Nowy taryfikator mandatów | Zobacz co się zmieniło

Większe kary za niektóre wykroczenia drogowe? Nie do końca - nowy taryfikator już obowiązuje
Mandaty w Polsce | Porównanie z innymi krajami UEMandaty w Polsce | Porównanie z innymi krajami UE

11 kwietnia br. weszły w życie nowe przepisy dotyczące wysokości mandatów nakładanych za wybrane rodzaje wykroczeń w ruchu drogowym.

Największy mandat w nowym rozporządzeniu przewidziano za parkowanie bez odpowiednich uprawnień na kopercie, czyli miejscu przeznaczonym dla osoby niepełnosprawnej. Jego wysokość to aż 800 zł. Za samo nieuprawnione posługiwanie się kartą parkingową dla osób niepełnosprawnych grozi zaś 300 zł mandatu.

Kierowanie pojazdem innym niż mechaniczne, czyli np. rowerem, pod wpływem alkoholu jest wykroczeniem, a nie przestępstwem. Zgodnie z nowym rozporządzeniem za jazdę po spożyciu alkoholu (od 0,2 do 0,5 promila) grozić będzie od 300 do 500 zł mandatu, zaś nietrzeźwy rowerzysta (powyżej 0,5 promila) będzie mógł zostać ukarany mandatem w wysokości 500 zł.

Od 31 sierpnia 2014 r. pieszych, poruszających się poza terenem zabudowanym po zmroku, obowiązuje noszenie elementów odblaskowych. Za ich brak można dostać mandat w wysokości do 100 zł.

Mandaty w wysokości 100 zł dostaną także osoby, które poruszają się tzw. czterokołowcem (np. quadem) bez kasku.

Opinia Moto.pl

Jak widać nasze władze postanowiły zatroszczyć się o to, by policja i straż miejska/wiejska mogły generować wysokie przychody z "łatwych" mandatów. Parkowanie na kopercie - niewątpliwie karygodne - oznacza mandat w wysokości 800 zł. Zaś złapany w parku podchmielony miłośnik ekologicznego środka transportu przyniesie nawet 500 zł do budżetu państwa lub gminy. W sumie nie ma się na co oburzać, gdyby nie podejście władz do kwestii bezpieczeństwa.

A z tym jest niestety nie najlepiej. Niejednokrotnie nocą poza terenem zabudowanym trafiamy na drodze na rowerzystę bez jakichkolwiek odblasków. Widoczność pieszego jest równie niska, jeśli nie ma na sobie żadnych elementów odblaskowych. Ale za to można być teraz ukaranym kwotą do 100 zł (do tej pory nawet do 500 zł). Podobnie z jazdą bez kasku, dlaczego przewidziany za to mandat wynosi tylko 100 zł? Może, by dać znać funkcjonariuszom, iż nie warto uganiać się za tak błahymi wykroczeniami. Niestety w ten sposób nie uda się poprawić corocznych statystyk ofiar wypadków drogowych.


ZOBACZ TAKŻE:

Przepisy | Jak się kończy blokowanie lewego pasa

Przepisy | Jak się kończy blokowanie lewego pasa

Więcej o:
Komentarze (42)
Nowy taryfikator mandatów | Zobacz co się zmieniło
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: sdfaaa

    Oceniono 101 razy 89

    A gdzie gwiazdka i dopisek: "Nie dotyczy posłów, Policji i Straży miejskiej"?

  • Gość: mike

    Oceniono 49 razy 15

    Koniec promocji zaboli może handlowca w skodzinie. Jak jedziesz jak człowiek rozumny, to czym tu się przejmować? W US&A za jakąś połowę tych wykroczeń idzie się do pierdla...

  • Gość: krakus 2. kategorii

    Oceniono 10 razy 10

    Irytuje mnie ta część z odblaskami dla pieszych. W pełni się zgadzam, że są potrzebne po zmroku, tylko podany wymóg (w terenie niezabudowanym) jest _absurdalny_!
    Ważniejsze mi się wydają inne elementy: nieoświetlona droga i brak pobocza. O ile np. w województwie podlaskim jadąc drogą powiatową spotykamy od czasu do czasu obszar zabudowany, o tyle w małopolskim od czasu do czasu mamy szansę z niego wyjechać... na kilkaset metrów max. Drogi powiatowe w małopolskim w większości nie mają chodników, oświetlenia i pobocza. Po zmorku są bardzo niebezpieczne dla pieszych... jednak odblasków nie trzeba, bo to przecież teren zabudowany. Co więcej w gęsto zabudowanym obszarze jest więcej pieszych i więcej samochodów. Zaryzykuję twierdzenie, że biorąc pod uwagę drogi bez pobocza, zdecydowanie mniej niebezpiecznych sytuacji pojawi się na terenie niezabudowanym pomiędzy rozrzuconymi miejscowościami niż w obszarze gdzie miejscowości się praktycznie stykają i terenów niezabudowanych jest jak na lekarstwo.
    Co do samych kontrowersji o to czy państwo może narzucać to i tamto... kierowca i pasażerowie samochodu mają obowiązek zapinania pasów po to, żeby zwiększyć ich bezpieczeństwo. I słusznie. Samochody muszą się poruszać z włączonym oświetleniem (cały dzień) aby zwiększyć bezpieczeństwo. Czemu pieszy/rowerzysta ma nie mieć obowiązku zadbania o własne bezpieczeństwo? (odblaski, kask, oświetlenie roweru).
    Mam wrażenie, że decydenci są mocno bezrefleksyjni i nie biorą pod uwagę innego punktu widzenia niż własny. Obecne przepisy (w poruszonym zakresie) ustalał chyba ktoś, kto jeździ wyłącznie po mieście i drogach krajowych / autostradach.

  • 24jannormalny

    Oceniono 10 razy 8

    uwaga po wypiciu jednego piwa i jazda dalej rowerem 500zł nie dajcie sie głupio złapac

  • lecho5

    Oceniono 7 razy 7

    a gdzie kary (mandaty) za źle ustawione znaki?

  • year68

    Oceniono 11 razy 7

    Mają być wpływy do budżetu, a nie poprawa bezpieczeństwa. Gdyby im na tym zależało, to zmienili by całkowicie system szkolenia, pozbawili święte krowy i bogatych możliwości utraty prawka.

  • Gość: ASD

    Oceniono 40 razy 4

    Nie wiem skąd takie troskliwe podejście autora do tych biednych rowerzystów którym rząd bezlitośnie obniżył mandaty za jazde bez kasku czy czegoś tam. Pewnie będą teraz masowo ginąć pod kołami cieżarówek i pociągów czyhających na nich w każdym krzaku.
    Mandatów za takie rzeczy w ogóle być nie powinno bo zawsze było coś gorszego - kara śmierci ze strony samochodu, którego kierowca po prostu ich nie zauważył. Komu więc bardziej powinno zależeć na noszeniu odblasków - premierowi RP czy rowerzyście...?

  • cmochall

    Oceniono 7 razy 3

    polowanie juz trwa!

  • kot2ka

    Oceniono 2 razy 2

    Z mandatami to się bardzo spieszą te parszywe kundle !!!!

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX