Skoda Superb vs. Volkswagen Passat | Konfrontacja | Wojna domowa

Czeska Skoda rośnie w siłę. Nowa generacja Superba ma oferować coś więcej niż tylko obszerne wnętrze. Na dzień dobry postanowiliśmy skonfrontować ją z Volkswagenem Passatem. Szykuje się ostre starcie
2015 Toyota Avensis Touring Sports 1.6 D-4D Toyota Avensis FL | Pierwsza jazda | Trzecia twarz

Oba auta, biorące udział w porównaniu, wyposażono w silniki 2.0 TDI o mocy 150 KM. Nie trzeba być jasnowidzem, żeby przypuszczać, że właśnie ta jednostka napędowa będzie o ile nie najczęstszym, to bardzo popularnym źródłem napędu tych samochodów. Trzecia generacja Superba, w przeciwieństwie do tego co było wcześniej, dzieli wiele elementów z najnowszym Passatem. Bazą stała się modułowa platforma MQB, ponadto Superb to pierwsza Skoda z adaptacyjnym zawieszeniem. Postęp jest znaczący, ale czy pozwoli na pokonanie bratniego rywala?

Runda pierwsza - wygląd/jakość
W tej dziedzinie Skoda zrobiła olbrzymi postęp. Nowy Superb nie wygląda już tak prosto i "ciężko". Stylizacja jest nowocześniejsza i bardziej dynamiczna. Passat tradycyjnie zmienia się nieznacznie, ewoluuje, co lubią konserwatywni klienci. Z dalszej odległości, zwłaszcza z tyłu, trudno zorientować się czy to najnowsza generacja B8, która zadebiutowała w 2014 roku, czy poprzednia B7.

Dla kierowcy równie ważny, a może nawet ważniejszy, jest projekt wnętrza. W żadnym z obu aut nie doświadczymy finezji projektantów, ale po przesiadce z Superba do Passata czuć, że Volkswagen nadal pozycjonowany jest wyżej od Skody. Materiały wykończeniowe Passata są nieco wyższej jakości, znajdziemy w nim także więcej smaczków w postaci analogowego zegarka czy ozdobnej kratki nawiewów poprowadzonej przez całą szerokość deski rozdzielczej.

Ponadto Passat ma coś, czego Skoda jeszcze nie mogła mieć. Mowa o cyfrowym zestawie wskaźników w miejscu standardowych zegarów (wymaga dopłaty 2 060 zł). Rozwiązanie to pozwala na dostosowanie wyglądu wyświetlacza do własnych preferencji, np. uzyskując mniejsze zegary i większą mapę nawigacji. Niestety informacje nie są prezentowane w tak atrakcyjny sposób, jak w Audi (debiut w TT, teraz w Q7). Poza tym nad wyborem tej opcji lepiej się zastanowić, ponieważ podczas dłuższej jazdy nocą patrzenie w mocno podświetlony wyświetlacz męczy wzrok.

1:0 dla Passata

Skoda Superb 2.0 TDI vs. Volkswagen Passat 2.0 TDI

Runda druga - przestronność
Początek walki ze wskazaniem na Volkswagena, ale Skoda wyciąga asa z rękawa w kategorii ilość miejsca. Passat jest bardzo przestronny jak na swój segment, dzięki czemu podróżuje się nim komfortowo. Do tego pasażerowie mają do dyspozycji ponad 580-litrowy bagażnik, ale Superb gra pod tym względem w zupełnie innej lidze.

Z tak przestronnym wnętrzem można go porównywać z autami z wyższego segmentu E, jak miało to miejsce w przypadku poprzednika. Nowy model flagowy z Czech jest jeszcze większy. Zastosowanie modułowej koncepcji samochodu z poprzecznie zabudowanym silnikiem umożliwiło uzyskanie większego rozstawu osi i większego rozstawu kół. To z kolei pozwoliło osiągnąć jeszcze większe wnętrze. Różnicę najłatwiej zauważyć zajmując miejsce na tylnej kanapie lub korzystając z bagażnika - jego standardowa pojemność to aż 625 litrów. W dodatku mamy do niego łatwiejszy dostęp, ponieważ Superb jest liftbackiem (klapa otwiera się razem z szybą), a nie sedanem, jak Passat. Można powiedzieć, że aż tak duże wnętrze nie jest potrzebne, ale to niewątpliwa przewaga Superba nad konkurentami. Mamy remis.

1:1

Skoda Superb 2.0 TDI

Runda trzecia - jazda/prowadzenie
Po wrażeniach statycznych, przyszła pora na te czerpane podczas jazdy. Na prezentację trzeciej odsłony Skody Superb wybraliśmy się Passatem, więc przejechaliśmy nim dużo więcej kilometrów. To samochód, który bardzo przyjemnie się prowadzi. Układ kierowniczy jest wystarczająco precyzyjny, a silnik Diesla, generujący 150 KM mocy i 340 Nm momentu obrotowego (przy 1750-3000 obr./min.) w parze z dwusprzęgłową, szybką skrzynią DSG zapewnia satysfakcjonujące osiągi. Odznaczają się przy tym wysoką kulturą pracy i niskim apetytem na paliwo - średnio ok. 6 l/100 km (w trasie przy spokojnej jeździe bez trudu można zejść do ok. 5 litrów).

W Superbie pod tym względem jest podobnie, ale różnice zaczynają być widoczne po zjechaniu z autostrady na drogi z większa ilością ciasnych zakrętów. W takim środowisku znacznie lepiej czuje się Passat, który jest sztywniejszy i zwinniejszy od Superba. Potrafi być przy tym wystarczająco wygodny (tryb amortyzatorów Comfort), ale nie ma tendencji do bujania. W Skodzie może być miękko lub trochę mniej miękko. Ponadto w Passacie możemy zając niższą pozycję za kierownicą. Patrząc z punktu widzenia kierowcy lepszy okazuje się Volkswagen.

2:1 dla Passata

Skoda Superb 2.0 TDI vs. Volkswagen Passat 2.0 TDI

Runda czwarta - ceny
Przed podsumowaniem porównajmy ceny. Cennik Skody otwiera kwota 79 500 zł, a Volkswagena - 91 790 zł (1.4 TSI/125 KM). Nawet nie zawracając sobie głowy wersjami podstawowymi, które dobrze wyglądają na reklamach, ale prawie nikt ich nie kupuje, ewidentnie widać, że Superb jest znacznie tańszy od Passata.

Co więcej Passat z mocniejszymi silnikami dostępny jest tylko w wyższych wersjach wyposażenia, podczas gdy Superba nawet z 220-konnym silnikiem możemy zamówić w bazowej odmianie. W Skodzie klienci mają pod tym względem większy wybór. Porównując nasze testowe specyfikacje, Superb 2.0 TDI DSG Style kosztuje przynajmniej 127 600 zł, a Passat 2.0 TDI Highline to wydatek 136 690 zł. Prawie 10 tys. różnicy, a wyposażenie stoi na zbliżonym poziomie. Po czterech rundach mamy remis, choć dla wielu niższa cena okaże się argumentem decydującym.

2:2

Skoda Superb 2.0 TDI vs. Volkswagen Passat 2.0 TDI

Summa summarum

Pierwsze starcie uznajemy za remisowe. Oba samochody mają swoje zalety, ale nie są one decydujące, żeby wygrać nokautem. Wiele zależy od indywidualnych wymagań odnośnie poziomu wykonania, ilości przestrzeni czy własności jezdnych. Ja wybrałbym Passata, ale wiem, że dla innych znacznie lepszą propozycją będzie Superb. I tak nie ma znaczenia, który z tych dwóch samochodów wybierzecie, i tak wszystko pozostanie w rodzinie, rodzinie Grupy Volkswagen.

Gaz

Superb: przestronne wnętrze, niewygórowane ceny, wysoki komfort jazdy, niskie zużycie paliwa
Passat: pewne prowadzenie przy dynamicznej jeździe, lepsza jakość wykonania, niskie zużycie paliwa, więcej opcji wyposażenia

Hamulec

Superb: deska rozdzielcza na przeciętnym poziomie
Passat: cyfrowe zegary męczą wzrok w nocy, wysoka cena

 

Skoda Superb 2.0 TDI Style vs. VW Passat 2.0 TDI Highline | Kompendium


Skoda Superb 2.0 TDI
Volkswagen Passat 2.0 TDI
Nadwozie liftback, 5d, 5-os.
sedan, 4d, 5-os.
Silnik
R4, turbodiesel, 1968 ccm
Moc 150 KM przy 3500 obr./min.
Moment obr. 340 Nm przy 1750-3000 obr./min.
Skrzynia biegów 6-dwusprzęgłowa
Napęd na przednie koła
Wymiary 4861x1864x1468 mm
4767x1832x1456 mm
Rozstaw osi 2841 mm
2791 mm
Poj. bagażnika 625 l
586 l
Śr. zużycie paliwa* 4,5 l/100 km
0-100 km/h 8,8 s
8,7 s
Prędkość maks. 218 km/h
218 km/h
Cena od 127 000 zł od 136 690 zł

*dane producenta

ZOBACZ TAKŻE:

Ford Mondeo vs. Volkswagen Passat | Dogonić królika

Ford Mondeo vs. Volkswagen Passat

Więcej o:
Komentarze (98)
Skoda Superb vs. Volkswagen Passat | Konfrontacja | Wojna domowa
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Mirek

    0

    Jak jest wersja bez logo kury to można brać.

  • Gość: jacek

    Oceniono 6 razy 2

    Kupiłem Superba 192KM w wersji Laurent Clement 4x4 kombi. Przyzwoita cena, świetny wygląd, dobry komfort i dynamika. Fajne gadżety ogromne wnętrze i bagażnik. Wcześniej dostałem Pasata na 3 dni i Superba na 3 dni.
    Zdecydowanie lepszy Superb za niższą cene.

  • Gość: Wojtek

    0

    A kiedy producenci będą podawać spalanie przy dozwolonych w Polsce 140 km/h na autostradzie?

  • Gość: edi

    Oceniono 2 razy 2

    skoda to nr.1 i głupie wpisy tego nie zmienią

  • jankowski.99

    Oceniono 7 razy 7

    Porównanie Passata highline z Superbem Style jest nieporozumieniem (może zamierzonym), gdyż odpowiednikiem powinien być Laurin & Klement, którego jakość wykonania jest dużo lepsza od Style.Na pewno artykuł był sponsorowany, to nie ulega wątpliwośći.

  • Gość: Cebula

    Oceniono 4 razy 4

    Artykuł sponsorowany i reklamowy. Silniki diesla w niemieckim wykonaniu to chyba tylko na rynek polski. Szkoda nawet czytać całość niby testu pisanego pod dyktando sponsora, żadnych wad, żadnych złych plastików braku ergonomiczności i same superlatywy- to poco ten test wystarczyło napisać super auta palące po 5 litrów. Moze ktoś naiwny uwierzy.

  • Gość: Sławek

    Oceniono 2 razy -2

    Nie wiem czy po pół roku ktoś jeszcze tu zagląda. Jechałem kilka dni temu jazdę testową nowym superbem. Mnie zachwycił system utrzymania samochodu na pasie + aktywny tempomat + systemy wykrywające znużenie kierowcy.

    Działa to wszystko tak, że po włączeniu aktywnego tempomatu i asystenta pasa, można puścić kierownicę i samochód sam przejeżdża z 1.5 kilometra swoim pasem utrzymując prędkość, pokonując łuki i trzymając się środka pasa. (autostrada)

    Oczywiście po puszczeniu kierownicy prawie natychmiast (10-15sek?) pojawiają się komunikaty - przejmij kierowanie, potem sygnał dźwiękowy, potem "budzące" hamowanie, następnie samochód wyhamowuje. Działa to naprawdę nieźle.

    Nikogo nie zachęcałbym do tego żeby puszczać kierownicę, ale wszyscy wiemy jak to jest na trasie - ile razy odrywamy się od kierownicy żeby choćby się napić, o telefonie, czy grzebaniu przy nawigacji nie wspomnę.

    Oczywiście te same systemy można mieć w Passacie, ale porównywanie skody do Mazdy z 2012 roku to kompletne nieporozumienie.

    Gdyby jeszcze Skoda oferowała 8 biegowy automat, to bym się nie zastanawiał. A tak się zastanawiam, choć 100tys dopłaty do BMW 5 sprawia, że decyzja naprawdę nie jest łatwa.

  • Gość: smok

    0

    mondrale napiszcie które ma lepsze zabezpieczenie antykorozyjne to jest istotne cała reszta to popłuczyny i nieistotne drobiazgi

  • Gość: Kazek

    Oceniono 3 razy 1

    Passat z tym silnikiem na 18" felgach był jako demo. wystarczyło mi 4 km aby stwierdzić że go nigdy nie kupię. Zawieszenia brak, na przejeździe kolejowym szyby chciały wypaść taki to żelazny wóz. Mam B5 FL i od samochodu oczekuję ciszy i komfortu a nie silenia się na sport na ropę.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX