Od 2016 roku koniec darmowych autostrad w Niemczech

Bundestag przyjął pakiet ustaw, wprowadzających opłaty za korzystanie z niemieckich autostrad. Myto uderzy tylko w cudzoziemców, ponieważ niemieccy kierowcy otrzymają rekompensaty

Krótko o... | Korek na autostradzie

Konieczność wykupienia stosownej winiety będzie dotyczyć kierowców samochodów osobowych i kempingowych (kierowcy ciężarówek płacą od 2005 roku). Według szacunkowych wyliczeń, płatne autostrady spowodują wzrost wpływów do budżetu Niemiec w wysokości ponad 500 mln euro rocznie. Nie wszyscy są jednak takimi optymistami, ponieważ pojawią się także dodatkowe koszty w postaci konieczności utrzymania punktów sprzedaży winiet (będzie je można wykupić także przez Internet). Zwiększone środki mają być przeznaczone na modernizację i rozwój sieci drogowej.

Kierowcy będą mogli wykupić winietę na okres dziesięciu dni, dwóch miesięcy lub jednego roku. W zależności od pojemności silnika i emisji spalin, stawki opłat będą wyglądać następująco: 5-15 euro (dziesięciodniowa), 16-30 euro (dwumiesięczna) lub około 130 euro (winieta roczna).

Co jednak z obywatelami Niemiec, którzy mają być zwolnieni z nowych opłat? To właśnie budzi wątpliwości Komisji Europejskiej. Jeśli ustawy podpisze prezydent, Bruksela ma wziąć pod lupę nowe przepisy i sprawdzić, czy są one zgodne z prawem równości wszystkich obywateli Unii Europejskiej. Trudno jednak przypuszczać, żeby niemieckie plany nie zostały zaakceptowane. Poza tym płacić będą musieli wszyscy, ponieważ właściciel samochodu zarejestrowanego w Niemczech również będzie zobowiązany do zapłaty za korzystanie z autostrad, i to za rok z góry, ale w ramach rekompensaty zostanie on zwolniony z części podatku drogowego.

Po latach zapowiedzi, wszystko wskazuje na to, że w 2016 roku niemieckie autostrady staną się płatne. Nie wiadomo jeszcze kiedy dokładnie zaczną być pobierane opłaty za jazdę niemieckimi autostradami. Planowane myto budzi oczywiście protesty, ale biorąc pod uwagę wysokość opłat za korzystanie z niektórych odcinków autostrad w Polsce, niemieckie stawki należy uznać za bardzo rozsądne. Wprowadzenie winiet nie powinno zatem zniechęcić kierowców do przejazdu przez Niemcy.

ZOBACZ TAKŻE:

Poradnik | Wypadek na autostradzie - co robić?

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.