BMW | Wtrysk wody zwiększy osiągi silnika

Wtrysk wody do układu dolotowego zwiększy osiągi silnika, obniży spalanie, a do tego kierowca nie będzie musiał nigdy niczego dolewać
Wideo | BMW M4 Moto GP | Z wtryskiem wodyWideo | BMW M4 Moto GP | Z wtryskiem wody

Trzycylindrowy silnik o pojemności 1,5 litra, oferowany przez koncern BMW, jest ciągle rozwijany. Prototypowa wersja wyposażona w nowatorski system wtrysku wody osiąga moc 218 KM. Jak to osiągnięto?

BMW 116 - Ogłoszenia

Zasada działania jest prosta. Do kolektora ssącego wtryskiwana jest woda, poprzez specjalny rozpylacz, która mieszając się z powietrzem wtłaczanym przez turbinę wyparowuje, obniżając jednocześnie temperaturę zasysanego powietrza, a co za tym idzie także samego silnika. To zwiększa wydajność jednostki napędowej i podnosi jej osiągi o ok. 10%.

Obniżenie temperatury powietrza doładowującego umożliwiło zwiększenie stopnia sprężania z 9,5:1 do 11:1, co w silnikach doładowanych jest rzadko spotykane.

Zaprezentowany wcześniej silnik BMW M4 Moto GP z niemal identycznym rozwiązaniem miał 5-litrowy zbiornik wody umieszczonego pod podłogą bagażnika. W BMW serii 1 z trzycylindrową jednostką nie ma zbiornika, a kierowca nie musi pamiętać o jej uzupełnianiu. System pozyskuje H2O z układu klimatyzacji. Z punktu widzenia właściciela pojazdu, system jest bezobsługowy.


ZOBACZ TAKŻE:

Alpina - 50 lat | Pół wieku sportu i ekskluzywności

Wideo | Alpina - 50 lat | Pół wieku sportu i ekskluzywności

Więcej o:
Komentarze (27)
BMW | Wtrysk wody zwiększy osiągi silnika
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • co-rel

    Oceniono 56 razy 26

    „[…] kierowca nie będzie musiał nigdy niczego dolewać” – z racji tego, że kierowca dolewa paliwa, często też oleju, płynu do spryskiwaczy czy też hamulcowego i chłodniczego, informacja „nie będzie musiał NICZEGO dolewać” (podczas gdy chodzi tylko o wodę) brzmi jak wywód notorycznego kłamcy.

  • liczbynieklamia

    Oceniono 29 razy 25

    We wtrysku wody nie chodzi o zmniejszanie temperatury silnika, tylko o zmniejszanie temperatury powietrza. Chłodniejsze powietrze ma większą gęstość, więc w tej samej objętości jest go więcej, możemy dostarczyć więcej tlenu do komory spalania, dolać więcej paliwa, zachowując właściwą proporcję i uzyskać więcej energii. Metoda stosowana od dziesięcioleci. Z tego samego powodu w silnikach turbodoładowanych stosuje się intercoolery. Wykorzystanie wody z klimatyzacji rzeczywiście jest nowatorskim pomysłem, tylko czy tej wody naprawdę będzie wystarczająco dużo?

  • grzegorzsrx

    Oceniono 41 razy 21

    bezobslugowa jest jedynie smierc , jako technik ,od lat mam do czynienia z "technika bezobslugowa" , kto w to wierzy wierzy w bociana i ciaze z ducha swietego.

  • Gość: jaroo

    Oceniono 26 razy 14

    samochód z częściowym zasilaniem na wodę istnieje od wielu lat w Polsce. Nic nowego!
    wpiszczie sobie w przegladarke
    admoto.pl/pub/art.asp?g=gs&n=775&f=mb_978.xml

  • reality_show

    Oceniono 8 razy 6

    To nie jest żadna nowatorska metoda, tylko odgrzewane kluchy. Przed II WŚ była stosowana w silnikach samolotowych dla uzyskania większej mocy.

  • allegropajew

    Oceniono 13 razy 5

    Subaru tudzież Evo stosuja natrysk wody na intercooler. Jednak chłodzenie powietrza wtryskiem rozpylonej wody jest zdecydowanie bardziej skutecznej. Dzięki obniżeniu temperatury napchamy więcej TLENU do cylindra, czyli możemy uzyskać większą moc (ale jednocześnie musimy polać więcej wachy, bo nie da się za długo pociągnąć na mieszance zubożonej).

    Co do samej wody, to musi być IDEALNIE destylowana, jesli dysze rozpylacza mają być dostatecznie wąskie. Woda odzyskana z klimy będzie idealnie czysta, dopóki zbiornik nie zarośnie grzybem, ale to można czyścić podczas przeglądów. 10% to niby niewiele, ale zawsze coś.

    Pytanie jszcze o spontaniczną elektrolizę w momencie wtrysku. Już w temperaturze 400K takowa zachodzi. Ochładza to silnik, a potem oddaje energię w cyklu pracy. Na tej zasadzie jeździ jakoby ten samochód na wodę pewnego pana inżyniera (baleron, diesel).

    W temperaturze 900K (a tyle spoko mamy ze spalin) można prowadzić bardzo wydajna elektrolize ale w cyklu kilkustopniowym (takowe stosuje się w reaktorach uranowych). W aucie chyba nierealne.

    Gościula

  • Gość: TDCI

    Oceniono 5 razy 3

    Żadna rewelacja. Samoloty Junkers Ju-88G-6 z silnikami Junkers Jumo 213E wyposażone były w instalacje wtrysku wody z metanolem.

  • Gość: bdb

    0

    za jakiś czas będzie można zamontować naszą instalację wtrysku wody CWS w prawie każdym samochodzie
    oczywiście odkrywcami Ameryki nie jesteśmy, ale system jest bardziej zaawansowany niż pozostałe

  • Gość: rad

    Oceniono 2 razy 0

    Wodę z klimatyzacji będzie trzeba starannie filtrować, a poza tym o ile sprawdzi się to w lato, to co w zimę? Oczywiście wypada włączyć klimatyzację co najmniej raz na miesiąc, ale to nie wystarczy wystarczająco dużo wody.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX