Nowy silnik 1.2 Turbo Toyoty | Najnowocześniejsza jednostka w swojej klasie

W lipcu br. pod maską zmodernizowanej Toyoty Auris zadebiutuje całkowicie nowa jednostka benzynowa z turbosprężarką, opracowana od podstaw przez Toyotę w Japonii
Toyota Auris Hybrid FL | Ceny w Polsce | Atrakcyjna oferta Toyota Auris Hybrid FL | Ceny w Polsce | Atrakcyjna oferta

Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom technicznym, silnik 1.2T będzie wyróżniał się na rynku nie tylko dobrymi osiągami i niskim zużyciem paliwa, ale także brakiem efektu „turbo-dziury” i natychmiastową reakcją na gaz.

Opracowana od podstaw jednostka benzynowa turbo o pojemności 1197 cm3 rozwija moc 116 KM i moment obrotowy 185 Nm, w zakresie już od 1500 do 4000 obr./min. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w kompaktowym Aurisie zajmuje 10,1 sekundy, a elastyczność na V biegu od 80 do 120 km/h wynosi tylko 13,7 s. Pojazd wyposażony w nową jednostkę Turbo osiąga prędkość maksymalną 200 km/h. Te dobre osiągi są uzyskiwane przy niskim poziomie zużycia paliwa i niskiej emisji C02 - Auris 1.2 Turbo zużywa  w cyklu mieszanym tylko 4,7 l/100 km i emituje 109 g/km CO2.

Innowacyjny system sterowania czasem otwarcia zaworów VVT-iW (Variable Valve Timing - inteligent Wide) pozwala na opóźnienie czasu otwarcia zaworów dolotowych, na tej samej zasadzie co w silnikach benzynowych, stosowanych w napędzie hybrydowym Toyoty, powodując wejście jednostki w cykl pracy Atkinsona. Dzięki temu, przy spokojnej jeździe, znacznie zmniejszone są straty wynikające z zasysania powietrza do komory spalania, a w konsekwencji jednostka jest wyjątkowo oszczędna. Przy bardziej zdecydowanym dodaniu gazu, silnik powraca do tradycyjnego cyklu pracy Otto, zapewniając kierowcy wysokie osiągi.

Zastosowanie podwójnego układu chłodzenia pozwoliło na podniesienie sprawności silnika w pewnych warunkach pracy, co również pozytywnie wpływa na lepsze osiągi przy obniżonym zużyciu paliwa. Innowacyjne rozwiązanie Toyoty zakłada oddzielenie układu chłodzącego turbosprężarkę i intercooler od układu chłodzenia silnika. Dzięki temu obniżona została temperatura powietrza zasysanego przez jednostkę. Dodatkowo zastosowany w układzie wydechowym wymiennik ciepła zmniejsza temperaturę spalin, wyraźnie poprawiając efektywność pracy turbosprężarki.

Wysoki moment obrotowy o optymalnym przebiegu jest zapewniony przez zintegrowane działanie turbosprężarki o małej bezwładności, systemu VVT-iW oraz bezpośredniego wtrysku paliwa D-4T. Odpowiednie zharmonizowanie tych elementów powoduje natychmiastową reakcję na wciśnięcie pedału gazu.

System wtrysku paliwa został skonstruowany od podstaw, specjalnie na potrzeby silnika 1.2 Turbo. Dzięki kompaktowym rozmiarom świetnie pasuje do jednostki o stosunkowo niewielkiej pojemności skokowej. Pozwala na wielokrotne wtryski w jednym suwie pracy, a ograniczona długość i szerokość strumienia paliwa zapewnia wysoką jakość spalania.

Od cyklu Otto do cyklu Atkinsona

System VVT-i (Variable Valve Timing - intelligent) steruje otwarciem zarówno zaworów dolotowych, jak i wylotowych. Pozwala maksymalizować moment obrotowy przy wszystkich prędkościach obrotowych silnika. System Variable Valve Timing - intelligent Wide (VVT-iW) ma dodatkową właściwość opóźniania zamykania zaworu dolotowego, dzięki czemu silnik może pracować zarówno w cyklu Otto, jak i Atkinsona. Drugi z nich jest używany przy krańcowo niskim obciążeniu, kiedy zawór dolotowy pozostaje otwarty przez pewien czas, po tym jak rozpoczął się suw sprężania, pozwalając, by część porcji powietrza została wypchnięta z powrotem do układu wylotowego. W wyniku tego efektywny suw sprężania zostaje skrócony. Zmniejszone są straty zasysania powietrza, ponieważ nacisk na tłok jest mniejszy, a przepustnica może być otwarta szerzej.

W silniku 1.2 Turbo zastosowano nowy rozrusznik, skonstruowany tak, by zapewnić szybki i płynny start silnika. Kiedy system wyłącza silnik, rozrusznik utrzymuje tłok w połowie suwu sprężania. Podczas ponownego uruchomienia w pierwszym cylindrze następuje wtrysk bezpośredni, powodując uwarstwienie mieszanki. Poprzez opóźnienie zapłonu, powstrzymywany jest wzrost momentu obrotowego, aby zapobiec nadmiernemu wzrostowi obrotów i tym samym zapewnić spokojny i pewny start.

Najszersza gama napędowa na rynku

Jednostka 1.2 Turbo uzupełnia gamę napędową kompaktowego Aurisa.  Dzięki dostępności trzech rodzajów napędów - benzynowego (1.33 Dual VVT-i, 1.2T, 1.6 Valvematic), Diesla (1.4 D-4D, 1.6 D-4D), oraz systemu hybrydowego - Auris posiada najszerszą gamę jednostek na rynku.

ZOBACZ TAKŻE:

Toyota Auris po liftingu | Do kompletu

Salon Genewa 2015 | Toyota Auris po liftingu | Do kompletu

Więcej o:
Komentarze (12)
Nowy silnik 1.2 Turbo Toyoty | Najnowocześniejsza jednostka w swojej klasie
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: DD

    Oceniono 20 razy 12

    Może nareszcie będzie bezawaryjny silnik z turbo i bezpośrednim wtryskiem paliwa? ;-)

  • Gość: iwo

    Oceniono 14 razy 2

    Oby nie okazał się tak awaryjny jak silnik diesla Toyoty o pojemności 2.0 D4-D

  • Gość: rabarbar

    Oceniono 3 razy 1

    moim zdaniem toyota w każdy swój samochód wkłada silnik adekwatny do jego klasy i grupy docelowej do której ma trafić. gt86 ma silnik jak przystało na sportowe auto, a hybrydy mają silniki jak na auto miejskie. takie tęgie głowy nad tym pracują, więc chyba wiedzą co robią, a ja wszędzie czytam głosy krytyki.

  • Gość: Wiktor

    Oceniono 6 razy 0

    najlepsze silniki robi teraz mazda 2,5 litra wolnossacy 191 km na trasie max 7 litrów przy dynamicznej jeździe 8,0 do setki - sama radość :)

  • jpm9

    Oceniono 14 razy 0

    Toyota zaczyna produkować taki silnik, trochę przedwcześnie jest oceniać czy będzie najlepszy choroby tzw. wieku dziecięcego dotykają wszystkich producentów, Toyota też miała wiele różnych wpadek , więc pewności co do trwałości nie ma. Oczywiście przyjemność z jazdy , dynamika i elastyczność będą lepsze niż w silniku 1,6 132 KM i lepiej wybrać nowy silnik. Do 1,33 nie porównuje bo to silnik dla ludzi pozbawionych wszelkich wymagań coś co mogło napędzać tej klasy auto na początku lat 90 tych, ale ponieważ Toyoty wybierają ludzie , którzy na motoryzacji się znają, uwielbiają tylko jej marketing i są głębokiej wiary w jej niezawodność, więc Toyota taki silnik ma w ofercie. mimo wszystko się cieszę,że ten największy koncern na świecie ma wreszcie nowoczesną jednostkę napędową, którą będzie z z przyjemnością jeździć.

  • kosmiczny_swir

    Oceniono 9 razy -3

    Do bani te silniki. W zasadzie, jedyne dobre nowe silniki robi teraz Volvo. Mają teraz jedną pojemnośc - 2.0 w roznych wersjach mocy, ale za to w podstawowej wersji dostajemy mało wysilonego diesla o mocy 120 KM. W zasadzie wszystkie marki poza Volvo robią kosiarki.

  • Gość: misq

    Oceniono 15 razy -3

    Artykuł chyba trochę zasponsorowany:) Zachwytami redaktora nad silnikiem, który jeszcze nie powstał są dziwne, a jeśli chodzi o gamę motorów do wyboru, to bogatsza oferta jest chociażby w citroenie c4: benzyny 1.2 (w trzech odmianach), 1.4 VTi, 1.6 VTi, oraz diesle 1.6 (w trzech odmianach) i 2.0 BlueHDI.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX