Nowa Skoda Superb | Pierwsza jazda | Do trzech razy sztuka?

Z zazdrością możemy patrzeć jak czeska marka rozwija się pod skrzydłami Volkswagena. Kolejny poziom zaawansowania wyznacza trzecia generacja modelu Superb. Miałem już okazję tego doświadczyć [x]

Skoda Superb 2.0 TSI Laurin & Klement | Test | Luksus bez prestiżu

Pierwsza flagowa Skoda powstała w 2001 roku na płycie podłogowej ustępującego Passata B5. Sedan był przestronny, ale bardzo zachowawczy. Widać było znaczną różnicę w stosunku do Volkswagena. W sumie sprzedano 130 000 egzemplarzy.

Istotny przełom nastąpił w 2008 roku, kiedy na rynek wprowadzono drugą generację Superba. Znacznie zmniejszono dystans do Passata. Tym razem Czesi poprawili jakość, wprowadzili opcjonalny napęd na cztery koła, a także wywalczyli drugą wersję nadwoziową. Obok sedana/liftbacka z systemem TwinDoor dostępny był także wariant kombi (od 2009 roku). Model odniósł duży sukces rynkowy - łącznie do klientów na całym świecie dostarczono 560 000 aut. Duży w tym udział rynku chińskiego - 200 000 sprzedanych egzemplarzy.

Nowy rozdział

Trzecia odsłona Superba niczym już nie odstaje od aktualnej wersji swojego bardziej prestiżowego kuzyna, Volkswagena Passata. W znacznej mierze dzieli z nim dokładnie tę samą technikę. Ponadto zachowała wszystkie swoje dotychczasowe zalety. Wydaje się, że taka mieszanka musi gwarantować jeszcze większy sukces. Oto dlaczego.

Design zewnętrzny Skody wszedł na zupełnie nowy poziom. Dotychczasowy Superb wyglądał poprawnie, ale nic poza tym. Trzecia generacja to już inna bajka. Wyraźnie widać, że koncept VisionC , zaprezentowany w ubiegłym roku w Genewie, nie powstał na marne. Kto by pomyślał jeszcze kilka lat temu, że Skoda może mieć jakieś argumenty w kategorii stylistyki? To jednak dzieje się naprawdę. Auto prezentuje się dynamicznie, na nadwoziu nie brakuje ostrych przetłoczeń. Z przodu dominują szeroki grill i reflektory z LED-owymi światłami do jazdy dziennej. Znacznie lepiej prezentuje się również tył, który w obecnej generacji pozostawiał wiele do życzenia. Tutaj także dominują poziome linie oraz szerokie lampy.

Jeszcze większa

Ponadto zastosowanie modułowej platformy MQB pozwoliło na uzyskanie lepszych proporcji. Samochód jest o 28 mm dłuższy, o 47 mm szerszy i o 6 mm wyższy od poprzednika. Rozstaw osi wydłużono o 80 mm, do 2 841 mm. Zwiększył się także rozstaw kół (z przodu o 39 mm, z tyłu o 54 mm). Wynikiem tych zabiegów, poza lepszą prezencją, jest również większa ilość miejsca w kabinie.

Kombi oficjalnie zadebiutuje we wrześniu na salonie we Frankfurcie, ale już bagażnik liftbacka robi wrażenie. Prawie słychać w nim echo - jego standardowa pojemność to 625 litrów. Śmiem twierdzić, że po złożeniu oparć tylnych siedzeń (do dyspozycji jest 1 760 litrów) bez problemu zmieści się w nim duża lodówka (niestety nie tworzy się płaska podłoga). Rekordową ilość miejsca w klasie mają także pasażerowie, zwłaszcza z tyłu. Jeśli ktoś będzie narzekał, to albo jest ponad dwumetrowym koszykarzem, albo krytykuje wszystko z założenia.

W trzeciej generacji zrezygnowano ze wspomnianego wcześniej, oryginalnego rozwiązania TwinDoor, pozwalającego na otwieranie klapy bagażnika na dwa sposoby. Postawiono po prostu na liftbacka, który wygląda jak sedan, ale jest od niego znacznie praktyczniejszy. Łatwy dostęp do kufra zapewnia klapa unoszona razem z szybą, tworząca duży otwór załadunkowy. Prosto, ładnie i funkcjonalnie.

Wróćmy jeszcze do wrażeń estetycznych. Po obcowaniu z atrakcyjnym nadwoziem, we wnętrzu Superba można przeżyć drobne rozczarowanie. Deska rozdzielcza, kierownica i zegary wyglądają niczym przeniesione wprost z mniejszej Octavii. Czy tak powinno być w przypadku flagowego modelu? Moim zdaniem trochę za mało odróżnia się on od reszty. Brakuje mu czegoś wyjątkowego. Należy jednak podkreślić, że wnętrze wykonane jest z dobrych jakościowo materiałów. Do ergonomii również nie można mieć zastrzeżeń. Wszystko jest na swoim miejscu.

Tylko silniki czterocylindrowe

Superb został pozbawiony topowej jednostki benzynowej 3.6 V6. Jego miejsce zajął silnik 2.0 TSI o mocy 280 KM. Można się było tego spodziewać, takie czasy, downsizing. Większość klientów i tak zainteresują słabsze jednostki napędowe, które, jak zapewnia producent, są mocniejsze i oszczędniejsze niż do tej pory. To efekt m.in. spadku masy własnej samochodu nawet o 75 kg (w zależności od wersji).

