochę gorzej. Banda euroświrów co jakiś czas zaskakuje nas dyrektywami i uregulowaniami, które mają wpłynąć na poprawę losu całego świata, co w istotny sposób odbija się na producentach samochodów
Volkswagen Polo III GTI już po liftingu Czterdziestolatek | Urodziny Volkswagena Polo

Pisząc te słowa popijam napój, niekoniecznie bezalkoholowy, i palę papierosa. Tak, oznacza to, że umrę szybciej niż jakiś maniak fitnessu. Ale prawda jest taka, że wszyscy prędzej czy później będziemy oglądać trawnik od tej mniej zielonej strony. Jeśli więc mam ochotę na papierosa, nie widzę powodów, żeby ktoś, kogo nigdy nie poznałem, miał mi tego zabraniać. Podobna sytuacja jest w motoryzacji. Ktoś w Brukseli doszedł do wniosku, że samochody to zło wcielone, a ich silniki produkują najokropniejszą substancję na świecie wywołującą ocieplenie klimatu. W imię dobra ludzkości rozpoczęła się krucjata przeciwko motoryzacji.

Nie twierdzę, że każdy samochód powinien ociekać testosteronem czy ogłuszać dźwiękiem, ale wszechobecny downsizing to jakiś obłęd. Wsadzanie do samochodów silników, które równie dobrze mogłyby napędzać kosiarkę i wmawianie potencjalnemu klientowi, że tak jest lepiej, taniej i bardziej ekologicznie to zwykłe mydlenie oczu. Po co mi silnik o pojemności jednego litra, który zamiast obiecanego przez producenta spalania 3 litrów na 100 km pali w rzeczywistości 10 litrów?

Na szczęście są jeszcze samochody, które nie poddają się tej eko modzie. Inżynierowie Volkswagena doszli do wniosku, że silnik 1.4 TSI, który był montowany w Polo GTI przed faceliftingiem, to nie do końca udana konstrukcja i zastąpili go motorem o pojemności 1,8 litra. Jednostka napędowa generuje moc 192 KM, co przy masie 1197 kg wydaje się wartością wystarczającą. I tak też jest. Jeśli zgracie odpowiednio pracę pedału gazu i sprzęgła wskazówka prędkościomierza minie pierwszą „setkę” po upływie 6,7 s (z DSG dokładnie tyle samo). Prędkość maksymalna wynosi 236 km/h, co czyni nowe Polo GTI najszybszym Polo w historii (pomijając limitowaną edycję Polo R WRC). Według producenta średnie spalanie powinno wynosić 6 litrów na każde 100 km, ale bądźmy szczerzy nie wynosi.

Volkswagen Polo GTI

Wnętrze jest poukładane i absolutnie niczym nie zaskakuje. W standardzie otrzymujemy wszystko, co do komfortowego podróżowania potrzebne - klimatyzację, komplet poduszek powietrznych, elektryczne szyby i lusterka czy system multimedialny z pięciocalowym dotykowym wyświetlaczem. Oprócz bardzo wygodnych sportowych foteli, wykończonych w charakterystyczną kratę i spłaszczonej kierownicy nie znajdziecie tam nic, co daje poczucie posiadania wyjątkowej wersji. Krótko mówiąc: jak na Volkswagena przystało, fajerwerków brak. Stylistyka nadwozia także została utrzymana w stonowanym klimacie. Nie uświadczycie krzykliwych spojlerów czy ogromnych wlotów powietrza. Zauważalne zmiany to duże koła, czerwone zaciski, podwójna końcówka wydechu i kilka plakietek z logo GTI. Oprócz tego wygląda jak zwyczajne Polo. Przydałoby się trochę więcej charakteru.

W przypadku Polo GTI nie chodzi tylko o wygląd, ale głównie o to jak jeździ. W celu poprawy przyczepności przednia oś została wyposażona w elektroniczny mechanizm różnicowy XDS. Utwardzone i obniżone o 15 mm zawieszenie zapobiega przechyłom nadwozia, a elektromechanicznie wspomagany układ kierowniczy dokładnie informuje o tym co dzieje się na styku przednich opon z asfaltem. To wszystko daje poczucie, że dowolny zakręt możemy przejechać z o wiele większą prędkością niż może się wydawać, a jazda nie zakończy się "pójściem w zielone".

Kolejną mocną stroną Polo GTI jest manualna skrzynia biegów, która w poprzedniej generacji była niedostępna. Ma krótkie skoki, a poszczególne przełożenia wchodzą precyzyjnie i z lekkim oporem - fani GTI powinni być zachwyceni. Zawieszenie jest sztywne, ale udało się zachować minimum komfortu, dzięki czemu jazda po dziurawych drogach nie będzie katorgą. Silnik ochoczo wkręca się na obroty, a po przekroczeniu 2500 obr./min. staje się wulkanem energii. Na pochwałę zasługuje elastyczność. Praktycznie w każdym zakresie obrotów po mocnym wciśnięciu gazu małe GTI dziarsko przyspiesza. Jedyne czego brakuje do pełni szczęścia to dźwięk, a w zasadzie jego brak. Ten wydobywający się z układu wydechowego nie zachwyca.

Volkswagen Polo GTI

Kiedy przestaniecie już męczyć prawy pedał, Polo pokaże swoją druga naturę. GTI to świetne rozwiązanie dla modelu rodziny 2+2. Bagażnik pomieści od 204 do 882 litrów bagażu, ma regularne kształty i niski próg załadunku. W codziennej eksploatacji Polo jest samochodem uniwersalnym, przyjemnym w prowadzeniu, potrafiącym dostarczyć frajdy z jazdy, a przy okazji kompletnie nie rzuca się w oczy.

