Historia motoryzacji | Renault 16 | Na karku już pięćdziesiątka...

W tym roku obchodzimy okrągłe urodziny jednego z najważniejszych samochodów w historii Renault. 50 lat temu w Genewie Francuzi zaprezentowali Renault 16. Dzisiaj przypomnimy sobie co to za auto

Dzisiejszy jubilat, Renault 16, debiutował podczas Salonu Samochodowego w Genewie równo 50 lat temu. Francuzi pierwszymi zdjęciami nowego modelu pochwalili się już rok wcześniej, w 1964 roku, ale prawdziwa premiera miała miejsce właśnie w marcu 65 w Genewie. Po bardzo ciepłym przyjęciu podczas targów Renault nie zamierzało zwlekać - pierwsze Renault 16 zajechały do salonów w czerwcu tego samego roku. W 1966 roku nowy model Renault zgarnął tytuł Europejskiego Samochodu Roku i zostawił za plecami takiego giganta, jak Rolls-Royce Silver Shadow. Renault 16 okazało się wielkim sukcesem. Przez 15 lat produkcji (1965-80) Francuzi sprzedali przeszło 1,8 miliona egzemplarzy. Skąd aż taki sukces?

Renault 16Renault 16 fot. Renault | Renault 16

Renault 16 przez wielu jest uważane za pierwszego w historii hatchbacka. To nie do końca prawda, bo takim mianem można było już nazwać choćby Citroena Traction Avant Commerciale z 1939 (po wojnie produkcję wznowiono dopiero w 1954). Jednak nie można Renault 16 odmówić wkładu w rozwój tego rodzaju nadwozia. To jeden z pierwszych samochodów tego typu, a na pewno pierwszy, który był produkowany na taką skalę. Jak podkreśla Renault to właśnie ten model zapoczątkował erę "rodzinnych samochodów" marki.

W zamyśle twórców Renault 16 to skrzyżowanie samochodu klasy średniej z pojazdem użytkowym. Niektórzy pisząc o nowym aucie twierdzili, że to "pół limuzyna/ pół kombi". Głównym atutem "renówki" z 1965 była PRAKTYCZNOŚĆ. Model 16 miał być wygodny, przestronny, funkcjonalny i sprawdzać się w każdych warunkach - nieważne, czy jedziemy na rodzinne wakacje, czy chcemy przewieźć duży ładunek. Samochód do każdego zadania. Bardzo ważną cechą auta była możliwość aranżacji wnętrza na wiele sposobów. Pojemność bagażnika oscylowała od 346 do 1200 litrów. Wszystko za sprawą tylnej kanapy - można ją było przesunąć, złożyć albo całkowicie wyjąć. Każdy fotel dało się dostosować do swoich potrzeb. Co więcej, przednie fotele były w pełni rozkładane i mogły służyć za łóżka. Jak widać po wynikach sprzedaży, taki pomysł na samochód przypadł klientom do gustu.

Renault 16Renault 16 fot. Renault | deska rozdzielcza pierwszych Renault 16

Bardzo ważną zaletą dzisiejszego pięćdziesięciolatka jest bez wątpienia bezpieczeństwo. Pierwsze prototypy powstały już w 1963 roku i przez dwa lata poddawano je rygorystycznym testom. M.in. wzmocniono konstrukcję przedziału pasażerskiego, Renault 16 posiadało także seryjne punkty kotwiczenia pasów bezpieczeństwa (początkowo kierowcy i pasażera, potem również pasażerów z tyłu).

Renault 16 to pierwszy samochód francuskiego producenta i jeden z pierwszych w swojej klasie z napędem na przednią oś. Silnik był montowany z przodu samochodu w pozycji centralnej. Kierowcy chwalili także "renówkę" za bardzo dopracowane zawieszenie. Nic dziwnego prototypowe "szesnastki" przejechały ponad milion kilometrów w różnych warunkach - według słów Renault jeżdżono nimi od Maroka aż na północ Finlandii. Jakby tego było mało, testowe Renault 16 spędziły wiele czasu na torze Monthlery. Francuzi wiązali z tym modelem wielkie nadzieje, tak więc dołożyli starań, by auto jeździło jak najlepiej.

Renault 16Renault 16 fot. Renault | Renault 16

Jak z silnikami? W Renault 16 mogło pracować kilka różnych benzynowych silników R4. Podstawowa jednostka o pojemności 1,5 litra oferowała kierowcy 60 KM i 106 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Najmocniejszy, topowy silnik trafił na pokład wersji TX w 1973 roku - to już R4 o pojemności 1647 cm3, mocy 94 KM i 129 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Z tym silnikiem i pięciobiegową skrzynią Renault 16 mogło rozpędzić się do 175 km/h. Francuzi nigdy nie mieli ambicji stworzenia samochodu ze sportowym zacięciem, ale z mocniejszymi silnikami na brak dynamiki też nie powinno się narzekać. Standardem była czterobiegowa skrzynia ręczna, wspomniany pięciobiegowy manual debiutował później, podobnie jak automat o 3 przełożeniach.

To nie wszystko. Czym jeszcze Renault się chwaliło? Choćby układem hamulcowym, ogrzewaną tylną szybą, halogenowymi reflektorami, dwubiegowymi wycieraczkami, lusterkiem wstecznym, elektrycznymi szybami, czy światłem cofania.

Renault 16Renault 16 fot. Renault | Renault 16

A jakie są Wasze wspomnienia z Renault 16? Waszym zdaniem zasłużył na status klasyka i jednego z najważniejszych europejskich samochodów swojej klasy?

źródło: Okazje.info

Więcej o:
Copyright © Agora SA