Wśród benzyniaków do wyboru są jeszcze następujące jednostki: 2.0 TSI/220 KM, 1.8 TSI/180 KM i 1.4 TSI o mocy 125 lub 150 KM (z funkcją odłączania cylindrów). Ponadto w gamie znajdują się trzy silniki Diesla: 1.6 TDI/120 KM oraz 2.0 TDI w wydaniu 150- bądź 190-konnym. Mocniejsze silniki za dopłatą są oferowane z napędem na cztery koła na bazie sprzęgła Haldex-5. Z wyjątkiem podstawowego silnika benzynowego, na życzenie oferowana jest sześciostopniowa, dwusprzęgłowa skrzynia biegów DSG.

Do testu otrzymałem środkową wersję TDI z przednim napędem, która powinna być najbardziej popularnym wyborem wśród klientów. Silnik Diesla o mocy 150 KM zapewnia przyzwoite osiągi. Dobrze współpracuje mu się z przekładnią DSG, która bardzo szybko zmienia biegi. Maksymalny moment, wynoszący 340 Nm, osiągany jest w zakresie 1750-3000 obrotów. Do tego silnik nie jest zachłanny na paliwo, wręcz przeciwnie. Poza miastem przy spokojnej jeździe komputer pokładowy wskazywał średnie spalanie nawet poniżej 5,5 l/100 km.

Komfort przede wszystkim

W nowym Superbie debiutuje adaptacyjne zawieszenie ze zmienną pracą amortyzatorów (DCC), sprzężone z wyborem profilu jazdy. Do wyboru mamy tryby: normalny, komfortowy lub sportowy. Dla oszczędnych przygotowano tryb Eco. Można też wszystko pomieszać i dostosować do własnych preferencji (wariant indywidualny). Nawet w "Sporcie", da się odczuć, że flagowa Skoda została stworzona głównie do komfortowej jazdy. Ciasne zakręty nie są jej najmocniejszą stroną. Nie oznacza to, że w takich warunkach jest bardzo źle, ale wyraźnie czuć, że jej środowisko naturalne stanowi długa trasa. Nawet szybka jazda to przyjemność. Na autostradzie docenimy dobre wyciszenie kabiny.

Nowa generacja modelu to także okazja do wprowadzenia licznych nowości w kategorii wyposażenia. Czechom udało się "wyciągnąć" od Volkswagena całkiem sporo. Na liście opcji znajdują się urządzenia multimedialno-informacyjne najnowszej generacji, zaawansowane systemy parkowania (w końcu także kamera cofania), elektryczna klapę bagażnika z funkcją otwierania bez użycia rąk (wystarczy wykonać ruch stopą przy zderzaku) oraz najnowsze systemy bezpieczeństwa.

Skoda Superb | Ceny w Polsce

Na nową Skodę Superb można składać zamówienia już od kwietnia tego roku, kiedy to ogłoszono polski cennik. Ceny to także mocna strona tego modelu. Są odpowiednio skalkulowane. Flagową Skodę można mieć już od 79 500 zł (1.4 TSI/125 KM), czyli za niewiele ponad 6 tys. zł więcej, niż kosztuje kompaktowy Volkswagen Golf z tym samym silnikiem. Pomyślicie, że podstawowa wersja Active jest tzw. "golasem", tylko dobrze wyglądającym w cenniku. Otóż nie! W wyposażeniu seryjnym otrzymujemy m.i.n: 7 poduszek powietrznych, pełną "elektrykę", aluminiowe obręcze kół, radioodtwarzacz czy automatyczną klimatyzację. Rozsądnie, prawda?

Testowany przeze mnie wariant wysokoprężny z DSG to wydatek przynajmniej 108 500 zł. Cennik zamyka kwota 155 600 zł dla najwyższej wersji Laurin&Klement 2.0 TDI/190 KM DSG 4x4. Pierwsze samochody trafią do klientów na przełomie czerwca i lipca.

Summa summarum

W przypadku nowego Superba łatwo zauważyć, że zalet jest znacznie więcej niż wad. To pozwala przypuszczać z dużą dozą prawdopodobieństwa, że flagowa Skoda będzie częstym widokiem na drogach. Pozostaje tylko pytanie - czy nie zacznie podgryzać Passata? Tym razem Czesi naprawdę wspięli się na wyżyny. W końcu do trzech razy sztuka. Postaramy się odpowiedzieć na to pytanie już niedługo, ponieważ jako pierwsi mieliśmy okazję porównać oba te samochody.

Gaz

Przestronne wnętrze, duży bagażnik, wysoki komfort jazdy, konkurencyjne ceny, ładny wygląd nadwozia

Hamulec

Wnętrze jak w Octavii - niczym się nie wyróżnia

Skoda Superb 2.0 TDI Style | Kompendium

*testowe

ZOBACZ TAKŻE:

Porównanie | Ford Mondeo vs. Volkswagen Passat

Materiały partnerów

zobacz wybrane produkty

Więcej o:
Copyright © Agora SA