Używany Volkswagen Polo - sprawdź ogłoszenia

Za podstawową wersję odmiany GTI (5d) trzeba zapłacić trochę ponad 76 tys. zł. Za te pieniądze otrzymujemy samochód z dwojaką naturą. Z jednej strony miły, grzeczny i praktyczny, a z drugiej szalony, pełen werwy, wywołujący szeroki uśmiech na twarzy. W dodatku konkurencja jest droższa bądź tańsza, ale słabsza. Ford Fiesta ST, dysponująca mniejszym (1,6 l) i słabszym (182 KM) silnikiem, kosztuje 75 400 zł, natomiast za Renault Clio R.S. (1,6, 200 KM) zapłacimy 89 900 zł.

Suma summarum

Volkswagen Polo GTI jest solidnym, dobrze wykonanym i praktycznym samochodem. Daje niezwykłą frajdę z jazdy, potrafi zaskoczyć osiągami i wywołać uśmiech na twarzy kierowcy, a w codziennej eksploatacji nie męczyć zbyt twardym zawieszeniem. Fakt, iż na rynku dostępny jest Golf GTI może przesądzić o tym, że Polo pozostanie w cieniu starszego brata.

Volkswagen Polo GTI | Kompendium

Nadwozie hatchback, 5d
Silnik
R4, benzynowy, turbo, 1798 ccm
Moc 192 KM / 4200 obr./min.
Moment obr. 230 Nm / 1400-4200 obr./min.
Skrzynia biegów ręczna, 6-biegowa
Napęd na przednie koła
Wymiary 3983 x 1682 x 1450 mm
Rozstaw osi 2468 mm
Poj. bagażnika 204 / 882 l
Śr. zuż. paliwa* 6 l/100 km
0-100 km/h 6,7 s
Prędkość maks. 236 km/h
Cena od 76 090 zł

*dane producenta

 

ZOBACZ TAKŻE:

Volkswagen Golf R | Test | Hardcore w wersji soft

Volkswagen Golf R

Zdjęcie DOTZ Fast Seven 8x18 5x112 ET48 Zdjęcie Goodyear EAGLE F1 ASYMMETRIC 2 215/45/R17 91Y Zdjęcie VORDON 5'' Europa
DOTZ Fast Seven 8x18 5x112 ... Goodyear EAGLE F1 ASYMMETRI... VORDON 5'' Europa
Sprawdź ceny Porównaj ceny Porównaj ceny
źródło: Okazje.info
Więcej o:
Komentarze (65)
Volkswagen Polo GTI | Test | Wbrew modzie
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: nick

    Oceniono 43 razy 33

    "Szok! W erze downsizingu silnik 1.4 zastąpili motorem 1.8"

    Was to byle gó... szokuje, ale to, że "silnik zastąpił motorem" to już pomysł autorski.

  • Gość: has

    Oceniono 115 razy 29

    z tym paleniem to dowaliles - a ja nie uważam ze mam sponsorować leczenie twojego raka oplacajac wysoka skladke zdrowotna, każdy idiota który pali papierosy powinien mieć indywidualne obowiązkowe ubezpieczenie żeby odciazyc spoleczenstwo od skutkow swojej glupoty

  • Gość: downsize - redukcja

    Oceniono 24 razy 22

    downsinzingu????? Czy już macie tak wyprane mózgi, ze po polsku pisać nie potraficie? Rozumiem polonusów po 10, 20 latach emigracji ale ludzie mieszkający w Polsce posługujący się takim "polgliszem" są żałośni. Mieszkam ponad 25 lat w USA i nie mieszam języków, używam wzornictwo, projekt a nie design (chyba, że mówię po angielsku, a znam ten język bardzo dobrze - szkoła średnia - studia, no i życie). Nie dodaje końcówki ing do polskich słów ani polskich końcówek do angielskich. A jeszcze kilkanaście lat temu nabijano się z Polonusów. Hm, o ile mogę zrozumieć, kogoś po latach kto mówi "nie badruj mnie, wyrzuć garbedz z porczy, zaparkuj kara na kornerze, zapłać insiurę itp". Sam tak nie mówię, ale żeby w Polsce tworzono takie hybrydy jak te wszystkie plażingi itp ? Widzę, że wiele osób sprzeciwia się tej anglicyzacji języka, nawet tu na forum, czemu wiec dziennikarze to promują? Downsize to redukcja, zmniejszanie, okrajanie.

  • Gość: robi tdi

    Oceniono 22 razy 12

    a ta plastikowa twarda decha rozdzielcz to wyznacznik miękkich materiałów ? hehe

  • wujek_extrema

    Oceniono 12 razy 8

    downsizingu? a idzze tumanie od poczatku do szkoly podstawowej, naucz sie polskiego jak nalezy. Swiatowiec sie znalazl. Pajac!

  • Gość: Tass

    Oceniono 14 razy 8

    Jeździłem VW Polo z '06 r 1.8 GTI 150 KM. Średnie spalanie wynosiło 12,3 l/100km !!! Ponoć miałem najniższy wynik z jeżdżących tym autem. Ogólnie fajne autko do miasta i na kręte drogi. Auto ma trochę słabe hamulce...

  • pawel.lewski

    Oceniono 8 razy 6

    "...silnik 1.4 zastąpili motorem 1.8..."
    A czym różni się silnik od motoru, w tym przypadku? Już wiem, na motor wymagany jest kask.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX