Odcinkowy pomiar prędkości | Opóźnienie

Wbrew wcześniejszym zapowiedziom odcinkowy pomiar prędkości nie rozpocznie swojego działania w te wakacje. Kiedy kierowcy mogą spodziewać się pierwszych mandatów?
Autostrada A1 | Nowy węzeł i otwarte bramkiAutostrada A1 | Nowy węzeł i otwarte bramki

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) ogłosiło wcześniej, że jeszcze w te wakacje odcinkowy pomiar prędkości rozpocznie swoje działanie. W tej kwestii nic się nie zmieniło, z tym że na razie system jest w fazie testów. Jego uruchomienie planowane jest dopiero na przełomie trzeciego i czwartego kwartału tego roku.

Na polskich drogach ma się pojawić 29 urządzeń (lista lokalizacji poniżej) i póki co nie ma planów zwiększenia tej liczby. Zasada ich działania jest dość prosta. Pojazd jest fotografowany na początku odcinka (z przodu i z tyłu) oraz na jego końcu. Jeśli średnia prędkość przekracza dozwoloną przepisami, Generalna Inspekcja Transportu Drogowego (GITD) wystawi mandat.

Według GITD odcinkowy pomiar ma w szczególności zastosowanie na odcinkach dróg: krętych, w remoncie lub przebudowie, w obszarze zabudowanym, ekspresowych i autostrad pomiędzy węzłami, w tunelach oraz na mostach.

Zadaniem systemu jest poprawa bezpieczeństwa. Dlatego na początku będzie on instalowany na szczególnie niebezpiecznych odcinkach dróg, gdzie dochodzi do dużej liczby wypadków. Z tego też względu drogi ekspresowe oraz autostrady w początkowym okresie nie będą objęte pomiarami odcinkowymi.

Długość odcinków objętych kontrolą może dochodzić do 10 km w obszarze zabudowanym i do 20 km poza nim. W praktyce najdłuższy z pierwszych 29 odcinków ma 6,2 km, najkrótszy 850 m. Każdy odcinek poprzedzony jest znakiem D-51 (kontrola prędkości, fotoradar) i tabliczką informującą o długości odcinka, na którym prowadzony jest pomiar.

Lista miejsc objętych odcinkowym pomiarem prędkości:

Miejscowość Województwo Droga nr
Długość
1 Babigoszcz - Gniazdowo Zachodniopomorskie 3 4,77 km
2 Olsztyn - Gietrzwałd
Warmińsko-Mazurskie
16
5 km
3 Gniazdowo - Piecki
Warmińsko-Mazurskie
59
5,83 km
4 Kisielnica - Stawiski
Podlaskie
61
6,21 km
5 Zwierki - Zabłudów
Podlaskie
19
3,88 km
6 Sulechów
Lubuskie
32
3,47 km
7 Szlichtyngowa - Górczyna
Lubuskie
12
2,55 km
8 Lubin
Dolnośląskie
3
1,95 km
9 Rybitwy - Polesie
Mazowieckie
7
1,98 km
10 Pawłowo
Mazowieckie
7
1,65 km
11 Szymaki
Mazowieckie
7
1,042 km
12 Karniewo
Mazowieckie
60
1,79 km
13 Strachówka - Warmiaki
Mazowieckie
50
2,652 km
14 Sochaczew
Mazowieckie
50
2,92 km
15 Zakręt
Mazowieckie
2
1,345 km
16 Kołbiel
Mazowieckie
50
2,75 km
17 Złota
Łódzkie
72
3,282 km
18 Tomaszów Mazowiecki
Łódzkie
48
2,17 km
19 Kluki
Łódzkie
8
1,51 km
20 Łosiów
Opolskie
94
2,158 km
21 Tarnowskie Góry
Śląskie
11
1 km
22 Wilcza - Nieborowice
Śląskie
78
2,2 km
23 Gorzyce
Sląskie
78
0,99 km
24 Gorzyce
Śląskie
78
0,85 km
25 Górno
Świętokrzyskie
74
4,05 km
26 Łuszczów
Lubelskie
82
2,9 km
27 Kolbuszowa, Kolbuszowa Górna
Podkarpackie
9
3,65 km
28 Tarnów - Ładna
Małopolskie
94
5,4 km
29 Krościenko Wyżne - Iskrzynia
Podkarpackie
19
1,315 km

źródło: Samar, GITD

 

ZOBACZ TAKŻE:

Krótko o... | Polska to nie Anglia | Sporny lewy pas

Krótko o...  | Polska to nie Anglia | Sporny lewy pas

Więcej o:
Komentarze (9)
Odcinkowy pomiar prędkości | Opóźnienie
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: 123123123

    Oceniono 15 razy 1

    Po co budować kosztowne bramki, fotoradary itp itd? Lepiej wprowadzić nakaz montażu GPS'a do każdego pojazdu mechanicznego. Później sygnał będzie przekazywany do centrali i każde przekroczenie prędkości będzie notowane, każdy przejazd przez bramkę, będzie notowany, każdy przejazd przez płatny most też będzie notowany itp itd. A po miesiącu będzie przysyłany automatyczny rachuneczek. Czy to nie będzie lepsze rozwiązanie?? W dodatku można zamontować alkomaty, mikrofony czy kamerki (oczywiście pod pretekstem poprawy bezpieczeństwa) wtedy jak ktoś włączy piracką piosenkę to od razu BACH. mamy cię!! Albo jak ktoś powie złe słowo na naszą władczynię panią Kopacz to też BACH i mamy mandacik!! Co wy na to?? Super sprawa... Można też wszczepić czipy pod skórę, wtedy gdy wciągniemy dym z marihuany, to automatycznie po 30min przylatuję ekipa antyterrorystyczna i nas zakuwa w kajdanki. Albo jak powiemy złe słowo do ciemnego emigranta to przyjeżdża ekipa, nam daje po mordzie + 2 miesiące aresztu, a emigrant dostaje jeszcze odszkodowanie. Super sprawa!! Jak wprowadzimy moje pomysły, to cała Europa będzie nas kochać, a Araby będą nas dosłownie wielbić.

  • izpz

    0

    "Dlatego na początku będzie on instalowany na szczególnie niebezpiecznych odcinkach dróg, gdzie dochodzi do dużej liczby wypadków."
    Na początku ? O ile mi wiadomo, to rozporządzenie regulujące użytkowanie automatycznych urządzeń pomiarowych, jasno określa, że :
    "2. 1. Lokalizację stacjonarnego urządzenia rejestrującego określa się na okres 40 miesięcy, uwzględniając:
    1) analizę stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego, na odcinku obejmującym po 500 m drogi w obu kierunkach lub do najbliższych skrzyżowań z drogami kategorii nie niższej, jeśli znajdują się one w odległości mniejszej niż 500 m od projektowanej lokalizacji; analiza obejmuje ostatnie 3 lata i uwzględnia przyczyny zdarzeń drogowych występujących
    na danym odcinku, w szczególności zaistniałych z przyczyn odpowiadających zakresowi prowadzonej rejestracji"
    oraz
    "4. W przypadku gdy analiza, informacja i opinia, o których mowa w ust. 1, sporządzone i uzyskana nie później niż 2 miesiące przed upływem okresu, o którym mowa w ust. 1, potwierdzają zasadność lokalizacji stacjonarnego urządzenia rejestrującego, uznaje się, że urządzenie jest zlokalizowane zgodnie z warunkami określonymi w rozporządzeniu przez okres kolejnych 40 miesięcy"

    czyli lokalizacja urządzenia musi mieć uzasadnienie w aktualnym stanie bezpieczeństwa, a przy odnawianiu - że ustawienie urządzenia poprawiło bezpieczeństwo w porównaniu do stanu sprzed ustawienia go

    Są oczywiście jeszcze dodatkowe przesłanki np. dotyczące lokalizacji w pobliżu obiektów użyteczności publicznej w pobliżu punktu pomiaru, ale w przypadku pomiaru odcinkowego na drogach kwalifikowanych nie mają one zastosowania (nawet jak autostrada biegnie obok szkoły czy kościoła, to jest od nich odgrodzona).

    Rozporządzenie nic nie mówi o tym, że przesłanką do lokalizacji jest duża ilość stwierdzonych wykroczeń, a mówi tylko o analizie bezpieczeństwa (na podstawie faktycznie mających miejsce incydentów i/lub zagrożeń związanych ze zlokalizowanymi obok drogi obiektami).

  • renklod

    0

    A wysokość mandatów dla urzędników państwowych (git, mo, sm, policji, pitów ,citów, ) oraz
    posłów powinna wzrosnąć dziesięciokrotnie w stosunku do nominalnej wartości.

  • liczbynieklamia

    Oceniono 8 razy 0

    Szkoda, bo w porównaniu do innych metod pomiaru ma same zalety:
    - nie karze kierowców, którzy łamią ograniczenia prędkości dla upłynnienia jazdy (czyli np. z 90 do 50 zwalniają na długim odcinku, przekraczając jeszcze dopuszczalną prędkość przy mijaniu znaku z ograniczeniem)
    - nie karze kierowców, którzy łamią ograniczenia prędkości dla skrócenia czasu wyprzedzania (czyli szybko wyprzedzają samochód jadący 85km/h z prędkością np. do 120km/h, potem wracają do dopuszczalnej prędkości, zamiast niebezpiecznie przedłużać wyprzedzanie przy prędkości 90km/h)
    - zwiększa bezpieczeństwo na bardzo długich odcinkach, a nie tylko punktowo
    - nie powoduje gwałtownego hamowania przed punktem pomiarowym, jak robią to fotoradary czy kontrole radarowe

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX