Krótko o... | Sekundniki. Sygnalizacja świetlna bez stresu

Jak upłynnić ruch i zmniejszyć liczbę przejazdów na czerwonym świetle? W drugim przypadku najłatwiej postawić fotoradar, ale jest też inne rozwiązanie, które pomoże w obu sytuacjach
01.09.2014 Krakow . Zmiana organizacji ruchu tramwajowego od przystanku Dabie do przystanku Rondo Czyznskie . Na tym odcinku jezdza autobusy zastepcze  . Fot. Michal Lepecki / Agencja Gazeta  SLOWA KLUCZOWE: Dabie remont straz miejska Straż Miejska podlicza wykroczenia drogowe dyplomatów

Mam na myśli sekundniki, które pojawiają się na skrzyżowaniach coraz większej liczby polskich miast. Najlepszym przykładem jest Płock, gdzie pierwsze liczniki, podające czas wyświetlania światła zielonego i czerwonego, pojawiły się na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną już w 2011 roku. Obecnie są już niemal na każdym większym skrzyżowaniu (w użytku jest ponad 150 urządzeń). Jakie niosą korzyści dla kierowców?

Jest ich wiele. Przede wszystkim dojeżdżając do świateł wiemy jak długo będzie paliło się jeszcze zielone i czy zdążymy na nim przejechać lub zjechać ze skrzyżowania w trakcie korka. Również w przeciwnym wypadku, czekając na czerwonym, nie musimy ciągle patrzeć na sygnalizator. Znacznie trudniej jest się zagapić i ruszyć z opóźnieniem, na co inni kierowcy natychmiast reagują klaksonami i robi się nerwowo. W tym czasie można zająć się czymś innym, bardziej pożytecznym i miłym, np. podejrzeć mapę nawigacji czy po prostu popatrzeć na widok za oknem. Znaczna większość kierowców chwali sobie to rozwiązanie komunikacyjne.

Sekundniki nie mogą jednak być instalowane wszędzie, ze względów technicznych nie mają racji bytu na skrzyżowaniach z detekcją pojazdów (pętla indukcyjna), na których sterowanie sygnalizacją uzależnione jest od natężenia ruchu. Na pozostałych liczniki są bardzo dobrym pomysłem, zwiększającym komfort jazdy i bezpieczeństwo na miejskich ulicach.

ZOBACZ TAKŻE:

NIK o bezpieczeństwie na polskich drogach

30.10.2014 Krakow . Autostrada A4 , odcinek Tarnow - Rzeszow . Otwarcie kolejnego odcinka autostrady .  Fot. Lukasz Krajewski / Agencja Gazeta     SLOWA KLUCZOWE: tarnow rzeszow a4 autostrada odcinek drocha ruch samochody

Zdjęcie Continental ContiWinter Zdjęcie Uniroyal MS PLUS Zdjęcie Michelin LATITUDE ALPIN
Continental ContiWinter Uniroyal MS PLUS Michelin LATITUDE ALPIN
Porównaj ceny » Porównaj ceny » Porównaj ceny »
Indeksy
Prędkość H - do 210 km/h H - do 210 km/h H - do 210 km/h
Nośność 690 kg 750 kg 900 kg
Parametry fizyczne
Średnica R16 R17 R16
Szerokość 225 225 215
Profil 55 50 70
dane dostarcza:
Czy jesteś za powszechnym wprowadzeniem sekundników w Polsce?
Więcej o:
Komentarze (35)
Krótko o... | Sekundniki. Sygnalizacja świetlna bez stresu
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: gonzo

    Oceniono 69 razy 67

    sekundniki są spoko

  • Gość: mb

    Oceniono 52 razy 52

    Dawno temu pierwszy raz z takim rozwiązaniem spotkałem się na Litwie. Przed pomarańczowym zielone zaczynało mrugać. Po co ryzykować przejazd na czerwonym lub ostro hamować w trudnych warunkach. Tylko miśki miały by mniej mandatów.

  • Oceniono 50 razy 46

    Moim zdaniem przydaje się. Często jest tak, ze na metr przed sygnalizatorem zapala mi się zółte i wiem, że muszę uciekać ze skrzyżowania. Nie jesteś wstanie przewidzieć jaki czas temu zapaliło się zielone i jak są czasówki ustawione. Widzę ogólne duże korzyści liczników. Mniejsze prawdopodobieństwo wjechania na czerwonym. Z daleka widać licznik.

  • sterlecki

    Oceniono 35 razy 33

    Ci, którzy głosowali, że sekundniki to strata pieniędzy nie mieli w praktyce do czynienia z taką sygnalizacją. To bardzo duże ułatwienie i pozwala przewidzieć sytuacje na drodze. Od czasu do czasu bywam w Płocku i nigdy tam nie miałem problemu ze zmieniającym się światłem, a w Warszawie często w ostatnim momencie muszę decydować czy dodać gazu czy hamować, bo w niektórych miejscach zmiana świateł odbywa się błyskawicznie.

  • cometto-pl

    Oceniono 27 razy 21

    "ze względów technicznych nie mają racji bytu na skrzyżowaniach z detekcją pojazdów"

    To nieprawda, po prostu nie muszą działać cały czas. Proste.

  • fakej

    Oceniono 38 razy 16

    Niewiele pomoże to na debili, którzy potrafią wrzucić bieg dopiero jak samochód przed nimi odjechał o jakieś 50+m.

  • alladyn-solar-batt

    Oceniono 21 razy 15

    Sekundniki są w Kopenhadze od.....9 lat, we Wrocławiu także. Tylko Warszawscy nieudacznicy od inżynierii ruczu nie potrafią zastosowac innych rozwiązań niżte, które są im znane od 50 lat...

  • Gość: zieleniak

    Oceniono 29 razy 15

    Z punktu widzenia "władzy" pomysł kompletnie bez sensu. Kierowcy nie są po to, by im ro robić dobrze. Wyznaczono im inne zadanie. W celu jego realizacji należy:
    - skrócić do minimum czas trwania sygnału żółtego (ideałem byłoby w ogóle je wyłączyć)
    - zamontować na skrzyżowaniu fotoradar rejestrujący każde choćby najmniejsze najechanie na linię zatrzymania
    - liczyć kasę płynącą szerokim strumieniem.

    Jeśli strumień zostanie uznany jednak za zbyt wąski należy podwyższyć limit prędkości obowiązujący na tym odcinku. Wszak teraz jest bezpieczniej, więc można...

  • Gość: Metas

    Oceniono 11 razy 11

    W Rumunii są sekundniki.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX