Volkswagen Jetta | Pierwsza jazda | Nieznany bestseller

Kompakt z doklejonym bagażnikiem czy prawdziwa limuzyna? Sprawdzamy nowego Volkswagena Jettę

Toyota Corolla 1.6 Premium | Test | Komfort przede wszystkim

Pytanie: wymień jeden model Volkswagena. Założę się, że w odpowiedzi na pewno nie padła Jetta. W Polsce, czy nawet całej Europie mało kto zdaje sobie sprawę z tego, że jest to jeden z najpopularniejszych sedanów na... świecie. To również najczęściej sprzedawany Volkswagen w USA i najbardziej popularne auto z silnikiem diesla na rynku amerykańskim. Jetta to prawdziwy hit. W 2014 roku wyprodukowano aż 925 tysięcy egzemplarzy tego modelu. Od rozpoczęcia produkcji, w 1979 roku fabrykę opuściło 14 mln tych Volkswagenów. Teraz w salonach pojawił się nowy model.

Nie wiem na czym to polega, ale coraz częściej kiedy stoję przy nowym lub odświeżonym aucie, to tak do końca nie jestem pewien czy to już jest ten nowy czy nie. Tłumaczę to sobie efektem mojego starzenia się. Serio, przy wielu "nowych" samochodach nie potrafię wymienić tych "nowych" detali, odgadnąć zmian. Kiedyś, nawet przy zachowawczym stylistycznie Golfie (np. generacja III i IV), nie było tego problemu. Wszystko było jasne. Teraz zmiany i modernizacje następują tak szybko i w takiej ilości, że trudno za tym wszystkim nadążyć. Stoję przy Jettcie i gdyby ktoś mnie zapytał co zmieniło się w tym aucie to nie odpowiedział bym na to pytanie. Raczej zgadywałbym. Mimo to uważam Jettę za jeden z najlepiej prezentujących się sedanów zbudowanych na bazie kompaktowego modelu.

Używany Volkswagen Jetta

W nowej Jettcie wymiary pozostały niemal bez zmian. W informacji prasowej wyczytałem, że poprawiono o 10% współczynnik oporu powietrza. Zmieniono kształt zderzaka, wlotu powietrza i zabudowano podwozie przy tylnym zawieszeniu. Ma to, niezależnie od wybranego silnika, zmniejszyć zużycie paliwa. Dowiedziałem się jeszcze, że zmieniła się stylistyka przodu i tyłu karoserii. Teraz światła LED oferowane są w każdym, nawet podstawowym modelu Jetty, a w ofercie jest 11 kolorów nadwozia. Wszystkie bardzo powściągliwe. Biały, szary, czarny... klienci tego auta nie chcą się wyróżniać.

Środek jest niemal identyczny jak w Golfie. To znaczy nie do końca, bo niektóre elementy jak np. system nawigacji pochodzą z poprzedniej generacji kompaktowego hitu. Nie jest to może wada, bo wszystko działa jak należy jednak jeśli ktoś miał styczność z najnowszym sprzętem to poczuje różnicę. Poza tym, nie ma na co narzekać. Dobrej jakości materiały, dużo miejsca, wygodne fotele, znakomita pozycja za kierownicą, dużo półek i schowków. W rodzinnym aucie to nie bez znaczenia. Fajne i przydatne rozwiązanie to zamontowane z tyłu klasyczne gniazdko na 230V. Pochwalić trzeba jeszcze bagażnik, a dokładnie jego wymiary i pojemność. Jeśli będziecie mieć Jettę i chcecie swoim nowym nabytkiem koniecznie na kimś zrobić wrażenie to otwórzcie klapę bagażnika. Na pewno usłyszycie: "Ale duży" i zrobi wam się przyjemniej. Mieści aż 510 litrów. Niewiele jest limuzyn w klasie, które potrafią to przebić.

Jettą jeździ się bardzo przyjemnie. To jedno z tych aut, które uspokaja za kółkiem. Nie chcesz się nim ścigać spod świateł, piszczeć kołami czy sprawdzać go w zakrętach. Rodzinny charakter "tatuśkowozu" udziela ci się jako kierowcy.

W ofercie jest pięć silników. Trzy benzynowe i dwa nowe diesle TDI. Podstawową jednostką napędową jest benzynowy 1,2 litra o mocy 105 KM. Pozostałe benzyniaki mają 125 i 150 KM mocy. Dwulitrowe diesle 110 i 150 KM. W USA i na niektórych rynkach europejskich Jetta oferowana jest również w wersji hybrydowej. My jeździliśmy najmocniejszą wersją benzynową. Nie wiemy jak inne, ale ta wersja dobrze pasuje do tego auta. 150 konny silnik TSI ma niezłe osiągi (0-100 - 8,6 sekundy, V-max 220 km/h), jest cichy i równo pracuje. Zużywać będzie na pewno więcej paliwa niż deklaruje producent (średnie 5,1 l/100 km), ale ile dokładnie sprawdzimy w późniejszym teście.

Test długodystansowy | Skoda Octavia 1.4 TSI Elegance

Ceny Jetty rozpoczynają się od 69 290 złotych. Za Skodę Octavię z tym samym silnikiem trzeba zapłacić 64 850 złotych, Toyota Corolla  z podstawową, 99 konną jednostką napędową kosztuje 62 900 zł, tańszy jest również Opel Astra (100 KM, 61 450 zł) i Ford Focus w wersji sedan - 1,6 litra, 105 KM, 67 690 złotych. Na obronę Jetty można dodać dobre wyposażenie seryjne (jak chociażby światła LED nie oferowane u żadnego z konkurentów w wersji podstawowej) i możliwość sporej indywidualizacji auta.

Summa summarum

Najmniejsza limuzyna Volkswagena sprzedawana jest na świecie pod różnymi nazwami - Vento, Bora czy tak jak u nas Jetta. Jak na małego sedana wygląda bardzo dobrze. To jedno z tych aut przy których trudno jest się do czegoś doczepić i wytknąć mu jakieś wady. Pewnie też na tym polega sukces tego modelu. Masowe auta nigdy nie porywają czy czymś ujmują, ale są niemal do bólu poprawne.

Gaz

wygląd poważnej limuzyny, jakość materiałów, pojemność bagażnika

Hamulec

wysoka cena podstawowa, niektóre elementy wyposażenia z poprzednich generacji innych modeli VW

Volkswagen Jetta 1,4 TSI | Kompendium

*dane producenta

ZOBACZ TAKŻE:

Koncepty Volkswagena | Nie tylko dla ludu

źródło: Okazje.info

Więcej o:
Copyright © Agora SA